سلامت نیوز : رئیس انجمن مراقبتهای ویژه ایران از کمبود آنتی بیوتیک در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها خبر داد و گفت: بخش عمده ای از این داروها وارداتی است که اختلال در تامین ارز آنها، می تواند مشکلاتی را برای بیماران بخشهای ویژه به وجود بیاورد.

دکتر امیر علی سوادکوهی در گفتگو با مهر اظهارداشت: بیمار به دلیل شرایط حاد و بحرانی که به واسطه اختلال در عملکرد یک یا چندین ارگان اصلی بدن وی از جمله مغز، قلب، ریه، کلیه و ...ایجاد شده، ممکن است نیاز به مراقبت لحظه به لحظه کادر درمانی داشته باشد كه در این شرایط بیمار به بخش مراقبتهای ویژه انتقال داده می‌شود. همچنین بیمارانی که جراحی های سنگین و وسیع داشته اند نیز گاها به مراقبتهای لحظه به لحظه نیازمند هستند.

وی با اشاره به اینکه ICU بخشی است که وظیفه مراقبت 24 ساعته از بیماران را بر عهده دارد، گفت: این بیماران با توجه به شرایط بحرانی، به دلیل شدت و وسعت بیماری و پیچیدگی مراقبت در بخش آی سی یو و همچنین به دلیل نوع تجهیزاتی که برای آنها استفاده می شود، نسبت به سایر بیماران به عفونت مستعدتر هستند. به همین جهت کاربرد داروهای آنتی بیوتیک برای این بیماران نقش حیاتی و ضروری دارد و نمی توان نسبت به آن بی توجه بود.

سوادکوهی با بیان این مطلب که بخش عمده ای از داروهای آنتی بیوتیک بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانی وارداتی هستند و مشابه تولید داخل ندارند، اضافه کرد: البته بسیاری از داروهای تولید داخل نیز مواد اولیه آنها از منابع خارج کشور تامین می شود و هرگونه اختلال در تخصیص ارز و یا آشفتگی در نرخ ارز آنها می تواند منجر به بروز مشکل در تامین اینگونه داوها شود.

وی تاکید کرد: کمبود داروهای وارداتی آنتی بیوتیک بیمارستانی به هر دلیل اعم از مشکلات ارزی، معلوم نبودن نرخ ارز دارو، تحریمهای نانوشته و یا سوءمدیریت و سیاستگزاری و... که باشد، موضوعی است که به طور مستقیم با جان بیماران ارتباط دارد و باید هر چه سریعتر در این خصوص راهکارهای مناسب اندیشیده شود.

سوادکوهی ادامه داد: نمی توان از این موضوع غفلت کرد که جراحی هر چقدر هم موفق باشد و کادر درمانی هر چقدر هم ورزیده باشند، ممکن است به علت عدم دسترسی به موقع به آنتی بیوتیکهای مناسب، فرایند درمان اثر موثری در برنداشته باشد.

رئیس انجمن مراقبتهای ویژه ایران تاکید کرد: یک سیاه‌نمایی در خصوص ICU وجود دارد مبنی بر اینکه هر کسی به ICU می‌رود، دیگر سلامت خود را به دست نخواهد آورد و به زندگی باز نمی‌گردد. در حالی که باید اذعان داشت حدود 80 درصد بیماران از ICU سالم بیرون بیایند. دیدگاههای موجود در خصوص ICU اشتباه است، اما به هرحال کمبود و گرانی داروهای آنتی بیوتیک می تواند بسیاری از امیدها را به ناامیدی تبدیل کند.

وی در پایان یادآور شد: بیماران شیمی درمانی نیز با کمبود جدی و گرانی داروهای مربوطه مواجه اند و تقاضای ما از معاونت درمان وزارت بهداشت تسریع در بهبود زنجیره تامین داروهای وارداتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha