سلامت نیوز : خبر همان خبر است، با كمیتی متفاوت. بودجه امسال حوزه محیط زیست با اولویت‌های زیست محیطی كشور همخوانی ندارد. عین این خبر درباره بودجه 91 اعلام شده بود، انگار اولویت‌های محیط زیست قرار نیست هرگز با بودجه‌اش همخوانی داشته باشد. بودجه سال 92 بخش محیط زیست كاهش یافته است، كاهشی 12 درصدی كه اگر تورم را هم به آن بیفزاییم، عددی چاق‌تر خواهد شد، آنقدر چاق كه جایی برای هزینه‌های اصلی محیط زیست باقی نگذارد. دفتر مطالعات زیربنایی مركز پژوهش‌های مجلس در مروری كه بر این بخش داشته، خبر از كاهش بودجه داده است، كاهشی94/12 درصدی نسبت به سال گذشته.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ این مركز كه بودجه سال 92 محیط زیست را 2056994میلیون ریال اعلام كرده است، از كاهش سهم بودجه فصل محیط زیست در بین سایر فصل‌ها نیز خبر داد، سهمی كه در سال گذشته 18/0 درصد كل بود و امسال به 14/0 درصد كل تنزل یافته است. این مركز می‌افزاید: «در این حوزه 45 درصد اعتبارات به عناوینی اختصاص دارد كه در شرح وظایف و تكالیف قانونی سازمان محیط زیست قرار دارد. بررسی انطباق لایحه بودجه سال 1392 با احكام و اهداف برنامه پنجم توسعه كشور بیانگر آن است كه این لایحه با اولویت‌ها و معضلات زیست محیطی كشور همخوانی چندانی ندارد. لازم به ذكر است افزایش اعتبارات استانی در این بخش با وجود عدم تخصیص بودجه‌های مصوب استانی در سال‌های گذشته و گنجاندن آن در بخش‌های غیرمرتبط همچنان به چشم می‌خورد. این امر در حالی است كه میزان اعتبارات تملك دارایی‌های سرمایه‌یی استانی در لایحه پیشنهادی نسبت به سال 1391، 16 درصد كاهش یافته است.»

تناقضات بودجه‌یی فراكسیون محیط زیست

نسبت بودجه محیط زیست به سال گذشته از زبان اعضای فراكسیون محیط زیست تناقضاتی دارد، یكی از اعضای فراكسیون در حالی خبر از كاهش 30 درصدی بودجه 92 محیط زیست می‌دهد كه رییس این فراكسیون خبر از افزایش 20 درصدی آن داده است. تابش در این خصوص گفته است بودجه محیط زیست در لایحه سال جاری در مقایسه با بودجه سال گذشته، حدود 20 درصد افزایش دارد كه این موضوع را می‌توان تغییر رویكرد دولت به محیط زیست، تعبیر كرد، در حالی كه كمال الدین پیرموذن، عضو فراكسیون از كاهش بودجه حفاظت از محیط زیست در لایحه بودجه 92، انتقاد كرده بود. وی همچنین از كاهش 39 درصدی ردیف بودجه جلوگیری از آلودگی هوا نسبت به سال گذشته خبر داد. در این میان می‌توان به رتبه‌های جهانی كه در گزارش بررسی شاخص عملكرد محیط زیست توسط مركز سیاستگذاری و قوانین دانشگاه ییل است، اشاره كرد كه نشان می‌دهد ایران در سال 2012 از میان 132 كشور جهان با كسب نمره 73/42 در مقام 114 جهان قرار گرفته بود، این درحالی است كه در سال 2010 با كسب نمره 60  در مقام 78 جهان و در سال 2008 میلادی با نمره 9/76 در رتبه 67 جهان قرار داشته است.

كاهش منابع امسال، مدیریت متفاوت می‌طلبد

اما نایب رییس دوم فراكسیون، بررسی انطباق اولویت‌ها و بودجه محیط زیست را به جلسه‌یی در هفته آینده موكول می‌كند و با اطمینان می‌گوید ما نمی‌گذاریم اولویت‌های این حوزه فراموش شود. مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود در گفت‌وگویی با «اعتماد» از كاهش منابع و اعتبارات در تمامی حوزه‌ها خبر می‌دهد. او با بیان اینكه مسائل زیست‌محیطی تنها به سازمان محیط زیست بازنمی‌گردد، گفت: «بحث اولویت‌های محیط زیست چند موضوع مشخص است، تالاب‌ها، آلودگی هوا و ریزگردها. من در مجلس طی نطقی نگرانی خود را نسبت به كاهش اعتبارات این حوزه اعلام كرده بودم، اما باید بگویم كه محیط زیست سازمانی است كه برای رسیدن به اهداف زیست محیطی‌اش نیازی نیست خودش مستقیما ورود پیدا كند، در این خصوص می‌توان به بحث پسماندها اشاره كرد كه دستگاه‌های دیگر هم در این خصوص به این بحث وارد می‌شوند لذا بودجه محیط زیست تنها به خود سازمان بازنمی‌گردد و هرآنچه برنامه زیست محیطی است را شامل می‌شود. اما سازمان باید به عنوان متولی در این حوزه پیگیر باشد. این كاهش اعتبارات تنها به این بخش محدود نمی‌شود و فراگیر است. همه دستگاه‌ها دستخوش كاهش بودجه شده‌اند، در شرایطی هستیم كه تحریم‌ها را داریم، منابع ما كاهش یافته است، دولت نمی‌تواند مثل سابق نفت بفروشد، میزان نفت خروجی ما از روزی 2 میلیون و 700 هزار بشكه به یك میلیون و 200 هزاربشكه رسیده است، مسلم است كه همه دوست داریم این مشكلات حل شود اما تا زمانی كه با مشكلاتی از این دست مواجهیم باید اهم و مهم كنیم و به اولویت‌ها بپردازیم.» لاهوتی قضاوت درباره بودجه در سال جاری را نسبت به سال‌های گذشته متفاوت دانست.

او معتقد است سال‌های گذشته می‌توانستیم انتقاد كنیم، اما امسال باید مدیریت متفاوتی در حوزه‌ها داشته باشیم، اما مطمئن باشید با جلساتی كه در فراكسیون محیط زیست در مجلس خواهیم گذاشت، نمی‌گذاریم اولویت‌ها زیرپا گذاشته شوند.» اولویت‌های زیست محیطی آنقدر ساده و عیان است كه بقال و قصاب سر گذر هم آن را می‌دانند، آلودگی هوا كه مستقیما با جان مردم سروكار دارد، ریزگردهای معلق در هوا كه به نام عربی مشهورند و همه اصالت?شان هم عربی نیست، تالاب‌هایی كه در گوشه و كنار سرزمین در حال خشك شدن‌ هستند، تخریب جنگل‌های حفاظت شده، انباشت آلودگی‌های نفتی و سموم كشاورزی در سواحل دریا و رودخانه‌ها همه و همه مشكلاتی‌اند كه نمی‌توان نام هیچ كدام را از فهرست اولویت‌ها حذف كرد، آنقدر اوضاع محیط زیست ایران قمر در عقرب است كه بودجه گذاشتن روی واردات ببر به جای پرداختن به این مشكلات اساسی داد مردم را درخواهد آورد. در مقایسه‌هایی كه می‌توان در بسیاری از زمینه‌ها با كشورهای توسعه یافته دنیا یا حتی استانداردهای جهانی به عمل آورد، به راحتی می‌توان به تفاوت‌های بارزی رسید، تفاوت‌هایی كه مارا همچنان جهان سومی و دیگران را نزدیك به استاندارد می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha