شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹
کد خبر: 73468
سلامت نیوز :لوزه‌ها بخشی از دستگاه ایمنی بدن هستند که با عفونت‌ها مقابله می‌کنند. اما در شرایطی به ویژه در موارد سرماخوردگی ممکن است خود لوزه‌ها دچار عفونت یا التهاب شود و تنفس و نیز بلع غذا را با مشکل مواجه کند. در این صورت روش‌های ساده‌ای مانند غرغره کردن سرم یا آب نمک و نیز آبلیمو کمک شایانی به فرونشاندن التهاب لوزه‌ها می‌کند. اما در پاره‌ای از موارد عوامل گوناگونی مانند عفونت مکرر لوزه‌ها و یا حجم بزرگ آن جراحی لوزه‌ها را ضروری می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ در این زمینه دکتر سیاوش مرادیان، جراح و متخصص گوش و حلق بینی در گفت‌وگو با خورشید، با بیان اینکه لوزه یک بافت لنفاوی در ناحیه حلق است که ابتدای ورودی دستگاه گوارش و تنفس را احاطه کرده است، می گوید: لوزه کامی از انواع لوزه‌هاست که در انتهای دو طرف زبان مشاهده می‌شود.

همچنین لوزه‌های زبانی در بخش قاعده زبان قرار دارد که شامل توده‌هایی است که اندازه آن از یک عدس تا یک نخود ممکن است متفاوت باشد. چنانچه زبان را تا جایی که امکان دارد از دهان خارج کنیم، این توده‌ها را که در سمت راست و چپ انتهای حلق و زبان قرار گرفته‌اند می‌توانیم مشاهده کنیم.

لوزه سوم نیز یکی دیگر از انواع لوزه‌هاست که در قسمت بینی و پشت زبان کوچک و سقف حلق قرار گرفته که از سنین 13- 12 سالگی به بعد کوچک می‌شود و از بین می‌رود.  وی در زمینه عملكرد لوزه‌ها اظهار می‌كند: وظیفه لوزه جذب آنتی ژن‌های مختلف شامل مواد محیطی، ویروس‌ها، میكروب‌ها، باكتری‌ها و سایر موادی است كه به عنوان پروتئین‌های آنتی‌ژنی برای بدن، غریبه است. لوزه‌ها این آنتی‌ژن‌ها را به سیستم لنفاوی كل بدن ارائه می‌كند تا بدن این آنتی‌ژن‌ها را شناسایی كرده و در صورت ضرورت آنتی‌بادی یا آنتی‌كر (پادتن) لازم را تولید كند.  مرادیان درباره اینكه چرا لوزه‌ها در ابتدای زندگی انسان‌ها بزرگ می‌شود، تصریح می‌كند: جنین كه در رحم، داخل مایه آمونیاتیك معلق است و تقریبا با هیچ ماده غریبه برخوردی ندارد، در بدو تولد و اولین تنفس و یا با نخستین بلع شیر میكروب‌ها به‌ویژه مواد آنتی‌ژنی كه در شیر وجود دارد وارد دهان نوزاد شده و نخستین بخشی از بدن كه این مواد را دریافت و مورد شناسایی قرار می‌دهد، سیستم لنفاوی یا لوزه‌هاست كه در ابتدای ورودی گوارش قرار دارد و بزرگ شدن لوزه‌ها نیز در اثر تماس با این مواد مختلف است كه در چند سال اول زندگی اتفاق می‌افتد و رفته‌رفته کوچک می‌شود.

 عواملی که جراحی لوزه را ضروری می‌کند
این عضو انجمن متخصصان گوش، حلق، بینی و سر و گردن درخصوص اینکه چه عواملی باعث می‌شود لوزه‌ها جراحی و برداشته شود، می‌گوید: چنان چه لوزه‌ها به‌ویژه لوزه‌های کامی آنقدر بزرگ باشد که عبور هوا را مختل کند به‌گونه‌ای که فرد هنگام خواب خرخر و یا مشکلات تنفس دهانی و از ناحیه بینی مواجهه شود همچنین به علت بزرگی لوزه عبور غذا با سختی انجام شود، لوزه جراحی می‌شود.یکی دیگر از عواملی که باعث جراحی لوزه می‌شود، عفونت‌های مکرری است که لوزه پیدا می‌کند. افراد به‌ویژه کودکانی که بیش از
6- 5 بار در طول سال دچار عفونت‌های میکروبی از نوع استروپتوکوک یا آنژین چرکی شوند، بهتر است که لوزه آنها جراحی شود زیرا بیماری آنها در طول زمان و به‌دلیل استفاده زیاد از داروهای آنتی‌بیوتیک باعث ناتوانی، بی‌اشتهایی و لاغری آنها شده و از طرفی هزینه‌های مکرر مراجعه به پزشک را نیز افزایش می‌دهد. 
 
آبسه‌های لوزه از عوامل دیگری است که منجر به جراحی لوزه می‌شود. چنانچه اطراف نسج لوزه که بین لوزه و دیواره است، عفونی شود، این عفونت از داخل حفره‌های لوزه به ناحیه پشت منتقل شده و ایجاد آبسه می‌کند؛ در این صورت شخص دچار گلودرد یک طرفه شدیدی می‌شود که حتی قادر به بلع آب دهانش هم نیست. در این موارد بعد از درمان آبسه و تخلیه چرک حتما لازم است که لوزه برداشته شود زیرا اگر آبسه تکرار شود می‌تواند برای شخص خطرناک شود.

علل دیگری هم برای جراحی لوزه وجود دارد مانند بوی بد دهان. در معاینات افرادی که دچار این عارضه هستند، به‌جز بزرگی ابعاد لوزه معلوم می‌شود که حفره‌های لوزه آنها در اثر التهاب‌ها و عفونت‌ها درشت شده و در نتیجه مقداری از مواد غذایی هنگام بلع وارد این حفره‌ها شده و باعث بدبویی دهان می‌شود.همچنین عوامل دیگری مانند تومورال و سرطان‌ها از علل دیگری است که لوزه حتما برداشته می‌شود.   دکتر مرادیان با اشاره به شایع‌ترین دلیل جراحی لوزه می‌افزاید: از طرفی ممکن است خود لوزه ایجاد سینوزیت، التهاب و عفونت گوش میانی به‌ویژه در کودکان کند.

 در این صورت برای پیشگیری از تکرار عفونت‌ها لوزه جراحی می‌شود. وی یکی دیگر از عوامل شایع جراحی لوزه را چاقی افرادی ذکر می‌کند که دارای لوزه‌های بزرگ بوده و زبان کوچک‌شان آویزان است بنابراین دچار مشکلات تنفسی مانند خرخر و ایست تنفسی شبانه
می شوند.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha