شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴
سلامت نیوز : بی‌سوادی موجب بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود به طوری که تحقیقات نشان می‌دهد اکثر بزهکاران سطح سواد مناسبی ندارند. از آنجا که بی‌سوادی یا کم‌سوادی به کاهش اعتماد به نفس می‌انجامد، همچنین نداشتن مهارت‌ برای گذراندن زندگی از پیامدهای آن است؛ می‌‌توان مدعی رابطه ی مستقیم میان سواد و کاهش بزه‌هکاری شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ اگرچه تعریف سواد در کشورهای مختلف، متفاوت است، در ایران ملاک باسوادی را توانایی خواندن و نوشتن، انجام عملیات ساده ریاضی، همچنین روخوانی قرآن می‌دانند؛ بنابراین آمارهایی که از تعداد بی‌سوادان منتشر می‌شود، بر همین اساس است.

بی‌سواد، اعتماد به نفس ندارد
از سوی دیگرباید خاطرنشان کرد که گرچه گرایش به اعتیاد دلیل های زیادی دارد، بی‌سوادی یکی از دلیل‌های مهم ابتلا به این بلای خانمان‌سوز به شمار می‌رود؛ به عبارت دیگر، بی سوادی عامل کاهش اعتماد به نفس و زمینه‌ساز بروز بسیاری از جرایم بخصوص اعتیاد را فراهم می‌کند. یک آسیب‌شناس اجتماعی در این باره به«حمایت» می‌گوید: آمار کم‌‌سوادی در بین زنان بزهکار و معتاد زیاد است به طوری که حدود 80 درصد آنان دارای تحصیلات زیر دیپلم هستند، افزایش آگاهی‌های تحصیلی و اجتماعی همراه با افزایش مهارت‌های زندگی و پوشش‌های حمایتی می‌تواند از بزهکاری زنان پیشگیری یا از تکرار جرم آنان جلوگیری کند.

مجید ابهری بیان می‌کند: بی‌سوادی موجب تنزل اعتماد به نفس افراد می‌شود و همین موضوع زمینه بروز جرایم مختلف بخصوص اعتیاد را فراهم می‌کند. وی تاکید می‌کند: ناآگاهی در این افراد بیشتر است بنابراین برای رفع مشکل خود از کوتاه‌ترین راه ممکن، استفاده می‌کنند.

امضای تفاهم‌نامه برای آموزش مددجویان
از آنجا که بی‌سوادی و کم‌سوادی به عنوان یکی از دلایل گرایش به جرم شناخته شده است بسیاری از دستگاه ها باید پای کار بیایند تا این زمینه بروز بزه از بین برود؛ زیرا آموزش بی‌سوادان و کم‌سوادان حتی اگر پشت میله‌های زندان پیگیری شود از بازگشت مجدد زندانی به زندان جلوگیری می‌کند. رییس سازمان نهضت سوادآموزی در این باره به «حمایت» می‌گوید: بیش از 90 درصد مردم کشور ما باسواد هستند اما با آمار گیری از زندان‌ها متوجه می‌شویم که زندان جای بی‌سوادهاست همچنین اکثر معتادان در گروه بی‌سوادان و کم سوادان قرار دارند.

«علی باقرزاده» با اشاره به این که میان سواد و جرم یک رابطه مستقیم وجود دارد، خاطرنشان می‌کند: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که خودشان یا والدین آنان بی‌سوادند زمینه گرایش به جرم بیشتری دارند؛ زیرا هر چه افراد باسواد تر باشند از توانایی‌های بیشتری برای حضور در عرصه اجتماعی، کسب مهارت و به دست آوردن تجربه برخوردار می‌شوند و کمتر به سمت جرم می‌روند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تایید این که بسیاری از زندانیان کشور از نعمت داشتن سواد بی‌بهره‌اند، تصریح می‌کند: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان زندان‌ها با هدف استفاده از ظرفیت‌های دو دستگاه برای دستیابی به اهداف برنامه 5 ساله سواد آموزی و از بین بردن بی سوادی میان مددجویان زندان‌ها منعقد شده است.

وی بیان می‌‌کند: تأمین آموزشیاران مجرب، تشکیل کلاس، برگزاری دوره‌های سواد آموزی، کسب مهارت‌های زندگی و... از جمله تعهدات سازمان نهضت سوادآموزی در این توافق است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه پرداخت حقوق آموزشیاران نیز بیان می‌کند: حقوق آموزشیاران اعزام شده از سوی نهضت سواد آموزی پرداخت می‌شود؛ البته تأمین نوشت افزار و کتاب‌های دوره‌های سواد آموزی برای این مددجویان به عهده نهضت نیست

با سوادآموزی ، افراد را مصون می‌کنیم
مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر هم حرف‌هایی از رابطه بی‌سوادی و اعتیاد دارند. بابک دین‌پرست، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد که ده میلیون بی‌سواد در کشور وجود دارد که یک جامعه خطر را تشکیل می‌دهند و باعث افزایش میزان جرم می‌شوند.

وی بر این باور است که باید برای مصون‌سازی گروه بی‌سواد از آسیب‌های مختلف و افزایش آگاهی آنان برنامه‌های ویژه‌ای اجرا شود. دین پرست در ادامه از آموزش سواد به معتادان در مراکز درمان اعتیاد خبر می‌دهد که بر این اساس معتادان بی‌سواد در حال درمان تحت برنامه‌های آموزشی نهضت سوادآموزی قرار می‌گیرند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان می‌کند: با هدف بهره‌مندی از این ظرفیت مهم، از این پس نماینده نهضت سوادآموزی برای حضور در کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد دعوت شود و اکنون که موضوع بازنگری سند جامع پیشگیری در دستور کار قرار گرفته است، به این گروه از جمعیت کشور در فرآیند اصلاح سند مذکور، توجه ویژه‌ای خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha