جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 73393
سلامت نیوز: یک فوق تخصص شبکیه به معرفی بیماری‌های شایع شبکیه چشم پرداخت و بر ضرورت انجام مراقبت‌های پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز اختلالات خطرناک چشمی تاکید کرد.

دکتر امین‌الله نیک اقبالی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیماری‌های شبکیه می‌تواند افراد را از بدو تولد تا دوران سالمندی گرفتار کند، عنوان کرد: به عنوان مثال بیماری‌های مادرزادی چون شب کوری می‌تواند از بدو تولد رخ داده و سلامت بینایی فرد را تحت‌الشعاع قرار دهند.

وی ادامه داد: در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی نیز ضربه‌هایی که به چشم اصابت می‌کنند، عمده‌ترین عامل بروز اختلالات شبکیه‌ای چشم هستند. همچنین در سنین میانسالی و همزمان با شیوع دیابت، عوارض چشمی ناشی از آن نیز در افراد افزایش پیدا می‌کند.

نیک اقبالی با بیان اینکه لازم است افراد مبتلا به دیابت توسط چشم‌پزشک نیز تحت نظر باشند و به صورت ادواری چکاپ شوند، گفت: اغلب اوقات می‌توان با اقدامات پیشگیرانه ساده جلوی بروز عوارض خطرناک چشمی را در این بیماران گرفت.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: هر چه زمان ابتلا به بیماری‌ قند طولانی‌تر باشد، احتمال ابتلای فرد به عوارض چشمی آن افزایش می‌یابد. همچنین افزایش نوسانات قند به علت عدم کنترل آن، شانس عوارض چشمی ناشی از دیابت را بالا می‌برد. به همین دلیل است که بر ضرورت انجام معاینات سالانه تاکید می‌کنیم.

رییس سابق انجمن چشم پزشکی ایران همچنین با اشاره به اینکه در دوران سالمندی نیز ناراحتی‌های چشمی شبکیه از جمله بیماری‌های ناحیه ماکولای چشم، شایع هستند، اظهار کرد: عدم رسیدگی به این بیماری رفته‌رفته قدرت بینایی را از فرد سالمند می‌گیرد و وی را خانه‌نشین می‌کند. تشخیص به هنگام برای درمان این بیماری ضروری است.

نیک اقبالی در ادامه توصیه کرد: لازم است پدر و مادرها کودکان نارس خود را که در دستگاه نگهداری می‌شوند حتما برای معاینه چشم نزد متخصص ببرند تا اگر مشکلی وجود داشت، در همان بدو تولد از تشدید آن پیشگیری و درمانش کرد.

وی افزود: البته برای نواقص و بیماری‌های ژنتیکی نمی‌توان کار چندانی انجام داد و خانواده‌ها باید قبل از فرزنددار شدن، آزمایشات ژنتیکی را انجام دهند. به عنوان مثال تنها سرطانی که به صورت ارثی منتقل می‌شود، تومور رتینوپلاستوم شبکیه چشم است که اگر به آن توجه شده بود، هرگز رخ نمی‌داد. البته در حال حاضر این سرطان قابل درمان است و اقداماتی نیز برای بهبود آن از طریق سلول‌های بنیادی در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha