رئیس انجمن اورولوژی ایران از بالا بودن میزان شیوع سرطان مثانه در کشور به دلیل مصرف گسترده سیگار و تریاک خبر داد و گفت: سیگار و تریاک از علل مساعد کننده ابتلا به سرطان مثانه در افرادی است که از زمینه خانوادگی ابتلا به این بیماری برخوردارند.

سلامت نیوز : رئیس انجمن اورولوژی ایران از بالا بودن میزان شیوع سرطان مثانه در کشور به دلیل مصرف گسترده سیگار و تریاک خبر داد و گفت: سیگار و تریاک از علل مساعد کننده ابتلا به سرطان مثانه در افرادی است که از زمینه خانوادگی ابتلا به این بیماری برخوردارند.
به گزارش سلامت نیوز  دکتر محمد سنادیزاده در آستانه برپایی "شانزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران" که 24 تا 27 اردیبهشت ماه در پژوهشگاه نیروی تهران برگزار می شود، سخن می گفت با اعلام این خبر افزود: یافته های پژوهشی نشان می دهد، سیگار عامل ابتلا به 30 درصد سرطان های مثانه است.

وی ادامه داد: نکته جالب این پژوهش ها آن است که پس از ترک سیگار، اثر سرطانی آن در بدن کمتر می شود، ولی این اثر تا 15 سال در بدن باقی می ماند.

دکتر سنادیزاده تصریح کرد: اثر داروهای جدید روان گردان بر ابتلا به سرطان مثانه هنوز مشخص نیست، زیرا افرادی که از این مواد و داروها استفاده می کنند یا در سنین جوانی

وی ادامه داد: مواد ازتی مانند "نیتروزامین" موجود در هوا که از اگزوز ماشین ها خارج می شود، تماس با کربن های سنگین از قبیل مواد نفتی، تماس با رنگ های آنیلینی (گروهی از رنگ های شیمیایی صنعتی که در رنگرزی قالی از آن استفاده می شود) و   " بتانفتیل آمین " (نوعی کربن سنگین که در کارخانه های لاستیک سازی کاربرد دارد) از علل  ابتلا به سرطان مثانه شناخته شده است.
سرطان های دستگاه ادراری از قبیل سرطان مثانه و سرطان پروستات به متخصصان ارایه خواهد شد.

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، سرطان پروستات یکی از سرطان های نسبتا شایع در کشور است، خاطر نشان ساخت: مصرف مواد گوشتی با چربی اشباع شده از قبیل گوشت قرمز، کره و خامه، مصرف ناکافی میوه و سبزیجات تازه، عفونت های مزمن پروستات و توارث از دلایل ابتلا به سرطان پروستات به شمار می رود.

 دکتر سنادیزاده با ابراز خرسندی از اینکه تشخیص سرطان پروستات در مراحل اولیه، سبب درمان این بیماری خواهد شد، تصریح کرد: در چند سال اخیر تشخیص زودهنگام سرطان پروستات به علت توجه به این بیماری و انجام آزمایش های مربوط از قبیل PSA، سبب شده، شانس بقا در این بیماران افزایش یافته و اکثر آنان بهبود یابند.

 گفتنی است، شانزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران از سوی انجمن اورولوژی ایران و با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور 24 تا 27 اردیبهشت ماه در پژوهشگاه نیروی تهران برپا می شود.

هدف از برپایی این کنگره، ارایه دستاوردهای جدید علمی به متخصصان رشته اورولوژی و دیگر رشته های مرتبط است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha