سلامت نیوز : رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور گفت: 28 درصد فوتی‌های ناشی از حوادث ترافیکی مربوط به عابران پیاده است. بر این اساس لازم است برای اصلاح این شاخص، اقدامات جدی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد طالبیان در مراسمی که به مناسبت «دومین سالگرد آغاز دهه ایمنی جاده‌ای» با حضور نمایندگان ارگان‌های مختلف، در وزارت بهداشت برگزار شد در مقایسه مرگ و میر ناشی از تروما در جهان و ایران، گفت: سالانه یک میلیون و 300 هزار نفر در دنیا به دلیل حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند. همچنین سالانه در دنیا 20 تا 50 میلیون نفر نیز به این دلیل مجروح می‌شوند.

وی با اشاره به سیر نزولی مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی از سال 84 تاکنون در کشور، ادامه داد: در کشور سالانه آمارهای 22 تا 27 هزار نفری مرگ ناشی از حوادث ترافیکی گزارش شده است، در حالی که میزان تلفات زلزله بم حدود 26 هزار بوده، بنابراین میزان تلفات سالانه حوادث ترافیکی در کشور تقریبا با تلفات زلزله بم برابری می‌کند. بنابراین لازم است این قضیه جدی گرفته شود. بر این اساس بود که حساسیت ایجاد دهه ایمنی راه‌ها در کشور شکل گرفت.

رییس اورژانس کشور بر لزوم مدیریت ایمنی راه‌ها، در نظر گرفتن زیرساخت‌های مناسب، وسایل نقلیه ایمن که حداقل دارای ایربک و ترمز ABS باشند و همچنین جدی گرفتن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تاکید کرد و ادامه داد: لازم است استانداردهای جهانی در این زمینه جدی گرفته شد، کاربران خودروها باید آموزش دیده شوند و در ارائه گواهینامه‌ها دقت بیشتری شود. باید قوانین استفاده از کلاه و کمربند ایمنی جدی گرفته شود. در بیمارستان‌ها نیز مباحث درمان و حمایت بیمه‌ها با دست به دست هم دهند تا این مبحث را پیش ببریم.

طالبیان افزود: در ایران 30 تا 40 مرگ به ازای هر 100 هزار نفر به دلیل حوادث ترافیکی گزارش شده است و این موضوع نشان می‌دهد که باید در این زمینه بیشتر کار کنیم. در کل دنیا نهمین علت مرگ به دلیل حوادث ترافیکی بود که امسال به هشتمین علت مرگ رسیده است. در ایران نیز به نظر می‌رسد که حوادث ترافیکی دومین علت مرگ و میر باشد.

وی ادامه داد: 28 کشور دنیا که هفت درصد کل جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند، قوانین و مقررات جامعی در خصوص عوامل خطر حوادث ترافیکی را پیگیری می‌کنند. 111 کشور جهان قوانین مشخصی در ارتباط با استفاده از کمربند ایمنی دارند که ایران نیز جزو آنهاست. 90 کشور دنیا نیز قوانینی در رابطه با کلاه ایمنی دارند که ایران هم جزو آنهاست. تنها 59 کشور دنیا قوانینی برای مدیریت سرعت شهری دارند که ایران جزو این گروه نیست، زیرا برای آن که در این گروه قرار بگیریم، سرعت 30 تا 50 کیلومتری در شهر مورد نیاز است. استفاده از صندلی کودک نیز در ایران باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

به گفته رییس اورژانس کشور، 50 درصد از کل فوتی‌های ناشی از حوادث ترافیکی را کاربران آسیب‌پذیر یعنی عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران تشکیل می‌دهند. همچنین 270 هزار نفر (22 درصد) از یک میلیون و 300 هزار فوتی ناشی از حوادث ترافیکی در دنیا مربوط به عابران پیاده است که این رقم در ایران 28 درصد است که بالاتر از نُرم جهانی است.

وی در ادامه با اشاره به اهداف کوتاه مدت برای کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی، ادامه داد: افزایش آگاهی در خصوص قوانین ترافیکی مانند سرعت غیرمجاز، رانندگی تحت تاثیر الکل، حواس‌پرتی حین رانندگی و حق تقدم عابران پیاده، بهبود روشنایی معابر، رفع سد معابر، اصلاح مسیرهای منتهی به مدارس و افزایش احتمال دیده شدن عابران پیاده از جمله اقدامات کوتاه مدت است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

طالبیان به اهداف بلندمدت برای کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی اشاره کرد و گفت: ایجاد پل‌های عابر پیاده، زیرگذر و میانه‌های برجسته، علائم و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، پیگیری استانداردهای ایمنی وسایل نقلیه و اصلاح سیستم‌های حمل و نقل از جمله اهداف بلندمدت هستند که باید مورد توجه جدی قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha