سلامت نیوز : فرهاد پور‌فرضی صبح امروز در جلسه هماهنگی برگزاری طرح پزشک خانواده در اردبیل اظهار داشت: این طرح از اسفند ماه سال 90 برای اجرا در استان‌ها ابلاغ شد که ما ستاد اجرایی استان را از همان زمان فعال کردیم و جلسات راهبردی و ستاد اجرایی تاکنون در 19 مورد به صورت استانی و 40 جلسه به صورت شهرستانی برگزار شده و کمیته‌های چهارگانه نیز 18 جلسه را برگزار کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی خاطرنشان کرد: ما جلسات هماهنگی و کارشناسی خوبی را با نظام پزشکی و بیمه‌ها و تامین اجتماعی داشته‌ایم تا نسبت به اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع هماهنگی و تعامل بهتر برقرار شده و هموطنان با کمترین دغدغه در این طرح ثبت نام کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان یادآور شد: ما در گام‌های جدی سرشماری و نام‌نویسی از همشهریان را آغاز کردیم به طوری که هم در ثبت نام عموم مردم و هم پزشکان سعی شد با تمدید مهلت مقرر فرصتی فراهم آید تا همه در این طرح مشارکت داشته باشند.

پور‌فرضی گفت: ما در شهرهای اردبیل، مشگین‌شهر، گرمی، خلخال و پارس‌آباد اولویت اجرای این طرح را داشتیم به طوری که اقبال مردم در گرمی حدود 56 درصد، مشگین‌شهر 50 درصد، خلخال 62 درصد و پارس‌آباد نیز با کمترین رقم 35 درصد بوده است.

این مسئول با اشاره به اینکه این رقم در مرکز استان اردبیل حدود 48 درصد بوده است، عنوان کرد: ما در چندین مرحله سعی کردیم زمان ثبت نام را تمدید و برای همشهریان فرصت و زمان حضور و ثبت نام در این طرح را فراهم آوریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از استقبال خوب پزشکان، ماماها و پرستار‌ها برای اجرای فاز اول این طرح قدردانی کرد و بیان داشت: مراکز خصوصی و بیمارستا‌ن‌ها و درمانگاه‌های دولتی ما برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.

پور‌فرضی به فعال بودن سامانه پاسخگویی 1590 در پاسخ دادن به سئوالات هموطنان در خصوص پزشک خانواده اشاره کرد و افزود: این سامانه در شبانه‌روز دایر بوده و به تمام سئوالات و پرسش‌های هموطنان پاسخ داده است.

جمعیت تحت پوشش پزشک خانواده در اردبیل 681 هزار نفر است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: جمعیت تحت پوشش ما در طرح پزشک خانواده 681 هزار نفر است که از این تعداد بیش از 471 هزار نفر تاکنون ثبت نام کرده‌اند.

قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: در این طرح 272 نفر پزشک نیز به همراه 311 نفر کادر پزشکی و درمانی دیگر ثبت نام کرده‌اند که امیدواریم با تکمیل مراحل اجرایی این طرح به صورت عملی شاهد آغاز آن در ماه‌های آینده باشیم.

پور‌فرضی گفت: در مرکز استان از جمعیت 505 هزار نفر مشمول این طرح تنها 258 هزار نفر پزشک خانواده خود را انتخاب کرده‌اند در حالی که ما بیش از 215 میلیون تومان اعتبار صرف مرحله سرشماری و خرید تجهیزات و کامپیوتر کرده‌ایم که از این محل تاکنون ریالی از سوی متولیان امر پرداخت نشده است.

وی با ارائه چند پیشنهاد برای سهولت کار در اجرای طرح پزشک خانواده تاکید کرد: ما امیدواریم فرمت قرارداد که تاکنون به ما ابلاغ نشده است تعیین و ابلاغ شود و در کنار آن سرانه پایه 92 و افزایش سال‌های آتی نیز به استان‌ها اعلام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل خواستار تفویض اختیار به ستادهای استانی برای تصمیم‌گیری و اجرا در برخی از حوزه‌ها شد و یادآور شد: با توجه به افزایش هزینه‌های دارویی ضرورت دارد نسبت به سهم سرانه در این بخش تجدید نظر صورت گرفته و بسته‌های پیشنهادی با عنوان بسته خدمتی در سطح اول، دوم و سوم بر اساس شیوه‌نامه اجرایی تعیین و ابلاغ شود.

پور‌فرضی افزود: همچنان در بحث کنترل بیمه‌ها در نظام ارجاع ابهام وجود دارد و در کنار آن پزشکان شهری و روستایی خواستار اصلاح دستور‌العمل و یکسان‌سازی برنامه‌ها و همچنین در نظر گرفتن مزایای ویژه برای پزشکان روستایی هستند.

این مسئول در پایان سخنان خود اذعان داشت: استان اردبیل به عنوان استان منتخب برای اجرای این طرح در سال جاری در سفر اخیر معاون وزیر بهداشت پیشنهادات و نظرات اصلاحی و اجرایی را اعلام کرد که امیدواریم با دستور صریح وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشکلات پیش‌رو برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha