سلامت نیوز : امروزه با تغییر و تحولاتی که در جامعه ایجاد شده است در برخی موارد با شیوه ها و آداب جدیدی روبه رو هستیم. ازدواج و مراسم آن به دلیل تنوع مراحل و شیوه ها از جمله اموری است که خیلی در معرض این تغییر و تحول ها قرار می گیرد. با همه این احوال، هر مراسم و آدابی اصول مربوط به خود را دارد، به این معنی که هر چقدر هم آداب مربوط دچار تغییرات گسترده ای بشود، باز هم روح و اصول کلی بر آن حاکم است که افراد سعی می کنند آن را رعایت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ شاید برای بسیاری از شما دختران و پسرانی که تازه به سن جوانی رسیده اید و هنوز مراسم خواستگاری سنتی را تجربه نکرده اید، سؤالاتی مطرح باشد مانند این که در جلسه اول باید دسته گل به همراه داشته باشیم یا نه؟ کی شیرینی بخریم؟ چه لباسی مناسب‌تر است؟ چطور قرار خواستگاری را بگذاریم؟ اول چه کسی باید صحبت کند و ... جواب این سوالات وقتی برای شما اهمیت بیشتری می یابد که فرزند اول خانواده باشید و پدر و مادرتان نیز تجربه میزبانی از خواستگار یا رفتن به خواستگاری را نداشته باشند.

خواستگاری با اطلاع قبلی

سیده بتول حسن پور، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در کتاب خود با نام "گذر از پیچ و خم خواستگاری" به عنوان اولین گام خواستگاری می نویسد: "لازم است در صورتی که خانواده دختر از موضوع کاملا بی خبرند، به وسیله خانواده پسر به هر وسیله‌ای که ممکن است از جریان خواستگاری مطلع شوند و خانواده پسر با تعیین وقت قبلی به خانه آنان بروند چون ممکن است خانواده دختر در شرایط نامطلوبی باشند و آمادگی پذیرایی از خانواده پسر را نداشته باشند. در چنین شرایطی ارزیابی دو خانواده از همدیگر نابجا خواهد بود و احتمال آن وجود دارد که خانواده دختر از وضع پیش آمده ناراحت و عصبانی شوند. ضمن آن که ممکن است این رویداد به عنوان یک خاطره بد در ذهن آن ها باقی بماند. پس بهتر است به خاطر حفظ حرمت خواستگار و احترام به خانواده دختر، قبلا برای خواستگاری به خانواده دختر اطلاع داده شود. از سوی دیگر ممکن است در صورت اطلاع ندادن قبلی، خانواده دختر به خانواده پسر اجازه ورود ندهند. شاید بتوان گفت حق هم دارند، چون شناختی نسبت به آن خانواده ندارند. گاهی هم ممکن است برای مرتب کردن خانه از خانواده پسر بخواهند که مدتی پشت در و یا در سالن پذیرایی منتظر باشند. خلاصه این که در یک کار پیش بینی نشده، ممکن است اتفاقاتی بیفتد که در هر صورت عواقب آن، چندان مطلوب نیست."

چطورتوضیحات اولیه را ارائه کنیم؟

حسن پور درباره چگونگی برقراری ارتباط اولیه و میزان ارائه اولین اطلاعات به طرف مقابل می نویسد: "اگر میزان آگاهی دو خانواده از یکدیگر در بعضی از مسائل کافی نیست و دوست داشته باشند قبل از انجام خواستگاری اطلاعات بیشتری به دست آورند، باید به صورت محرمانه در اولین تماس تلفنی یا برخورد حضوری از یکدیگر توضیحات بیشتری بخواهند.

یک روش پیشنهادی مناسب برای کسب اطلاعات بیشتر به شرح زیر است: یک خانم خوش برخورد و خوش ارتباط از خانواده پسر برای انجام این کار انتخاب می شود.

وی پس از معرفی خود با مادر دختر (در صورت فوت مادر با خواهر، خاله یا هر فردی که مناسب می داند) گفت و گو کند: ( دقت کنید! اگر می خواهید شناخت کاملی از دختر خانم داشته باشید، خودتان نیز توضیح کاملی از پسر و خانواده اش بدهید.)برای مثال بگوید: آقا پسر 28 ساله است، هیکل متوسطی دارد، قد بلند است، لیسانس رشته فیزیک است و به صورت حق التدریسی در آموزش و پرورش کار می کند. پدرش کارمند بهداری است. مادرش خانه دار است. 5 تاخواهر و برادر هستند. (همچنین تأهل یا تجرد، شغل و میزان تحصیلات هر یک از آن‌ها را مشخص کنید.) در پایان به منطقه محل زندگی هم اشاره کنید.

" در ادامه این کتاب آمده است: "احتمالا پس از سخنان شما، مادر دختر خانم هم توضیحاتی درباره خانواده و دختر خود می‌دهد. اگر آن توضیحات برای شما کافی نبود، می توانید پرسش هایی در حد و اندازه توضیحات خودتان داشته باشید. چون شما قبلا پسر را به طور کامل معرفی کرده اید." در گذر از پیچ و خم خواستگاری نوشته شده است: "برخی پرسش ها به ویژه در اولین تماس تلفنی دور از اخلاق و ممکن است در ذهن دو خانواده نگرش منفی نسبت به یکدیگر ایجاد کند. این گونه سوال ها اگر به صورت حضوری مطرح شود،خانواده ها نسبت به یکدیگر نگرش بهتری خواهند داشت."

شما به درد هم نمی خورید...؟!

حال اگر با توجه به اطلاعاتی که رد و بدل شد، طرفین احساس کردند مناسب یکدیگر نیستند، چه باید بکنند؟ حسن پور در پاسخ به این سؤال معتقد است: "در این صورت باید به روشی محترمانه یکدیگر را توجیه کنند؛ مثلا هر گاه در اولین تماس تلفنی یا برخورد حضوری، خانواده پسر بیان کرده اند که پسرشان دانشجو است و در حال حاضر شغلی ندارد، اگر خانواده دختر قصد دارند، جواب رد بدهند باید توضیح دهند که خانواده ما دوست دارد این زوج زودتر زندگی مشترک شان را شروع کنند، در حالی که پسر شما دو سال و نیم دیگر درسش تمام می شود و تا هنگامی که بتواند اداره زندگی مستقلی را به عهده بگیرد، زمان زیادی لازم است؛ لذا مناسب شرایط دختر ما نیست. بعد هم عذرخواهی، تشکر و خداحافظی کنند." در شماره بعد درباره گل بردن به مراسم خواستگاری، زمان و لباس مناسب خواستگاری خواهیم نوشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha