یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 73481

جنوب همچنان روی خط زلزله بدون توقف می‌لرزد و پس از سیستان و بلوچستان، بوشهر،فارس و کرمان اینک نوبت به هرمزگان رسیده است، زلزله این‌بار دم صبح آمده به بزرگی 2/6 ریشتری و چندین پس‌لرزه بالای 4 و 5 ریشتر بارها و بارها شرق هرمزگان و به‌ویژه شهرستان بشاگرد و بندر جاسک را لرزانده است.

جنوب ایران روی خط زلزله

سلامت نیوز : این آهنگ خوشایند نیست؛ لرزش‌هایی که با نوای موسیقی زمین ایجاد می‌شود و نه از روی شادی که همیشه ساز محلی جنوب برای شادی بود، امروز نواخته می‌شود برای غم و درد. جنوب همچنان روی خط زلزله بدون توقف می‌لرزد و پس از سیستان و بلوچستان، بوشهر،فارس و کرمان اینک نوبت به هرمزگان رسیده است، زلزله این‌بار دم صبح آمده به بزرگی 2/6 ریشتری و چندین پس‌لرزه بالای 4 و 5 ریشتر بارها و بارها شرق هرمزگان و به‌ویژه شهرستان بشاگرد و بندر جاسک را لرزانده است. تا لحظه تنظیم این گزارش یک کودک دو ساله قربانی زلزله صبحگاهی شده و ده‌ها مصدوم بر جای مانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن تایید فوت یک کودک دو ساله مصدوم در زمین‌لرزه بشاگرد می‌گوید: مجموع مصدومان و مجروحان این زمین‌لرزه 11 نفر است که به طور سرپایی مداوا شده‌اند. محمد شکاری با بیان اینکه کودک مذکور در مسیر انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده است، به فارس می‌گوید: صراحتا تاکید می‌کنیم که تعداد مصدومان و مجروحان نیز که توسط تیم‌ها و مراکز درمانی علوم پزشکی در سطح بشاگرد مداوا شده‌اند برابر با 11 نفر است و حال عمومی این افراد مناسب است اما به دلیل آسیب‌دیدگی روستای ایرر دو اکیپ از طرف دانشگاه نیز به این روستا اعزام شده است.

به نظر می‌رسد لرزش استان‌های همجوار با حوزه خلیج فارس به دنبال اطلاعیه‌ای که پیش‌تر درباره احتمال لرزش‌های پی در پی در خاورمیانه پیش‌بینی شده بود به وقوع می‌پیوندد چراکه صبحگاه روز گذشته سازمان زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد زمین‌لرزه‌ای به قدرت 3/6 در مقیاس ریشتر، شمال عمان را لرزاند. این زلزله در عمق 33 کیلومتری روی داده که مرکز آن در 186 کیلومتری شرق شهر خصب در نزدیکی منطقه «رأس مسندم» گزارش شده است.

مردم در چادر بودند

گزارش‌های ابتدای صبح از هرمزگان حکایت از مصدوم شدن 17 نفر داشت و نیز تخریب 100 واحد مسکونی از 10 تا 80 درصد در این زلزله. به گزارش ایلنا، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور می‌گوید: با توجه به وقوع زلزله 5 ریشتری در ساعت 12:31 روز پنجشنبه در بشاگرد احتمال وقوع زلزله با شدت بیشتری داده شد از همین رو به مسئولان محلی و مردم هشدار داده شد که در آماده باش به سرببرند. مرتضی اکبرپور با اشاره به اینكه 100 واحد مسکونی از 10 تا 80 درصد در زلزله روز پنجشنبه بشاگرد خسارت دیده‌اند، افزود: ازهمین رو بعد ازوقوع زلزله روز پنج‌شنبه 50 تا 60 تخته چادر بین مردم توزیع شد و مردم هم از آنجایی که ترسیده بودند در کپرها و چادرها به سر بردند.

اکبرپور با تاکید بر اینکه خوشبختانه زلزله بشاگرد خسارت جانی قابل توجهی نداشت، افزود: 17 نفر از هموطنان دچار جراحت سطحی شدند که بیشتر آنها سرپایی مداوا شدند. وی با اشاره به بسته شدن جاده روستایی به دلیل ریزش کوه گفت: نیروهای محلی مشغول باز کردن این جاده‌ها هستند و همچنین از دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان دو فروند بالگرد و 10 تیم پیشرو به منطقه زلزله‌زده اعزام شده است. اکبرپور تصریح کرد: برای مشخص شدن خسارت مالی این زلزله نیز به محض اینکه وضعیت عادی شد بنیاد مسکن به ارزیابی خواهد پرداخت.

خسارت به 70 روستا در بشاگرد

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از اعزام 10 تیم ارزیاب و دو فروند بالگرد در پی زلزله 2/6 ریشتری در بندر جاسک خبر داد. محمود مظفر با بیان اینکه زلزله‌ای به بزرگی 2/6ریشتر بندر جاسک واقع در استان هرمزگان را لرزاند به ایسنا گفت: با توجه به شدت زمین‌لرزه بلافاصله 10 تیم ارزیاب از استان‌های همجوار به منطقه زلزله‌زده اعزام شدند و با توجه به اینکه احتمال وجود خسارت می‌رود دو فروند بالگرد نیز برای پوشش و ارزیابی‌هوایی به منطقه اعزام شد. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر بعد از دو ساعت از زلزله بندرجاسک، گفت که تاکنون تعداد هشت پس‌لرزه که بزرگ‌ترین آنها به قدرت 6/5ریشتر بود، به ثبت رسید.وی با بیان اینکه 56 آبادی تا شعاع 15 کیلومتری از مرکز زمین‌لرزه وجود دارد، گفت: ارزیابی 10 تیم اعزامی به مناطق زلزله زده تاکنون نشان داده که شش روستا دچار آسیب‌دیدگی شدند.به گفته وی روستاهای «ایرر»، «تیدر»، «کلاهو»، «شهرشیب کلاه»، «سرهور» و «کوه‌سفید» دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند‌.

حضور 90 امدادگر و یک بالگرد

همچنین مظفر با بیان اینکه تعداد تیم‌های عملیاتی اعزامی به مناطق زلزله‌زده به 18 تیم رسید، گفت: 90 امدادگر در مناطق زلزله‌زده حضور دارند و با توجه به مسدودشدن راه‌های زمینی برخی از روستاها، تعداد سه فروند بالگرد در حال ارزیابی هوایی مناطق زلزله‌زده است.

برپایی 2 اردوگاه برای زلزله‌زدگان

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در تشریح آخرین جزئیات روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان بشاگرد با اعلام خبر برپایی دو اردوگاه ویژه برای زلزله‌زدگان، گفت: خوشبختانه این زمین‌لرزه تلفات جانی نداشت. وی با بیان اینکه دو اردوگاه با ظرفیت 300 چادر در مناطق زلزله‌زده برپا شد، گفت: به غیر از این 400 دستگاه چادر دیگر نیز میان زلزله‌زدگان توزیع شد.رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به پس‌لرزه‌های شدید در این منطقه، گفت: با توجه به شدت زمین‌لرزه‌ها، اقلام زیستی و غذایی میان افرادی که منازل آنان تخریب نشده، توزیع می‌شود.مظفر با اعلام خبر توزیع اقلام امدادی همچون چادر، پتو، موکت و کنسرو، گفت: قدرت پس‌لرزه‌ها به قدری است که استقرار افراد در منازلشان را غیرممکن کرده و امدادگران توزیع اقلام زیستی و غذایی میان این دسته افراد که منازل آنان تخریب نشده را نیز در دستور کار دارند.

خرابی‌ها زیاد است

صبح بود که کرمان لرزید و پس از آن مدیر کل بحران استاندار هرمزگان گفت: میزان این زمین‌لرزه 2/6در مقیاس ریشتر ساعت 6 و 9 ثانیه صبح دیروز عمق 15 کیلومتری زمین، 97 کیلومتری جاسک 103 کیلومتری منوجان استان کرمان بود که مرکز این زلزله شرق هرمزگان و شهرستان بشاگرد بود. به گفته رنجبر خرابی‌ها در این منطقه بالاست و منازل مسکونی حدود 8 روستا تاکنون آسیب دیده است. نظری، مدیر بحران شهرستان بشاگرد اعلام کرد: راه دسترسی به یک روستا مسدود شده است. سیدموسی‌هاشم‌نسب، مدیر هلال احمر شهرستان میناب نیز گفت: تاکنون یک کامیون حامل چادر و شماری امدادگر از این شهرستان به منطقه ارسال شده است. ابراهیم عزیزی استاندار هرمزگان از مجروحیت 15 تن در پی زلزله 2/6 ریشتری بشاگرد خبرداد. وی در تشریح جزئیات زلزله با بیان اینکه کانون زلزله در منطقه «ایرر» در بشاگرد استان هرمزگان بود، گفت: براساس گزارش‌های اولیه امدادگران،‌ تاکنون بر اثر زلزله 2/6 ریشتری 15 تن دچار مصدومیت شدند که حال یک تن از آنان نامساعد است. به گفته وی تاکنون 9 پس‌لرزه بالای چهار ریشتر مناطق زلزله‌زده را لرزانده است.

خسارت‌ دیدن 70 روستا در بشاگرد

استاندار هرمزگان در جمع مردم زلزله‌زده گوهران شهرستان بشاگرد گفت: «نگران نباشید، هرچه خسارت وارد شده دولت پشتیبانی و جبران می‌کند. عزیزی با بیان اینکه 70 روستای شهرستان بشاگرد دچار آسیب شده‌اند و حدود 30 تا 90 درصد به هر منزل مسکونی خسارت وارد شده، افزود: بنیاد مسکن در محل مستقر شده و در حال برآورد خسارت است. استاندار هرمزگان با بیان اینکه جبران خسارت وظیفه ماست، خاطرنشان کرد: بعضی از راه‌ها مسدود شده‌اند که با حضور نیروهای راه و شهرسازی و سایر ارگان‌ها بازگشایی شده و بازگشایی تعدادی از این راه‌ها نیز درحال انجام است. وی گفت: امکانات لازم از طریق هلال‌احمر در اختیار مردم قرار می‌گیرد و همه دستگاه‌ها برای یاری‌رساندن به مناطق موردنظر بسیج شده‌اند.

تخریب 400 واحد مسکونی در گوهران

علی بهرامی، بخشدار بخش گوهران شهرستان بشاگرد از تخریب 400 واحد مسکونی به‌دنبال وقوع زلزله 2/6 ریشتری خبر داد. وی درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده در شهرستان بشاگرد گفت: درصد تخریب‌ها در این منطقه بالاست. بخشدار بخش گوهران با اظهار اینکه در آخرین آمارگیری از سطح بخش، قریب به 400 واحد مسکونی تخریب شده، تصریح‌کرد: گزارش‌ها حاکی از آن است که تا این لحظه 17 تن نیز زخمی شده‌اند. وی با بیان اینکه 70روستا در محدوده بخش گوهران قرار دارد، اظهار کرد: به دنبال وقوع این زمین‌لرزه، 70 درصد روستاهای بخش تخریب شده‌اند. بهرامی درباره امدادرسانی صورت گرفته، گفت: تاالان از امکانات شهرستان شش جایگاه اسکان موقت ایجاد شده و نیروهای امدادی در سطح بخش نیز به روستاها اعزام شده‌اند. وی درخصوص وضعیت راه‌های این بخش نیز گفت: متاسفانه محور اصلی بخش به علت ریزش کوه مسدود شد که با کمک سایر ارگان‌ها بازگشایی شد.بخشدار گوهران گفت: بیشترین خسارت‌ها را روستاهای «ایرر»، «سرهور» و شهر «گوهران» که مرکز بخش است به خود دیده‌اند.

اعزام 5 تیم امداد از کرمان

مدیر کل ستاد بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری کرمان از اعزام پنج تیم زمینی از استان کرمان به منطقه زلزله‌زده بندرجاسک در استان هرمزگان خبرداد و گفت: پس از زمین‌لرزه به بزرگی 2/6 ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین در عمق 15 کیلومتری بندر جاسک بلافاصله پنج تیم امداد به صورت زمینی به منطقه زلزله‌زده اعزام شد. محسن صالحی ادامه‌داد: به دلیل اینکه استان کرمان به عنوان پشتیبان‌کننده در مدیریت بحران جنوب شرق کشور و پایگاه امداد جنوب شرق کشور به حساب می‌آید، سریعا پس از وقوع زلزله تیم‌های امداد به مناطق اعزام شدند و در صورت لزوم باز هم تیم‌های دیگری اعزام می‌شود. صالحی با اشاره به زلزله صبح دیروز منوجان در جنوب استان کرمان نیز گفت: این زلزله در راستای زلزله صبح دیروز استان هرمزگان بود که خوشبختانه خسارتی وارد نشد. علی اعما مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان درباره آخرین اقدامات امدادی به ایسنا گفت: تعداد 990 دستگاه چادر، 500 تخته‌موکت، 800 تخته پتو، 5250 بطری آب‌معدنی، 4000 قرص نان، چهار دستگاه آمبولانس و شش وانت کمک‌‌دار نیز به منظور کمک به مردم آسیب‌دیده شهرستان بشاگرد و روستاهای اطراف ارسال شد.

زمین‌لرزه در کرمان خسارتی نداشت

کرمان وقتی لرزید که هرمزگان و بخش جاسک که در نزدیکی آن است هم می‌لرزید. مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان کرمان در اینباره می‌گوید: زمین‌لرزه چهار بار استان کرمان را لرزاند که البته این زلزله‌ها خسارتی نداشته است. محسن صالحی‌کرمانی اظهار کرد: بزرگ‌ترین این زمین‌لرزه‌ها به بزرگی 6/4 ریشتر صبح دیروز در عمق 29 کیلومتری زمین در شهرستان منوجان به وقوع پیوست. وی گفت: نخستین این زمین‌لرزه‌ها ساعت 22 دقیقه و 12 ثانیه بامداد روز گذشته به بزرگی 1/3 ریشتر در فاریاب کرمان در عمق 10 کیلومتری زمین رخ داد. صالحی‌کرمان بیان کرد: دومین زمین‌لرزه ساعت 6 و 9 دقیقه و 51 ثانیه صبح به بزرگی 6/2 ریشتر در عمق 26 کیلومتری زمین در شهداد کرمان به وقوع پیوست و سومین زمین‌لرزه به بزرگی 3/4ریشتر در عمق 26 کیلومتری زمین ساعت 8 و 28 دقیقه و 17 ثانیه منوجان کرمان را لرزاند. صالحی‌کرمانی خاطرنشان کرد: چهارمین و بزرگ‌ترین این زمین‌لرزه‌ها به بزرگی 6/4 ریشتر ساعت 8 و 39 دقیقه و 31 ثانیه صبح روز گذشته در موقعیت جغرافیایی 69/36 شمالی و 73/57 شرقی در عمق 29کیلومتری زمین در شهرستان منوجان رخ داد. وی در ادامه در مورد امدادرسانی به مردم زلزله‌زده استان هرمزگان از استان‌های مجاور مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: در پی وقوع زمین‌لرزه پنج تیم واکنش سریع از سیستان و بلوچستان به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

رسول راشکی اظهار کرد: با اعلام زمین‌لرزه 2/6ریشتری صبح دیروز توسط مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و با توجه به معین بودن این استان با استان هرمزگان بلافاصله پنج تیم امدادی واکنش سریع از شهرستان‌های کنارک، دلگان، نیکشهر و چابهار به همراه چهار دستگاه خودروی آمبولانس و هفت دستگاه خودروی کمکدار و یک تیم آنست (سگ‌های زنده‌یاب) و یک تیم امداد هوایی با لوازم و تجهیزات کامل امدادی به وسیله یک فروند چرخبال عازم مناطق زلزله‌زده در شهرستان جاسک و بشاگرد در استان هرمزگان شد. وی همچنین آمادگی کامل تیم‌های عملیاتی و امدادی این استان برای اعزام به مناطق زلزله‌زده و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان احتمالی این زمین‌لرزه را اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha