یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 73484
سلامت نیوز : یك گروه تحقیقاتی در آلمان اقدام به بررسی پدیده ای كرده كه طی آن مردم با دریافت اطلاعات اغراق شده باور می كنند كه بیمار شده اند و در حقیقت فكر و باور بیماری آنها را بیمار كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ یك گروه تحقیقاتی از دانشگاه ماینتس در ایالت «راینلاند-فالتس»، پدیده ای بررسی كرده كه طی آن مردم نسبت به میدانهای الكترومغناطیسی حساسیت نشان داده و علائمی چون سردرد، گیجی و حساسیت پوستی را در خود گزارش كرده اند.

دكتر مایكل ویتهوفت از دانشگاه ماینتس گفت: به رغم تمام این موارد شواهد قابل توجهی وجود دارد كه نشان می دهد حساسیت بیش از حد نسبت به میدان های الكترومغناطیسی در نتیجه اثر گزند (nocebo effect) ایجاد می شود.

در علم پزشكی، گزند یا «nocebo» یك ماده یا یك وضعیت بی ضرر است كه اثرات مضری در بیمار ایجاد می كند. اثر گزند، واكنش منفی بیمارانی است كه این گزند را تجربه می كنند. عكس آن، دارونما است كه بیمار نسبت به یك ماده بی خاصیت واكنش مثبت نشان می دهد كه به آن اثر دارونما گفته می شود.

وی افزود: انتظار آسیب احتمالی در حقیقت برانگیزنده درد یا ناهنجاری است. این امر مخالف تأثیرات ضد درد است كه می توان آنها را به دارونماها مشاهده كرد.

این گروه تحقیقاتی مداركی را درباره 147 داوطلب ارائه كردند كه فیلمی درباره خطرات سلامتی مرتبط با میدانهای الكترومغناطیسی تماشا كرده بودند، این درحالی است كه عده ای دیگر به تماشای فیلمی درباره امنیت اطلاعات اینترنتی پرداختند.

پس از آن همگی در معرض سیگنال های كاذب WiFi قرار گرفته كه به آنها گفته شد این سیگنال ها حقیقی هستند. باوجودی كه آنها در معرض هیچ قرار گرفته بودند اما 54 درصد از داوطلبان دچار اضطراب، آشفتگی، اختلال در فعالیت، انقباضهای ناگهانی در انگشتان، بازوها و پاهای خود را گزارش كردند.

در مقاله تحقیقاتی این گروه كه در مجله تحقیقات روان تنی منتشر شده آمده است: در این میان حتی دو نفر پیش از اتمام آزمایش جلسه را ترك كردند چرا كه واكنش آنها بسیار شدیدتر بود.

این تحقیق نشان داده است كه گزارشهای رسانه ای كه با هدف تأكید و اغراق درباره خطرات بالقوه ای كه اغلب فاقد شواهد علمی كافی است می تواند تأثیر مهمی روی سلامت بخش بزرگتری از جمعیت بگذارد.

ویتهوفت یادآور شد: علم و رسانه باید تعامل نزدیكی با یكدیگر داشته باشند تا اطمینان حاصل شود كه گزارش هایی كه درباره خطرات احتمالی به سلامت مردم از فناوری های جدید منتشر می شود تا حد ممكن با صحت كامل ارائه شده تا مردم نیز بهترین استفاده را از اطلاعات علمی موجود داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha