یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰

سلامت نیوز : یک متخصص ترمیمی و زیبایی دندان گفت: سفید‌کردن دندان‌ها یک درمان دائمی نیست و نباید تصور شود با یک بار سفید‌کردن همیشه دندان‌هایی سفید خواهیم داشت. مریم خروشی با بیان اینکه سفید‌کردن دندان‌ها از زمان‌های قدیم صورت می‌گرفته است،‌ اظهار کرد: در سفید‌کردن دندان‌ها از مواد اکسید کننده مانند پراکسید هیدروژن استفاده می‌شود و این مواد با نفوذ به ساختار کریستالی مینا، رنگ ریزه‌های رسوب کرده در بین هرم‌های مینایی را اکسید می‌کنند. وی با بیان اینکه با گذشت زمان نفوذ مواد اکسید کننده به داخل عاج دندان که در لایه زیرین مینا قرار دارد نیز صورت گرفته و رنگ آن نیز روشن‌تر می‌شود،‌ ادامه داد: سفید‌کردن دندان‌ها به دو روش توسط دندانپزشک یا توسط خود شخص و زیر نظر دندانپزشک انجام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ دانشیار گروه دندانپزشکی علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه سفید‌کردن دندان‌ها برای برخی افراد مضر است،‌ اضافه کرد: بلیچینگ برای زنان باردار و شیرده و افرادی که دندان‌های حساس دارند توصیه نمی‌شود. خروشی با بیان اینکه افرادی که دندان‌های حساسی دارند باید پیش از سفید‌کردن ابتدا حساسیت دندان را درمان کنند، اضافه کرد: به طور کلی سفید‌کردن دندان در افراد مسن،‌ افرادی که دندان‌ قروچه شدید دارند یا ترک و سایش روی دندان‌هایشان مشاهده می‌شود، توصیه نمی‌شود. این متخصص ترمیمی و زیبایی دندان گفت: توصیه می‌شود افراد قبل از 20 سالگی اقدام به سفید‌کردن دندان‌ها نکنند چرا که عصب دندان‌ها به اندازه کافی رشد نکرده است و میزان آج دندان‌ها کم است.

خروشی در ادامه با اشاره به اینکه سفید‌کردن دندان‌ها یک درمان دائمی نیست و فرد نباید تصور کند با یک بار سفید‌کردن همیشه دندان‌هایی سفید خواهد داشت، اظهار کرد: حتی در افرادی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت می‌کنند رنگ دندان‌ها با گذشت زمان مجددا تغییر می‌کند زیرا نوشیدن چای، قهوه، نسکافه و حتی نوشابه‌های رنگی در کشور یک عادت است. وی با بیان اینکه توصیه می‌شود بعد از مصرف انواع قهوه و چای و حتی مصرف دخانیات بهداشت دهان و دندان رعایت شود، تصریح کرد: باقی ماندن رنگدانه‌های این مواد موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود.

آنچه نباید دور بریزید

بعضی از متراکم‌ترین و متنوع‌ترین مواد غذایی در بخش‌هایی از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند که ما اغلب آنها را به عنوان تفاله دور می‌ریزیم.ته مانده‌ها و تفاله‌های بعضی از غذاها و میوه‌هایی که دور می‌ریزید در واقع مفیدتر از خود میوه‌ها هستند و باید آنها را هم بخورید.آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که سالم‌ترین و مفیدترین بخش میوه‌ها و مواد غذایی را دور می‌ریزید؟ اگر شما هم به هنگام برش، خرد کردن و پوست کردن میوه‌ها و... تفاله زیادی جمع می‌کنید، باید دوباره به این کارتان فکر کنید.بعضی از متراکم‌ترین و متنوع‌ترین مواد غذایی در بخش‌هایی از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند که ما اغلب آنها را به عنوان تفاله دور می‌ریزیم. این میوه‌ها و سبزیجات در طول رشد در مقابل عناصر مختلفی قرار می‌گیرند و این باعث می‌شوند که مواد غذایی سودمند و منحصر بفردی در آنها جمع شود.در اینجا به 10 تفاله‌ای اشاره می‌کنیم که باید در وعده‌های شما وجود داشته باشند.

برگ‌های هویج: بیشتر از خود هویج، برگ هایش پر از کلروفیل هستند. این ماده به گیاه رنگدانه سبز می‌دهد. کلروفیل منبعی غنی از منیزیم است و فشار خون را تنظیم می‌کند و به قوی شدن استخوان‌ها و عضلات کمک می‌کند. پتاسیم زیادی در آن وجود دارد که فشار خون را کم می‌کند و سوخت و ساز بدن را بهبود می‌دهد. همچنین از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند. حتی یک تحقیق ثابت کرده است که افرادی که در خطر بیماری قلبی هستند افرادی هستند که پتاسیم بسیار کمی دریافت می‌کنند. برگ هویج منبعی غنی از ویتامین K هم هست که در خود هویج وجود ندارد و برای سلامت استخوان بسیار مهم است.

نحوه استفاده: از آنجایی که تراکم بالای پتاسیم در برگ‌های هویج باعث تلخ شدن آن شده است، بهتر است آن را خوب خرد کنید و با چیزهای خوشمزه دیگر مخلوط کنید. مثلا در سالاد بریزید یا برای تزئین خوراکی‌های دیگر یا سوپ به کار ببرید.

پوست سیب زمینی: سیب زمینی به‌خاطر افزایش وزنی که ایجاد می‌کند، زیاد خوش نام نیست. ولی پوست آن پر از مواد غذایی از جمله پتاسیم، ویتامین ث، آهن، مس و فیبر است. پوست تنها یک سیب زمینی حاوی 18 درصد فیبر لازم برای شماست. فیبر زیاد موجب تنظیم گوارش و کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی و دیابت می‌شود. فیبر باعث می‌شود که بعد از وعده غذایی به مدت طولانی تری احساس پر بودن کنید. به همین علت است که خانم‌هایی که فیبر روزانه خود را از 12 گرم به 24 گرم افزایش می‌دهند، 90 کالری کمتر در روز دریافت می‌کنند.

نحوه استفاده: سیب زمینی با پوست را با کمی روغن زیتون و نمک و فلفل برشته کنید. حتی می‌توانید به آنها گیاهان معطر و ادویه بیفزایید.

برگ رازیانه: برگ‌های رازیانه پر از ویتامین ث هستند. ویتامین ث برای ساختن کلاژن در استخوان ها، غضروف ها، عضلات و رگ‌های خونی لازم است و به جذب آهن کمک می‌کند. همچنین منبعی غنی از پتاسیم هستند که باعث می‌شوند سدیم از دستگاه‌های بدنمان خارج شود.

نحوه استفاده: این برگ‌ها که مزه شوید می‌دهند را می‌توانید ریز ریز کنید و داخل سالاد بریزید یا برای تزئین ماهی به‌کار ببرید.

پوست سیب: پوست سیب قرمز یا سبز سرشار از فیبر محلول و کرستین است که میزان کلسترول را کاهش می‌دهد. کرستین خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارد. ولی از آنجایی که بقایای آفت کش‌ها در پوست میوه جمع شده اند، سعی کنید سیب ارگانیک بخرید.

نحوه استفاده: پوست سیب را داخل مخلوط کن بریزید و با آبمیوه‌های دیگر مخلوط کنید یا آن را ریز ریز کنید و با سوپ یا غلات صبحانه میل کنید. گرمای سوپ پوست میوه را شل می‌کند و به آن طعم متفاوتی می‌دهد. اگر از آبمیوه خوشتان می‌آید، پوست سیب را با هویج و زنجبیل مخلوط کنید و آبش را بگیرید و بنوشید.

ساقه‌های چغندر: پژوهشی از مؤسسه فناوری غذایی آلمان نشان می‌دهد که ساقه‌های چغندر سوئیسی سرشار از آمینواسید گلوتامین هستند و دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و توانایی بدن را برای بهبودی پس از جراحت افزایش می‌دهند. همچنین منبعی غنی از فیبر هستند. همچنین هر رنگ آن نشانه ارائه متفاوتی از مواد غذایی گیاهی است و نوع خاصی از مزایای سلامتی را دارد.

نحوه استفاده: خوب آن را خرد کنید و با برگ‌های چغندر تفت دهید. زمان پخت ساقه‌ها طولانی‌تر است، پس قبل از اضافه کردن برگ‌ها به ماهیتابه، آنها را حرارت دهید.

پوست پرتقال: آلبدو، چیز سفیدی است که دور پرتقال را گرفته و مواد غذایی این میوه در قسمت سفیدش انباشته شده است. این قسمت سفید چهار برابر بیشتر از داخلش فیبر دارد. ماده دلیمونین که بخش اصلی پوست پرتقال است، خطر سرطان سلول‌های فلسی شکل که نوع کشنده‌ای از سرطان پوست است را کاهش می‌دهد. به علاوه، پوست پرتقال پر از تنجرتین و نوبیلتین است که این دو ماده فلاونوئیدهایی هستند که خواص ضدسرطانی، ضددیابتی و ضدالتهابی دارند. این مواد آنتی اکسیدان‌هایی هستند که سطح کلسترول را بیش از داروهای تجویزی پایین می‌آورند.

نحوه استفاده: پوست پرتقال را رنده کنید و ریز ریز کنید. این پوست‌ها به هر چیزی از لوبیا سبز گرفته تا مرغ، طعمی عالی می‌دهد. حتی برای دسر، پوست پرتقال‌ها را دوبار در آب بجوشانید و آبش را دور بریزید. بدین ترتیب تلخی آن گرفته می‌شود. یک ساعت آنها را داخل شربت بخوابانید و بعد در شکلات سیاه آب شده فرو ببرید و دربیاورید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha