یکی از موضوعهای مهمی که در حوزه سلامت باید به آن توجه کنیم، مسئله پرداخت از جیب مردم است که طبق قانون باید به زیر 30 درصد برسد اما الان بر خلاف قانون، درست سهم مردم بر عکس شده است.

فاصله دستمزد پزشکان در بخش دولتی و خصوصی نجومی است
سلامت نیوز : علیرضا زاکانی متخصص پزشکی هسته‌ای گفت: متأسفانه سلامت اولویت دست چندم دولت است، فاصله دستمزد پزشکان در بخش دولتی و خصوصی نجومی است، دسترسی مردم به خدمات سلامت پایین است و بر عکس قانون، سهم پرداخت مردم برای درمان بالاست.

علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران و نامزد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در گفت و گو با فارس درباره اولویتهای دولت بعدی در حوزه سلامت، توضیح داد: به نظر من بزرگترین دغدغه دولت آینده در حوزه سلامت این است که کاری کند، مردم به جز درد بیماری، درد و رنج دیگری نکشند.

وی ادامه داد:‌ یکی از موضوعهای مهمی که در حوزه سلامت باید به آن توجه کنیم، مسئله پرداخت از جیب مردم است که طبق قانون باید به زیر 30 درصد برسد اما الان بر خلاف قانون، درست سهم مردم بر عکس شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم گفت:‌ در حوزه سلامت قوانین خوبی در مجلس تصویب شده است، که بسیاری از آنها اجرا نشده‌ا‌ند. گر چه برای بخشی از آ‌نها باید زمینه‌اش را فراهم کنیم، مثلاً در حوزه تعرفه‌ها نیازمند اصلاحات جدی هستیم تا بشود قوانین را به صورت جدی اجرا کرد.

زاکانی افزود: تعرفه‌ها الان نادرست هستند و کم و زیاد آنها غلط است، در حوزه دولتی گفته‌ایم، پزشکان باید تمام وقت باشند اما آن قدر فاصله درآمد پزشکان در بخش دولتی و خصوصی بالا و نجومی است که هیچ منطقی حکم نمی‌کند که کسی در بخش دولتی بماند و به بخش خصوصی نرود.

وی ادامه داد: بنابراین در دولت آینده باید منطقی سازی تعرفه‌ها به طریقی که این فاصله کم شود در دستور کار قرار بگیرد تا حرکت سرسام آوری که در بخش خصوصی وجود دارد، مهار شود و کاهش پیدا کند،ما به متناسب سازی نیاز داریم که البته این کار سیره و روش خاص خودش را می‌طلبد.

وی گفت: در این مسیر برای اینکه بتوانیم به شرایط ایده‌آل نزدیک شویم باید در یک مسیر اصلاحی قرار بگیریم که البته این کار الزامات مختلفی دارد از جمله اینکه باید سطح دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی که الان پایین است به صورت منطقی افزایش پیدا کند و توسعه شبکه بهداشتی و اجرای پزشک خانواده از جمله اقداماتی است که در این زمینه لازم است انجام شود.

نماینده مردم تهران افزود: اصلاح حوزه سلامت به طور کلی باید در دو سطح انجام شود،یکی سطح کلان است که لازمه آن این است که تعریف دسترسی از ساختار نظام سلامت داشته باشیم و به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که کارآمدی افراد بالاتر برود. البته در حوزه کلان، تأمین سلامت مردم به تنهایی وظیفه وزارت بهداشت نیست و دستگاههای دیگر از جمله وزارت راه،آموزش و پرورش و دستگاههای فرهنگی هم در این حوزه مسئولیت دارند اما متأسفانه الان دارند از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

وی ادامه داد: در این سطح باید بین مسئولان کشور اجماعی ایجاد کنیم و به نظر من تغییر ساختار لازم نیست و لزومی ندارد همه چیز را به هم بزنیم؛ همین که شورای عالی سلامت فعال شود، می‌تواند همگرایی ایجاد کند و به این ترتیب شاخصهای سلامت رشد می‌کند.

زاکانی گفت: مسئله مهم دیگر این است که حتماً باید اعتبارات حوزه سلامت رشد پیدا کند، الان نمی‌توانم میزان رشد اعتبارات حوزه سلامت را اعلام کنم اما در برنامه‌هایم رقم آن را اعلام می‌کنم البته در کنار افزایش اعتبار، حوزه سلامت، به همت و توجه نیاز دارد، سلامت مردم باید در کانون توجه دولت قرار بگیرد در حالی  که الان متأسفانه سلامت در اولویت دست چندم است.

وی ادامه داد: در سطح دوم و نازل نیز توجه به بخش بهداشت و درمان مردم و اولویت دادن به پیشگیری و ارائه خدمات مناسب و با قیمت مناسب به مردم باید در دستور کار دولت آینده باشد به نحوی که همان طور که گفتم بیماران به جز درد بیماری، درد و رنج دیگری نداشته باشند،مسئله‌ای که قانون ظرفیت آن را فراهم کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha