یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۳
سلامت نیوز : عضو مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: درمان و مراقبت از سوختگی به کار گروهی نیاز دارد ولی در آموزش پزشکی واحد مستقلی به این امر اختصاص داده نشده است.

حمید بهادر در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: پیشگیری، درمان و بازتوانی از جمله نکات کلیدی در مراقبتهای مدیریت در سوختگی است چرا که سوختگی همانند بیماری‌های دیگر فقط یک علت ندارد بلکه دلایل مختلفی از جمله ناآگاهی‌های فردی در رفتارهای ناسالم،آماده نبودن زمینه‌های استاندارد محیط کار و زندگی و بیماری‌های زمینه‌ای در این مورد بسیار مؤثر است.

وی افزود: به عنوان مثال وقتی یک کارگر در محیط ساختمانی کار می‌کند، باید به او آموزش داده شود تا از وسایل رسانا که احتمال انتقال برق فشار قوی را دارد استفاده نکند چرا که بدترین نوع سوختگی ناشی از برق فشار قوی است.

 به گفته عضو مرکز تحقیقات سوختگی اگر چه شیوع سوختگی با برق فشار قوی کم است ولی پیامدهای بدی در پی دارد که قطع عضو مهمترین آن است و یک کارگر را به عنوان یک مهره اقتصادی را از زنجیره کار خارج می‌کند.

وی در مورد رعایت استاندارد در محیط خانه و کار خاطر نشان کرد: حتی ظروفی که برای پخت غذا ساخته می‌شود باید استانداردهایش رعایت شود چرا که می‌تواند زمینه سوختگی جدی را فراهم کند، مثلاً یک زودپز باید محفظه خروج هوا یا صدای هشدار  داشته باشد.

این متخصص عفونی رعایت استاندارد در ساخت خودرو را هم یکی از زمینه‌های کاهش آتش‌سوزی عنوان کرد و گفت: بارها شاهد بوده‌ایم که به دلیل رعایت نکردن یک استاندارد کوچک در ساخت خودرو، آتش‌سوزی و پیامدهای سنگینی بر جا مانده است.

بهادر رعایت استاندارد در خانه سالمندان، مهدکودک‌ها و آسایشگاه‌های بیماران معلول را یکی از نکات ضروری برشمرد و گفت: این دسته افراد به دلیل توانایی کم و نداشتن کنترل بیشتر در معرض خطر هستند که باید در چیدمان وسایل محوطه مهدکودک‌ها و خانه سالمندان نهایت دقت را انجام دهیم.

وی کمبود برنامه آموزش سوختگی را در برنامه‌های آموزشی وزارت بهداشت یکی دیگر از موانع پیشگیری از سوختگی عنوان کرد و گفت: رشته‌های مختلف تخصصی پزشکی درس مستقلی را برای آموزش درمان و پیشگیری از سوختگی ندارند و ما جای خالی این مسئله را احساس می‌کنیم.

وی تصریح کرد: دانشجویان فقط در دوره کارورزی به طور چرخشی یک دوره کوتاه را در حوزه سوختگی می‌گذرانند که کافی نیست و آنها را توانمند نمی‌کند و تنها جراحان عمومی و رشته‌های تخصصی فوریتهای پزشکی آموزشهای لازم برای سوختگی را می‌گذرانند.

بهادر گفت: معتقدیم فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی باید در زمینه درمان سوختگی توانمند شوند چرا که مراقبت از سوختگی به کار گروهی نیاز دارد و به نوعی تمام تخصص‌ها بسته به منطقه‌ای که بدن درگیر می‌شود باید آموزش‌های این حوزه را فرا گرفته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha