شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 73410
سلامت نیوز :  10 سالی می‌شود که در کشور ما بحث ریشه کنی بیماری مالاریا مطرح شده است البته وقتی سال 1387 سازمان ملل اعلام کرد که این بیماری فقط عامل کشنده انسان‌ها نیست و توسعه را نیز متوقف می‌کند، ‌ریشه کنی آن به طور جدی‌تر در دستور کار متولیان امر قرار گرفت و مسئولان بهداشتی وعده دادند تا سال 1395 ماریا فالسیپارم (نوعی از مالاریا که باعث کم خونی جدی می‌شود) و تا سال 1403 تمام انواع مالاریا در کشور را ریشه کن کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ مالاریا به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند. این بیماری به خاطر شیوع و مرگ‌و‌میر بالای مبتلایان مورد توجه نظام سلامت در ابعاد جهانی قرار دارد.برابر آمار سازمان بهداشت جهانی این بیماری سالانه جان 660 هزار انسان را در سراسر دنیا می‌گیرد که سهمی از این تعداد نیز نصیب کشور ما می‌شود. در ایران این بیماری به دلیل حضور مهاجران قانونی و غیرقانونی به خصوص در استان‌های مرزی شیوع دارد و بودجه قابل توجهی صرف مبارزه با‌ آن می‌شود. برابر آمار وزارت بهداشت 96 درصد از مبتلایان به مالاریا در استان‌های سیستان و بلوچستان،‌ هرمزگان،‌ كرمان و فارس زندگی می‌کنند.

سیستان اول شد
بر اساس این آمار در ده ماه سال گذشته، بیش از 500 مورد ابتلا به مالاریا در ایران گزارش شده است. البته این عدد در مقایسه با سال 90 بیش از 50 درصد کاهش را نشان می‌دهد. رییس اداره کنترل مالاریای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در این باره می‌گوید:‌ در کشور ما استان سیستان و بلوچستان به دلیل تردد زیاد اتباع بیگانه بیشترین آمار ابتلا به این بیماری را دارد. سال گذشته از میان 50 مورد بیماری مالاریای حاد، 35 مورد آن در این استان گزارش شده است.

به گفته احمد رئیسی، شهرستان‌های سراوان، سرباز و چابهار آلوده‌ترین مراکز در حوزه بیماری مالاریا هستند. وی می‌گوید:‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی جیرفت، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بیشترین بار مبارزه با آلودگی به بیماری مالاریا را در کشور به دوش می‌کشند. وی اعلام می‌کند که سال 90 و 91 هیچ مورد مرگ در اثر بیماری مالاریا در کشور گزارش نشده و در 10 سال اخیر نیز حداکثر مورد مرگ در کشور بین دو تا سه مورد در سال بوده است؛ اما هنوز تا رسیدن به استاندارهای جهانی فاصله زیادی داریم. در میان شهرهای استان سیستان وبلوچستان نیز آمار شیوع این بیماری در خاش بیشتر از سایر نقاط است؛ اما برابر آمار اعلام شده از سوی دانشکده علوم پزشکی این استان در 5 سال گذشته روند مالاریادر شهرستان خاش کاهش یافته و با آموزش، بیماریابی و درمان مبتلایان، شمار موارد در سال‌های گذشته از 200 به 14 مورد رسیده است. الله بخش‌ کردی، کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر شهرستان خاش در این باره می‌گوید:‌ سال پیش در میان 13 مرکز بهداشتی درمانی روستایی و 4 مرکز بهداشتی درمانی شهری 14 مورد بیماری مالاریا گزارش شد که مبتلایان تحت درمان قرار گرفتند. وی با بیان این که طرح ریشه کنی این بیماری از سال 89 در خاش اجرا شده است، می‌گوید: روند ریشه‌کنی رو به رشد است و به نظر می‌رسد مطابق برنامه در 10 سال آینده این بیماری در استان ریشه کن شود.

كاهش 62 درصدی در هرمزگان
هر سال 5 تا 6 میلیارد تومان از بودجه وزارت بهداشت به ریشه کنی مالاریا اختصاص می‌یابد. البته علاوه بر این رقم در حدود یک میلیارد دلار نیز از محل طرح‌های بین‌المللی برای برنامه‌های ریشه کنی مالاریا و خرید حشره‌کش و پشه‌بندهای آغشته به سموم در کشور هزینه می‌شود البته به نظر می‌رسد برای ریشه کنی این بیماری در موعد مقرر به رقمی چند برابر این مبلغ نیاز است؛ اما همین بودجه نیز باعث شده است میزان ابتلا به این بیماری در هرمزگان 60 درصد کاهش یابد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان در این باره می‌گوید:‌ تا پایان سال 91 موارد مثبت مالاریا در استان هرمزگان 143 مورد گزارش شده است كه 62 درصد نسبت به سال گذشته كاهش یافته است. محمود حسین‌پور ادامه می‌دهد:‌ از این تعداد 116 مورد غیر ایرانی و 27 مورد ایرانی بوده‌اند كه بیشترین موارد ابتلا در شهرستان‌های بندرعباس، جاسك و بندرلنگه ثبت شده است.وی سمپاشی، توزیع پشه‌بند آغشته به حشره‌كش، لاروكشی و تقویت بیماریابی فعال از مناطق پرخطر را عامل کاهش این بیماری عنوان می‌‌کند و می‌گوید:‌ این بیماری هزینه‌های درمانی بالایی دارد و ریشه کن شدن آن از مناطق محروم بار زیادی را از دوش مردم بر می‌دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha