جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 73370
سلامت نیوز: یک فوق تخصص غدد و متابولیسم، گفت: عطش فراوان، پرنوشی، تکرر ادرار، تشنگی و خشکی دهان به طور غیرطبیعی، خستگی مفرط یا کمبود انرژی، گرسنگی مداوم، کاهش ناگهانی وزن، تاری دید، حالت گزگز و احساس گرما در کف پا و عفونت‌های مکرر از علایم بیماری دیابت است.

دکتر حسن گنجی‎زاده زواره در گفت‎وگوی با ایسنا، افزود: دیابت بیماری بسیار مرموز، فراگیر و پیچیده‌ای است که آرام آرام بدن را از بین می‎برد.

وی با بیان اینکه زمانی شخص متوجه بیماری می‎شود که کار از کار گذشته و فرد باید به پزشک معالج مراجعه تا اقدامات اولیه درخصوص عدم پیشرفت دیابت صورت گیرد، تصریح کرد: نیاز است به منظور آگاهی مردم رسانه‎ها و به ویژه سیما روزانه یک برنامه در خصوص دیابت داشته باشند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به اینکه دیابت به چشم، اعصاب و کلیه آسیب می‎رساند، اظهار کرد: در صورت عدم توجه و جدی نگرفتن این بیماری فرد نابینا و یا دیالیزی خواهد شد و در برخی مواقع افراد دچار بیماری چشمی از جمله آب مروارید و عفونت‎‌های چشمی می‎شوند. این افراد باید هر سال به چشم پزشک مراجعه کنند تا از وضعیت بینایی خود آگاهی یابند.

گنجی‎زاده گفت: افرادی که به چشم پزشک مراجعه می‎کنند حتما پزشک خود را مطلع کنند که به دیابت مبتلا هستند.

وی عطش فراوان، پرنوشی، تکرر ادرار، تشنگی و خشکی دهان به طور غیرطبیعی، خستگی مفرط یا کمبود انرژی، گرسنگی مداوم، کاهش ناگهانی وزن، تاری دید، حالت گزگز و احساس گرما در کف پا و عفونت‌های مکرر را از علایم بیماری دیابت دانست و اظهار کرد: تمام مردم با قند ناشتا آشنایی دارند اگر میزان این قند بالای 100 باشد زنگ خطری برای ابتلا به دیابت است.

گنجی‎زاده با اشاره به اینکه افرادی که سابقه بیماری دیابت را در اقوام درجه یک دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، اذعان کرد: همچنین افرادی که در سن میانسالی دچار چاقی شکمی می‎شوند مستعد ابتلا به دیابت هستند.

وی با تاکید براینکه مادرانی که نوزادانی با وزن 4 کیلو به دنیا می‎آورند و افرادی که عادت ماهیانه نامنظم، فشار و چربی خون دارند مستعد ابتلا به دیابت هستند، ادامه داد: همچنین افراد میانسالی که افزایش وزن، زندگی بی‎تحرک و صنعتی دارند در معرض ابتلا به دیابت هستند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینکه دیابت دارای دو نوع اول و دوم است، اظهار کرد: دیابت نوع اول در کودکان و جوانان شایع‌تر است و بدن مبتلایان به دیابت نوع یک قادر به تولید انسولین کافی نبوده لذا، برای کنترل قند خون خود نیازمند انسولین تزریقی هستند. عدم دسترسی به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع یک موجب مرگ و میر آنها می‎شود.

وی ادامه داد: دیابت نوع اول همراه با استفراغ، کمبود آب بدن و ادرار زیاد بوده که فرد بعد از دو روز راهی بیمارستان می‎شود و باید به او انسولین تزریق کرد.

گنجی‎زاده با تاکید براینکه دیابت نوع دو مانند نوع اول پر سروصدا نیست و در نهایت فرد بین 2 تا 3 سال فقط تکرر ادرار و پرنوشی دارد، بیان کرد: در دیابت نوع دوم ممکن است بعد از گذشت 7 سال فرد با انجام آزمایش متوجه ‎شود که به دیابت دچار شده است.

وی با اشاره به اینکه دیابت بارداری مربوط به چند ماهه آخر دوران بارداری است و معمولاً سابقه خانوادگی در ابتلا به آن نقش دارد، اضافه کرد: کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها و محدود کردن دریافت قندهای خالص و افزایش تعداد وعده‌های غذا و کاهش حجم وعده‌ها از جمله عوامل بهبود بخش است.

وی با تاکید بر اینکه استرس و اضطراب تشدید کننده دیابت است، گفت: یکی از عوامل ایجاد زخم‌های دیابتی، بالا بودن قند خون است چرا که ایمنی را کاهش می‌دهد و بهبودی زخم را به تاخیر می‌اندازد.

گنجی‎زاده گفت: کنترل قند خون چه به صورت تجویز دارویی و چه به صورت غذایی و همچنین تجویز انسولین به صورت کوتاه‎مدت زخم را بهبود می‌بخشد و قند اولیه را کنترل می‌کند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم اظهار کرد: زخم‎های پای افراد دیابتی معمولا بدون درد بوده و در مناطقی هستند که پوست آنها به شدت ضخیم شده و پینه بسته است.

وی با بیان اینکه افراد دیابتی باید از جوراب‎های پشمی یا کتانی و کفش طبی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که بعد از سن ۴۰ سالگی دچار دیابت می‌شوند با رعایت یک رژیم غذایی مشتمل بر مصرف سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و ماهی و محدود کردن شدید فراورده‌های شیرینی‌پزی، شکر، نبات، عسل و نوشابه می‌توانند حال خود را بهبود بخشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha