سلامت نیوز : سیاست افزایش جمعیت كه بعد از سال‌ها با ورود دكتر احمدی‌نژاد و تاكید مقام معظم رهبری از سوی سایر نهادها هم پیگیری شد نخستین ثمره خود را در طرح‌ها و لوایحی دید كه خانواده‌های ایرانی را به فرزندآوری تشویق كند. هرچند این طرح‌ها و لوایح نیز سیاست‌هایی است كه بیشتر باید نام آنها را طرح‌های تشویقی «پس از فرزندآوری» گذاشت ولی با این حال حركت به سمت افزایش جمعیت با همین سیاست‌ها نیز مهم و تاثیرگذار است. این در حالی است كه دولت پیش از این طرح‌هایی را به اجرا گذاشت كه همچون گذشته با مخالفت مجلس و برخی گروه‌های سیاسی مواجه شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ از جمله واریز یك میلیون تومان به حساب هر نوزاد تازه متولد شده كه با ورود مجلس و دخالت دیوان محاسبات، مبالغی كه دولت به حساب این نوزادان ریخته بود از حساب‌ها توسط دیوان محاسبات خارج شد و تاكنون علت این كار تشریح نشده است.افزایش مرخصی زایمان برای بانوان شاغل از 6 به 9 ماه هم لایحه‌ای بود كه دولت به مجلس فرستاد و پس از كارهای كارشناسی تقدیم شورای نگهبان شد. در این طرح علاوه بر افزایش سه ماهه مرخصی زایمان زنان، برای مردانی كه تازه پدر شده‌اند نیز دو هفته مرخصی تشویقی در نظر گرفته شد تا در روزهای ابتدایی تولد نوزاد در كنار خانواده و همسر خود باشند. قرار بر این بود كه این قانون در صورت تصویب شامل حال مادرانی كه هنوز سن فرزندشان به 9 ماهگی نیز نرسیده هم بشود تا آنها از سه ماه مرخصی بیشتر به همراه حقوق و بیمه استفاده كنند.

با این حال چندی پیش شورای نگهبان با رد لایحه افزایش مرخصی زنان، این موضوع را بر خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی دانست چرا كه تصویب آن بار مالی را بر دوش دولت خواهد گذاشت و به این ترتیب طرحی كه اكثر كارشناسان آن‌را از ابتدای سال 92 اجرایی می‌دانستند در شورای نگهبان به بن‌بست رسید. این در حالی است كه پیش از این حتی اعضای كمیسیون قضایی مجلس از تصویب قطعی این طرح سخن می‌گفتند.

حالا بعد از ایراد شورای نگهبان به لایحه مذكور، هیات دولت برای رفع نگرانی شورای نگهبان در تامین منابع مالی این طرح اقدام كرده و در روزهای گذشته مسئولان مركز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از تامین منابع مالی طرح افزایش مرخصی زایمان زنان خبر دادند.در همین زمینه معاون سرمایه‌های اجتماعی مركز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: مرخصی 9 ماهه زایمان زنان و دو هفته‌ای پدران در هیات وزیران تصویب شده و لازم است در مجلس شورای اسلامی مراحل تصویب را پشت سر بگذارد. بنابراین تا پیش از تصویب نهایی موضوع توسط مجلس و شورای نگهبان، مرخصی زایمان زنان همچنان 6ماه است.

پروین هدایتی افزود: مصوبه مرخصی زایمانی كه در اسفند91 تصویب و مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت، تبصره لایحه اصلاح قانون تنظیم خانواده و جمعیت بود كه افزایش مرخصی زایمان زنان به 9 ماه را نمایندگان مجلس در قالب تبصره‌ای به این لایحه افزوده بودند و پس از تصویب در صحن مجلس، به شورای نگهبان ارسال شد و این شورا با توجه به عدم پیش‌بینی محل تامین بار مالی اجرای آن، لایحه را برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی بازگرداند.

وی ادامه داد: دولت موضوع افزایش مرخصی زایمان را درلایحه اصلاح قانون «ترویج تغذیه با شیرمادر» پیش‌بینی كرده است، البته سابقه قانونی مرخصی زایمان از سال 74 نیز در همین قانون بوده است.هدایتی اظهار كرد: مراحل تصویب این لایحه در كمیسیون اصلی و فرعی دولت سپری و در هیات وزیران مطرح و مصوب شده است، ضمن این‌كه منبع تامین بار مالی افزایش مرخصی زایمان در آن پیش‌بینی شده و ضروری است لایحه «ترویج تغذیه با شیرمادر» در مجلس شورای اسلامی نیز مراحل تصویب را بگذراند تا پس از تصویب در مجلس و تایید شورای نگهبان، ابلاغ و اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha