سلامت نیوز : در سال 91 و در آستانه نخستین سالگرد دهه ایمنی جاده‌ای(دومین بزرگداشت) با کاهش 13.7 درصد مرگ و میرناشی از حوادث ترافیکی مواجه بودیم. آخرین آمار موجود (آمار 9 ماهه 91) حاکی از کاهش 6.6 درصد فوت ناشی از حوادث ترافیکی بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مشیانه حدادی رئیس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقاء ایمنی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور ضمن اعلام این خبر گفت: حوادث ترافیکی نخستین علت بار بیماری‌ها، دومین علت سالهای از دست رفته عمر به علت مرگ زودرس و سومین علت سالهای از دست رفته عمر به علت ناتوانی است.

دکتر حدادی در ادامه افزود: حوادث ترافیکی، در سال 90 عامل فوت 20 هزار و شصت و هشت نفر و حدود 800 هزار مجروح بوده است که شامل 55 کشته و 2 هزار و صد مجروح در روز و 2 کشته و 87 مجروح در هر ساعت بوده است.

وی در ادامه افزود: بر اساس مطالعات پژوهشکده حمل و نقل وزارت راه، هزینه های مستقیم درمان مصدومین حوادث ترافیکی در سال 86 ، 11درصد کل هزینه ها و هزینه فوت، معلولیت، کاهش کیفیت زندگی و تبعات اجتماعی اقتصادی و فرهنگی آن 50 درصد هزینه ها را تشکیل می دهد.

رئیس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقاء ایمنی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور گفت: برپایه این مطالعات در سال 89 در کشور راهبرد ملی ایمنی راههای ایران با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی، سازمان راهداری، معاونت هماهنگی وزارت کشور، معاونت سلامت وزارت بهداشت، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی، معاونت آموزش و نوآوری وزارت آموزش و پرورش، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، شرکت ارتباطات زیرساخت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جمعیت هلال احمر و بیمه مرکزی ایران و با همت وزارت راه و شهرسازی تهیه و در سال 90 بازنگری شد.

دکتر حدادی افزود: بر همین اساس چشم انداز این راهبرد استفاده ایمن از راه برای تمام اقشار جامعه و هدف کلی آن کاهش شاخص تلفات رانندگی به 100 هزار نفر جمعیت در دوره 10 ساله به طوری که مقدار این شاخص در ابتدای سال 1400، به عدد 9 برسد(این شاخص در انتهای سال 88 حدوداً 30 محاسبه شد) در تدوین این شاخص لزوم کاهش سالانه 10درصد تلفات رانندگی مطابق بخش 3 از بند "و" ماده 163 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران لحاظ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha