جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 73366
سلامت نیوز: معاون اسبق وزیر بهداشت و رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تبیین وضعیت داروهای شیمی درمانی و کمبودهای دارویی اخیر پرداخت و تاکید کرد: اگر برنامه ریزی‌ها صحیح باشد مردم از افزایش قیمت داروها متضرر نمی‌شوند.

دکتر اسماعیل اکبری در گفت‌وگو با ایسنا،گفت: هیچ پزشکی حق ندارد داروهای خارج از فارماکوپه را برای بیمارش نسخه کند، اما اگر بحث درباره داروهایی باشد که کمبود خورده است، جای تامل بیشتری دارد.

وی افزود: ‌زیرا سال گذشته با توجه به تخصیص اعتبارات، ارز دارو کم نبوده است و قطعا مواد اولیه وارد شده‌ است. معمولا روال این گونه است که مواد اولیه شش ماه زودتر وارد می‌شوند و پس از ساخت وارد بازار می شوند. بنابراین باید تا مهرماه داروهایی وارد بازار شوند که شش ماه پیش مواد اولیه‌شان را با ارز مرجع وارد کرده بودیم و افزایش قیمتی نباید وجود داشته باشد. درباره داروهایی وارداتی هم همین گونه است.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: اما متاسفانه نگرانی ما بابت این موضوع است که داروها انبار شده باشند، تا در آینده گرانتر فروخته شوند. چون به هرحال داروهای وارداتی افزایش قیمت دو برابری پیدا می‌کنند.

سودای تجارت در ورود داروهای بیهوشی


اکبری با بیان اینکه البته اگر در سال گذشته به دلایل اعتباری و عدم تخصیص ارز کافی موفق به خرید دارو یا مواد اولیه‌ دارویی نشده باشیم، بحث کمبود صحیح است ولی این موضوع مربوط به بخش بزرگی از داروها نمی‌شود، گفت: این در صورتی است که کمبود دارو از میزانی که تصور می‌شد بیشتر است و این کمبود بخصوص در مورد داروهای بیهوشی که متقلبانی پشت آن هستند بیشتر احساس می‌شود.

معاون اسبق وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه اگر دولت 2200 میلیارد تومان اعتبار وعده داد شده را به طور کامل تخصیص دهد، داروهای واجب تامین می‌شوند و مردم چندان ضرر نمی‌کنند، گفت: داروهای واجب سرطانی یارانه می‌گیرند و در حال حاضر وضع داروهای شیمی درمانی بد نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha