یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
سلامت نیوز : هوش کودکان تا پایان 5 سالگی رشد چشمگیری دارد و هر کودک این توان بالقوه را دارد که در مغز خود ، آموخته ها را ذخیره و پردازش و از آن ها در موقعیت های مناسب استفاده کند ، این فرصت تا پایان 15 سالگی برای کودکان وجود دارد و بزرگسالان با توجه به شناختی که از نقاط ضعف و قوت کودک شان دارند ، باید نسبت به تقویت توانایی ها و کاهش کاستی هایش ، اقدامات لازم را انجام دهند .

ابزارهای اولیه ساختار هوش کودک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ ابزارهای اولیه که به عنوان مواد خام تشکیل دهنده ساختار هوش کودک ، به خصوص قبل از سه سالگی حائز اهمیت است عبارت است از : احساس امنیت، اشباع عاطفی ( محبت بی دریغ به کودک)، تغذیه مناسب ، ماساژ بدن ( به عنوان جایگزین ورزش با استفاده از روغن زیتون و یا کنجد قبل از استحمام ) ، ارتباط کلامی ( این کار باید به دو شکل مستقیم مثل صحبت با کودک و قصه گویی و غیر مستقیم از طریق پخش اشعار و قصه‌های صوتی کودکانه انجام گیرد ) ، بازی ( به شکل انفرادی ، با افراد خانواده و به شکل گروهی به عنوان ابزاری برای اجتماعی شدن کودک ) مهارت های حرکتی، فعالیت های ترسیمی ( خط خطی کردن و رنگ آمیزی با دست ) فعالیت های خلاقانه ( تعریف داستان ، نقاشی ، درست کردن یک گلوله کروی با خمیر ) و آموزش مفاهیم پایه که مجموع این عوامل می تواند بستر مناسبی برای رشد هوش در مراحل بالاتر سنی ایجاد کند. پرسش خیلی از والدین این است که آموزش ها را از چه سنی باید آغاز کرد ؟ شروع زودتر از موعد یک آموزش نه تنها سودمند نیست بلکه می تواند نقش مخربی را در زندگی کودک داشته باشد ، بنابراین باید آموزش ها بر اساس توان جسمی و روحی روانی کودک و به دور از هر گونه فشار صورت گیرد و ضمن این که اهمیت دادن به دنیای کودک نیز ضروری است دنیایی شاد همراه با بازی.

آموزش های کلاسیک

آموزش های کلاسیک پس از پایان سه سالگی و آغاز چهار سالگی شروع می شود. در همین سن ، آموزش های غیر رسمی خواندن توصیه می شود (بدون آموزش نوشتن) رفتن به مهد کودک، زمینه توسعه ارتباطات اجتماعی و آموزش‌های مفاهیم و درک مسائل کمی را برای کودک فراهم می کند . در انتخاب رشته ورزشی باید صبور بود ، در مراحل اولیه فقط ارزیابی صورت می گیرد ولی بین 12 تا 15 سالگی انتخاب رشته ورزشی امکان پذیر می‌شود ، در سنین پایین تر ، ورزش های مادر مثل ژیمناستیک ، شنا و دو میدانی توصیه می شود .

آموزش زبان دوم

آموزش زبان دوم برای جلوگیری از هر گونه مشکل کلامی و تلفظی ، پس از آموزش رسم‌الخط زبان مادری ، یعنی پس از پایه اول ( آغاز 8 سالگی ) توصیه می شود. آموزش غیر رسمی نقاشی از زمانی که کودک خط خطی کردن را یاد می گیرد آغاز می شود و زمانی که با ابعاد آشنا می شود و اشکال هندسی را می شناسد ، می توان به او به صورت رسمی آموزش داد ( بین 4 تا 6 سالگی )و آموزش خط ، پس از پایه اول ( 8 سالگی) توصیه می شود . آموزش روباتیک به صورت غیر رسمی از 8 سالگی و به شکل کنترل یک وسیله شروع می شود و چون آموزش های رسمی، نیازمند حداقل اطلاعات فنی و ریاضی است، در ابتدای مقطع متوسطه توصیه می شود ( بین سنین 12 تا 13 سالگی ) . علاقه مند کردن کودک به مطالعه ، برای افزایش اطلاعات عمومی او ضروری است و انجام بازی های فکری می تواند باعث افزایش سرعت عملش شود . استفاده بهینه از رایانه در مواردی مثل بازی ها و فعالیت های گرافیکی می تواند باعث رشد خلاقیت کودک شود سعی کنید کودک را عمل گرا بار آورید از او بخواهید که آموخته های خود را به صورت داستان نویسی، طراحی، شعر ، کاردستی های مختلف (چوبی، سنگی ، کاغذی و فلزی) نشان دهد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha