یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 73488
سلامت نیوز : در حالی که همه مسئولان از دغدغه برای کاهش آلودگی هوای تهران دم می زنند، جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تردد 1100 مینی‌بوس فرسوده در شهر تهران خبر می‌دهد؛ ناوگانی که قرار بود در گذشته نونوار شوند؛ اما به دلیل بدقولی‌های دولت دهم هنوز دود و آلودگی به هوای شهر تزریق می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ وی با بیان این که نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده پایتخت همچنان در ایستگاه دولت متوقف مانده است، بیان می‌کند: اکنون آلودگی هوای پایتخت به یك معضل اساسی مبدل شده است و مسئولان دولتی هنوز اقدامی جدی برای رفع آن نکرده‌اند.

رژه مینی‌بوس‌های فرسوده در شهر
خیلی از کشورها برای حمل‌ونقل عمومی از مینی‌بوس استفاده می‌کنند، به طوری که هر چند سال یک بار اتومبیل‌های جدید را مورد استفاده قرار می‌دهند.این در حالی است که معاون شهردار تهران از تردد مینی‌بوس‌های فرسوده بیش از سه برابر اتومبیل‌های جدید خبر می‌دهد و می‌گوید: خروج این مینی‌بوس‌ها از چرخه حمل‌ونقل عمومی یك ضرورت است، طبق بررسی‌های به عمل آمده میزان آلودگی تولید شده در انواع مختلف مینی‌بوس‌های تهران با عمر بالای 5 سال به ازای هر كیلومتر پیمایش از 19 تا 27 هزار میلی گرم اندازه‌‌گیری می‌شود این در حالی است که فقط 120 دستگاه مینی‌بوس فرسوده از ناوگان حذف شده است.

عمر مینی‌بوس‌ها، 5/2 برابر استاندارد است
در حالی که برابر استاندارهای جهانی عمر مفید هر مینی‌بوس 8 سال تخمین زده شده است به گفته تشکری هاشمی مینی‌بوس‌های تهران عمری بالای 20 سال دارند. وی با اشاره به این كه در گذشته دولت برای مینی‌بوس‌های فرسوده یارانه‌ای به میزان 65 درصد به سایر شهرهای كشور پرداخت می‌كرد، تصریح می‌کند: البته این یارانه نیز به تهران پرداخت نمی‌شد تا روند كند نوسازی ناوگان مینی‌بوس‌ رانی فرسوده تهران كندتر شود.

خاک خوردن نوسازی روی میز دولتی‌ها
در این میان مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه افزایش قیمت‌ها و نداشتن اعتبارات کافی را عامل نو نشدن مینی‌بوس‌ها می‌داند و می‌گوید: در دو سال گذشته فقط 120 دستگاه مینی‌بوس نو شده است، البته بقیه با توجه به اعلام آمادگی از جانب شهرداری تهران به دلیل همکاری نکردن سایر سازمان‌ها در انتظار نو شدن به سر می‌برند. پیمان سنندجی با بیان این که شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران آمادگی نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده را دارد اظهار می‌کند: با توجه به این که شرکت واحد در قبال بازسازی ناوگان تعهد دارد و قرار بود تا کمک هزینه‌ای در حدود 10 میلیون تومان برای هر مینی‌بوس فرسوده پرداخت کند، با عملی نشدن تعهدات این سازمان‌ مجبوریم از مینی‌بوس‌های کهنه که آلودگی زیادی دارند استفاده کنیم. جالب است بدانید که این رقم در بودجه سال 91 پیش بینی شده بود و امیدواریم امسال این پول به دست ما برسد. البته در این میان جز بدقولی، افزایش قیمت خودرو نیز باعث محقق نشدن این وعده‌ها شده است. وی در این باره می‌گوید: افزایش قیمت قراردادها به دلیل بالا رفتن قیمت خودرو باعث شده است برخی از مالکان توان خرید خودروی جدید را نداشته باشند.

انگار مسئولان آلودگی را دوست دارند!
کمک به کاهش آلودگی هوا موضوعی نیست که فقط به یک دستگاه مربوط باشد، همه نهادها باید با همکاری یکدیگر در این زمینه گام بردارند اما متأسفانه برخی‌ها کم‌کاری می‌کنند که موجب کند شدن این روند خواهد شد. مدیر عامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در گفت‌وگو با «حمایت» در این باره بیان می‌کند: فن آوری مینی‌بوس‌های کنونی مربوط به چند دهه قبل است البته برخی خودروهای کنونی هم، با فن آوری‌های آن زمان تولید می‌شوند این موضوع نقش مهمی در تولید ذرات معلق دارد.یوسف رشیدی خاطرنشان می‌کند: سازمان بهداشت جهانی دود دیزل را سرطان‌زا اعلام کرده است و این خودروها هیچ فن آوری ای برای کاهش اثرات مخرب این دود ندارد. اگر مینی‌بوس‌ها ساماندهی شوند بخش قابل توجهی از آلودگی‌ها بر طرف می‌شود. مدیر عامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون ساماندهی خودروهای فرسوده صورت نگرفته است؟ می‌گوید: سازمان‌هایی مانند محیط زیست و وزارت صنعت ومتولیان بخش تولید و... تاکنون نخواستند تا این کار صورت بگیرد و کمبود اعتبارات فقط یک بهانه است. رشیدی تاکید می‌کند: همان طور که می‌بینید کارهای مهم‌تر از نوشدن مینی‌بوس‌های فرسوده در کشور انجام شده است بنابراین اگر اراده کنیم می‌توانیم اقدام‌های مهم را انجام دهیم. اگر این اتومبیل‌های فرسوده در خیابان تردد می‌کنند بوی هیدروکربن‌های آن به مشام همه می‌رسد بنابراین مشخص است که آسیب‌هایی که به بدن وارد می‌کنند بسیار زیاد است.

از این شهر آلوده فرار کنید
همان طور که می‌دانید آلودگی هوا تأثیر نامطلوبی بر سلامتی انسان‌ها دارد، به طوری که هنگام تشدید آلودگی پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند تا شهر را ترک کنند و به مکان‌های سالم پناه ببرند. یک متخصص ریه در گفت‌وگو با «حمایت» می‌گوید: آلودگی هوا بر ریه تأثیر منفی دارد به طوری که تماس با سطوح بالای آلودگی هوا با بیماری‏های ریوی، سرطان ریه و مرگ زودرس ارتباط مستقیم دارد.سعید میرزایی خاطرنشان می‌کند: آلودگی هوا علاوه بر ریه بر قلب و عروق، تخریب یا تضعیف حوزه عصبی، پوست، چشم و یا دیگر قسمت‌های بدن تأثیر دارد. وی بیان می‌کند: در حالی که ما بر پیشگیری از بیماری‌‌ها تلاش می‌کنیم آلودگی هوا موجب تشدید یا بروز بیماری خواهد شد که باید از سوی دولت‌مردان کارهایی برای کاهش آلودگی هوا صورت بگیرد تا هزینه‌های درمان به طور قابل توجهی کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha