یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 73506
سلامت نیوز : این روزها كمتر كسی است كه درباره فرآورده‌های غذایی جدیدی كه می‌تواند ارمغانی از سلامت برای مصرف‌كنندگان باشد، چیزی نشنیده باشد. این گروه از محصولات غذایی كه سر و صدای زیادی در صنعت مواد غذایی و دارویی به راه انداخته است، پروبیوتیك نام دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ به گفته متخصصان، فرآورده های پروبیوتیك می تواند راهكاری برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها از سوء هاضمه و اختلالات گوارشی تا خستگی و بیحالی مزمن باشد و حتی از ابتلا به سرماخوردگی نیز پیشگیری كرده یا آن را درمان كند.

پروبیوتیك ها نه تنها در تولید مواد غذایی و انواع مختلفی از آشامیدنی ها كاربرد دارد، بلكه می توان آنها را در قالب مكمل های غذایی هم عرضه كرد. اما اساسا پروبیوتیك ها چه هستند؟ آیا مصرف آنها برای بدن مفید است یا می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد؟

ابتدا بهتر است ببینیم واژه پروبیوتیك به چه معنی است. ریشه این واژه برگرفته از دو واژه یونانی Pro یا Promotion به معنی بهبودی و Biotic به معنی زندگی است.

در تعریف این واژه، نظرات متفاوتی وجود دارد، اما براساس تعریف اعلام شده از سوی سازمان خواربار و كشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، پروبیوتیك ها میكروارگانیسم های زنده ای هستند كه اگر به اندازه كافی در بدن میزبان وجود داشته باشند می توانند از جنبه های مختلف عملكرد بدن میزبان را بهبود بخشند.

ویژگی مهم این میكروارگانیسم ها این است كه زنده هستند و بخش مهمی از آنها را باكتری ها تشكیل می دهند.

وقتی از باكتری ها صحبت می شود اولین چیزی كه به ذهنمان می رسد، آنتی بیوتیك ها یا مواد آنتی باكتریال است كه هر دوی آنها باكتری ها را هدف قرار داده و از بین می برند و با همین هدف هم تولید شده و تجویز می شوند. پس چرا باید فرآورده ای را به بدن برسانیم كه حاوی باكتری های زنده است؟

مهم ترین دلیل اهمیت محصولات و فرآورده های پروبیوتیك این است كه در بدن موجودات زنده تعادل ایجاد می كنند. به طور طبیعی در دستگاه گوارش دو گروه باكتری موسوم به باكتری های خوب و بد وجود دارد كه هر دوی آنها برای بدن لازم است.

حفظ سلامت بدن ما در گرو ایجاد تعادل بین این دوگروه باكتری هاست. عوامل مختلفی نظیر مصرف داروهای مختلف، برنامه غذایی روزانه، ابتلا به بیماری ها و محیط اطراف می تواند تعادل بین این دو گروه از باكتری ها را كه در دستگاه گوارش زندگی می كنند از بین ببرد.

به نظر شما بدن ما به تنهایی می تواند تعادل از دست رفته را بازگرداند یا بهتر است فرآورده های پروبیوتیك به عنوان نیروهای كمكی وارد عمل شوند؟

اگرچه مدت زمان زیادی از ورود پروبیوتیك ها به صنعت غذا و دارو نمی گذرد، اما حقیقت این است كه پروبیوتیك ها از نخستین لحظات زندگی همراه ما بوده اند. از بین رفتن پروبیوتیك ها در بدن می تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری های مختلف باشد و سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر خود قرار دهد.

پروبیوتیك ها به دو روش از بدن ما محافظت می كنند؛ نخست این كه تعادل بین جمعیت باكتری های خوب و بد در دستگاه گوارش به حفظ سلامت ما كمك می كند؛ وقتی دستگاه گوارش بتواند كارش را بدرستی انجام دهد، باكتری های مضر، مواد سمی و مواد شیمیایی و دیگر تركیباتی را كه برای سلامت بدن مضر است از بدن خارج می كند و مواد مفید و ضروری برای بدن را جذب می كند.

دوم این كه پروبیوتیك ها به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن هم كمك می كنند و این وظیفه آنها نقش مهم تری در حفظ سلامت بدن دارد. چنانچه به هر دلیلی در عملكرد سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد شود، زمینه ای برای ابتلا به انواع مختلفی از بیماری ها از واكنش های آلرژیك تا عفونت های گوارشی و بیماری های پوستی ایجاد می شود.

فرآورده های پروبیوتیك حاوی باكتری ها یا مخمرهایی هستند كه در حفظ تعادل بین جمعیت باكتری های مفید و مضر در بدن نقش بسیار مهمی ایفا می كند.

اگر با توجه به فواید پروبیوتیك ها تصمیم گرفتید در برنامه غذایی روزانه تان، فرآورده های پروبیوتیك را بگنجانید، حتما توجه داشته باشید كه اثر بخشی پروبیوتیك ها مستلزم مصرف مداوم این گروه از مواد غذایی است و فرآورده های لبنی بهترین محصولات پروبیوتیك هستند.

مصرف همزمان پروبیوتیك ها با بعضی از مواد غذایی مانند عسل، موز، سیر و پیاز به رشد بهتر باكتری های پروبیوتیك كمك می كند.

اگرچه همه مواد غذایی كه روزانه مصرف می كنیم حاوی مقادیری از میكروارگانیسم هاست، اما هیچ كدام از آنها از محصولات پروبیوتیك نیستند زیرا میكروارگانیسم های موجود در این مواد غذایی با میكروارگانیسم های موجود در محصولات پروبیوتیك متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha