یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶
سلامت نیوز : اگر سال‌ها و ساعت‌ها و ثانیه‌ها هم افسوس بخوریم باز هم بلایی كه در حوادث ترافیكی بر سر نیروهای مولد جامعه می‌آید، جبران نخواهد شد. این كه 60 درصد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در گروه سنی 15 تا 44 سال كشورمان یعنی گروه سنی مولد و نان آور جامعه رخ می‌دهد، مساله‌ای نیست كه بتوان به سادگی از كنار آن گذشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ بر اساس آمار نخستین گزارش جهانی ایمنی راه‌ها كه متعلق به سال 86 است، در ایران فوت به علت حوادث ترافیکی 22918 مورد بوده و در دومین گزارش یعنی در سال 89 این آمار به 23249 مورد افزایش یافته است. این افزایش 4/1 درصدی در آمار فوت در حالی است که تعداد وسایل نقلیه ثبت شده کشور 5/21 درصد افزایش داشته است اما آنچه اكنون تاسف‌برانگیز است این كه براساس آخرین آمارها 30 تا 40 مرگ به ازای هر 100 هزار نفر در كشور به علت حوادث ترافیکی گزارش شده است. رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور در دومین سالگرد آغاز دهه ایمنی جاده‌ای با بیان این كه در کشور سالانه آمارهای 22 تا 27 هزار نفری مرگ ناشی از حوادث ترافیکی گزارش شده است، گفت: این در حالی است كه میزان تلفات زلزله بم حدود 26 هزار نفر بوده، بنابراین میزان تلفات سالانه حوادث ترافیکی در کشور تقریباً با تلفات زلزله بم برابری می‌کند لذا لازم است این قضیه جدی گرفته شود.

دکتر محمد طالبیان افزود: 28 درصد فوتی‌های ناشی از حوادث ترافیکی مربوط به عابران پیاده است و لذا باید برای اصلاح این شاخص، اقدامات جدی در دستور کار قرار گیرد. به علاوه در دنیا حوادث ترافیكی هشتمین علت مرگ بوده، اما به نظر می‌رسد که حوادث ترافیکی دومین علت مرگ و میر در ایران است.

وی با تاكید بر لزوم مدیریت ایمنی راه‌ها، در نظر گرفتن زیرساخت‌های مناسب، وسایل نقلیه ایمن دارای ایربک و ترمز ABS و همچنین جدی گرفتن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی اظهار كرد: لازم است استانداردهای جهانی در این زمینه جدی گرفته شود، کاربران خودروها آموزش ببینند و در ارائه گواهینامه‌ها دقت بیشتری شود رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با بیان این كه 50 درصد از مجموع فوتی‌های ناشی از حوادث ترافیکی را کاربران آسیب‌پذیر یعنی عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران تشکیل می‌دهند، اظهار كرد: همچنین 270 هزار نفر (22 درصد) از یک میلیون و 300 هزار فوتی ناشی از حوادث ترافیکی در دنیا مربوط به عابران پیاده است که این رقم در ایران 28 درصد و بالاتر از نُرم جهانی است.

آمار بالای آسیب عابران پیاده در تصادفات
معاون درمان وزارت بهداشت و درمان هم در این مراسم با اشاره به بالا بودن آمار آسیب عابران پیاده در حوادث ترافیکی کشور، گفت: هنوز با استانداردهای محیط ایمن برای افرادی که کنار جاده‌ها زندگی می‌کنند، فاصله داریم.

دکتر سید حسن امامی رضوی گفت: با وجود افزایش 30 تا 50 درصدی سفرها در ایام نوروز، اما تلفات جاده‌ای کاهش یافت، لذا اگر بخواهیم برنامه‌های سلامت را مرور کنیم، کاهش بار بیماری‌ها در حوزه حوادث ترافیکی، از موفق‌ترین برنامه‌ها در طول سالیان اخیر بوده است.

وی با اشاره به عابران پیاده که بر اثر تصادف مورد آسیب قرار می‌گیرند، افزود: متاسفانه آمارها در این زمینه بالا است و بر همین اساس امسال تمرکز را بر پیشگیری از آسیب‌دیدگی عابران پیاده قرار داده‌ایم هر چند گسترش فراوان جاده‌های بین شهری و روستایی و تمایل جمعیت سیار به اسکان در همه جاده‌ها را شاهدیم، اما هنوز با استانداردهای محیط ایمن برای افرادی که کنار جاده‌ها زندگی می‌کنند، فاصله داریم.

60 درصد تلفات حوادث ترافیکی در گروه سنی مولد و نان‌آور جامعه
رئیس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور هم در این مراسم با اشاره به این كه بر اساس دومین گزارش بین‌المللی وضعیت ایمنی راه‌ها (2013) که6/98 درصد جمعیت جهان یعنی بالغ بر 8/6 میلیارد نفر جمعیت را پوشش داد، سالانه 24/1 میلیون نفر در اثر حوادث ترافیکی در سراسر جهان فوت می‌كنند، اظهار كرد: اگرچه این آمار در مقایسه با نخستین گزارش ایمنی راه‌ها(2007) تغییری نداشته، اما در این مدت 15 درصد به تعداد خودروهای جهان افزوده شده است. مشیانه حدادی افزود: ایران در منطقه مدیترانه شرقی بالاترین میزان مرگ به ازای 100 هزار نفر جمعیت را به خود اختصاص داده و عراق(5/31)، و عمان (4/30) در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. کمترین میزان مرگ به ازای 100 هزار نفر جمعیت در این منطقه مربوط به بحرین(5/10) و امارات متحده عربی(7/12) است.

حدادی اظهار كرد: به استناد این گزارش، 60 درصد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در گروه سنی 15 تا 44 سال یعنی گروه سنی مولد و نان آور جامعه و 80 درصد مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی در کشورهای با درآمد متوسط رخ می‌دهد، در حالی که این کشورها 72 درصد جمعیت جهان و 52 درصد کل وسایل نقلیه ثبت شده جهان را به خود اختصاص می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha