یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 73517
سلامت نیوز :انجام برخی آزمایش‌های ژنتیک با وجود داشتن علم آن در کشور به دلیل گرانی نرخ ارز دیگر در داخل کشور صورت نمی‌پذیرد زیرا به صرفه نیست و نمونه‌های این آزمایش‌ها به خارج از کشور ارسال می‌شود.  دکتر جواد توکلی بزاز، رئیس انجمن ژنتیک پزشکی کشور گفت: در تشریح اینکه عنوان شده است برخی آزمایش‌ها به دلیل نبود کیت‌های آزمایشگاهی در کشور انجام نمی‌شود، اظهارکرد: در سال گذشته و ماه‌های اخیر شاهد تحمیل هزینه‌های افزایش ارزی بر کشور هستیم که این فشارها در یک جاهایی نمود بیشتری پیدا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ وی افزود: از آنجایی که ضمن قبول این مشکلات و پذیرش  افزایش هزینه‌ها شرایط به صورتی رقم خورده است که قادر به تهیه مواد و ملزومات آزمایشگاهی که بسیار هم ضروری هستند، نیستیم توکلی در پاسخ به این پرسش که در فرآیند ارائه خدمات علوم آزمایشگاه‌های ژنتیک چند نوع تست وجود دارد، گفت: تعداد تست‌های ژنتیک پزشکی بیش از 100 مورد را در بر می‌گیرد و بسیاری از آزمایشگاه‌ها در این زمینه به‌صورت تخصصی این تست‌ها را انجام می‌دهند. وی در تشریح تعداد آزمایشگاه‌های ژنتیک در کشور و تفاوت آنها افزود: به دلیل راه‌اندازی آزمایشگاه‌های جدید تعداد دقیق آن را اکنون در دست نداریم و تفاوت آماری در این است که بیشتر آزمایشگاه‌هایی که مردم در سطح کشور مشاهده می‌کنند آزمایشگاه‌های تشخیصی،  آسیب‌شناسی و بیوشیمی است که در کنار آن آزمایشگاه‌های ژنتیک به صورت مستقل فعالیت می‌کنند.

 ارسال برخی آزمایش‌ها به خارج
توکلی در پاسخ به این پرسش که در شرایط کنونی آزمایش‌هایی نیز به خارج از کشور ارسال می‌شود؟ گفت: بله بسیاری از فرآیند آزمایش‌ها براساس روش‌های تکنیکی صورت می‌پذیرد که می‌توانیم در ایران تمام آن را انجام دهیم ولی به دلیل مشکلات ارزی مشاهده شده است انجام برخی از این تکنیک‌ها در داخل کشور مقرون‌ به‌صرفه نیست و در خارج از کشور انجام این آزمایش‌ها ارزان‌تر از داخل صورت می‌پذیرد. وی ادامه داد: بنابراین با شرایط کنونی برخی از آزمایش‌ها در حال حاضر به دلیل افزایش نرخ ارز به خارج از کشور ارسال می‌شود ولی گرفتن نمونه و متعاقب آن تحلیل اطلاعات و خدمات به بیمار توسط متخصصان خودمان در داخل انجام می‌شود.

 افزایش 10 برابری هزینه‌ها
توکلی در پاسخ به این پرسش که هزینه‌های آزمایش‌ها پس از افزایش نرخ ارز به چه صورت شده است، تصریح کرد: اگر مقایسه‌ای براساس دلار 1200 تومان سابق و بیش از 3هزار تومان امروز داشته باشیم باید  عنوان کنم شاید در برخی از آزمایش‌ها هزینه‌ها 3 تا 4 برابر شده است و برخی از خدمات که تحت‌تأثیر همان تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری قرار گرفته است 8 تا 10برابر افزایش یافته است. رئیس انجمن ژنتیک پزشکی کشور افزود: در کنار این افزایش هزینه‌ها مشاهده می‌کنیم که تعرفه‌ها در مقدار قبل ثابت مانده است و تناسبی با هزینه‌های تمام‌‌شده ندارد و تداوم وضعیت موجود باعث تعطیلی و ورشکستگی آزمایشگاه‌ها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha