شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲
کد خبر: 73465

درد، سوزش، خشكی و گرفتگی پنجه و مچ دست گاهی هم كه درد در سراسر دست و بازو از عوامل این بیماری است.

چگونه از سندرم تونل مچ پیشگیری كنیم؟
سلامت نیوز : اغلب افرادی كه از دست و پنجه خود، كار فراوان می‌كشند یا لازمه فعالیت‌های شغلی‌شان سرپنجه‌های پركار است حواس‌شان به یك اتفاق بسیار مهم و مخفی نیست: فشار بیش از حدی كه به مچ دست وارد می‌شود، البته این اتفاق برای همیشه مخفی نمی‌ماند و ناگهان به شكل درد، سوزش، خشكی و گرفتگی پنجه و مچ دست بروز می‌كند و گاهی هم كار به جایی می‌رسد كه درد در سراسر دست و بازو تیر می‌كشد. این علائم، هشدارهایی است كه باید جدی گرفت و حتما به پزشك مراجعه كرد.

درد از كجا می‌آید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیب ؛ مچ دست ساختاری شبیه یك تونل دارد كه تاندون‌های حركت‌دهنده پنجه و نیز رشته عصبی این ناحیه از درون این تونل می‌گذرد. هر عاملی كه سبب شود فضای داخلی این تونل محدود و تنگ‌تر از حالت طبیعی شود، سبب بروز مشكلات گاه بسیار جدی حركتی و علائم هشداردهنده فوق خواهد شد. در صورت بی‌توجهی به علائم این عارضه ممكن است كار به جایی برسد كه جز جراحی دست، راه دیگری در پیش نباشد.

البته فقط كار فراوان دست سبب بروز این بیماری نیست، عوامل دیگری مانند وراثت، حبس شدن مایعات در ناحیه مچ (بویژه در زنان باردار)، دیابت و روماتیسم مفصلی می‌تواند سبب بروز این بیماری شود. با این همه، راه‌های فراوانی برای پیشگیری از بروز سندرم تونل مچ (یا سندرم كانال كارپ) وجود دارد كه در زیر به برخی از مهم‌ترین موارد آن به روایت سایت پریونشن اشاره می‌كنیم:

به مچ خود استراحت بدهید

طی ساعات كار، هنگام رفتن به سمت آب‌سردكن یا دستشویی، دست و پنجه خود را مورد ملاطفت قرار دهید: هر یك از دست‌های خود را به آرامی و از مچ به سمت بالا و پایین خم كنید و یكی دو دقیقه در هر یك از این جهت‌ها در حالت كشیده نگه ‌دارید. آنگاه انگشتانتان را نیز خم و راست كنید و ورز دهید.

زور زیادی نزنید!

نیازی نیست كه به كلید‌های صفحه‌ كلید رایانه محكم ضربه بزنید یا هنگام نوشتن خودكارتان را تا حد مرگ در دستان خود فشار دهید. برخورد آرام انگشتان با صفحه كلید، در حد لمس كردن كلیدها و نگه داشتن خودكار و مداد بدون فشار اضافی در دستان كفایت می‌كند. این كار به دست و پنجه شما فرصت استراحت خواهد داد.

درست بنشینید!

خم شدن رو به جلو هنگامی كه بر صندلی پشت میز رایانه نشسته‌اید، می‌تواند سبب اعمال فشار به دست و پنجه و مچ شما شود. جورج تیلمن، استادیار دانشگاه علوم در فیلادلفیا بایدها و نبایدهایی را كه به هنگام نشستن پشت میز بایدانجام دهید، به شما گوشزد می‌كند:

* باید كف پاهایتان كاملا روی زمین قرار گیرد و صفحه مانیتور درست در مقابل چشمانتان باشد [یعنی بالاتر و پایین‌تر نباشد كه مجبور شوید برای دیدن آن گردن خود را به سمت بالا یا پایین خم كنید.] اگر میز و صندلی شما ارتفاع زیادی دارد از یك زیرپایی برای استقرار مناسب كف پایتان استفاده كنید.

* باید مطمئن باشید پشتی صندلی‌تان گودی كمر را پر می‌كند و تكیه‌گاه مناسبی برای استخوان‌های كتف شماست.

* باید به طور منظم به خود زنگ تفریح بدهید. در این زنگ تفریح دور اتاق یا دفتر كارتان به مدت
60 ثانیه پیاده‌روی كنید. ایستادن و راه رفتن سبب بهبود وضع استخوان‌بندی خواهد شد. طی كار روزانه پنج بار این كار را انجام دهید.

* نباید پاهای خود را برای مدت طولانی در حالت كشیده قرار دهید و نیز نباید به مدت طولانی پا روی پا بیندازید. ارتفاع صندلی و زیرپایی خود را چنان تنظیم كنید كه پا در وضعی قرار داشته باشد كه ساق و ران زاویه 90 درجه بسازند و زانو و نشیمن‌گاه تقریبا در یك جهت قرار گیرند. در این شرایط كمترین فشار به مفاصل وارد خواهد شد و مچ دست‌تان نیز از مزایای این كار بی‌بهره نخواهد بود.

دست‌های خود را گرم نگهدارید

نشستن در اتاق سرد دستان‌تان را خشك می‌كند، یعنی انعطاف را از سرپنجه شما می‌گیرد و نمی‌توانید براحتی كار كنید. اگر نمی‌توانید دمای اتاق را تنظیم كنید، دستكش بدون انگشت بپوشید. درست است كه در ابتدا كمی سخت است و شاید برای دیگران زیادی عجیب به نظر برسد یا همكارانتان كمی سربه‌سرتان بگذارند، اما مطمئن باشید در نهایت دست‌های شما از این كارتان ممنون خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha