برخی از بیماران كه توان پرداخت زیرمیزی را ندارند ناگزیر به همان خدمات ارایه شده ،‌ اكتفا می كنند اما اغلب بیماران برای اینكه گره ای از كارشان باز شود با رضایت حتی مبالغ میلیونی را تقدیم جیب پزشكان می كنند.

دریافت زیر میزی ممنوع/ پزشكان متخلف منتظر مجازات باشند
سلامت نیوز : برخی از بیماران كه توان پرداخت زیرمیزی را ندارند ناگزیر به همان خدمات ارایه شده ،‌ اكتفا می كنند اما اغلب بیماران برای اینكه گره ای از كارشان باز شود با رضایت حتی مبالغ میلیونی را تقدیم جیب پزشكان می كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ البته هرچند اسم 'رضایت' روی این كار هست اما حقیقت این است كه برخی افراد به دلیل نگرانی كه در نحوه ارایه خدمات دارند ، زیرمیزی ها را می پردازند.

یك مراجعه كننده به مطب پزشك كه حاضر به ذكر نامش نشد به ایرنا گفت: اگر فردی از پزشكان متخلف شكایت كند این پزشكان به تعزیرات معرفی می شوند اما جرایمی كه برای آنها در نظر گرفته می شود طوری نیست كه آنها را از تكرار دریافت زیرمیزی منع كند و شاید به همین دلیل است كه به اصطلاح خود مسوولان مربوطه زیرمیزی تبدیل به رومیزی شده است.

**بیشترین زیرمیزی ها در بخش بستری پرداخت می شود

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در گفت و گو با ایرنا به تشریح مساله زیرمیزی و راهكارهای حل این پدیده در جامعه پزشكی پرداخته است.دكتر 'حسن امامی رضوی' در گفت و گو با ایرنا می گوید:بخش دولتی، 80 درصد نیازهای مردم به خدمات بستری را پاسخ می دهد اما در بخش سرپایی برعكس است و 80 درصد نیازهای مردم به خدمات سرپایی را بخش خصوصی پاسخ می دهد.وی می افزاید:عمده مشكلات مردم مربوط به بستری است چراكه پرداخت در بخش سرپایی در حد یك ویزیت است هرچند اصلاحاتی نیز در این بخش (بخش ارایه خدمات سرپایی) باید صورت گیرد.

معاون وزیر بهداشت می گوید: در بسیاری از شهرستان ها بخش های ویژه ای ایجاد شده تا در بخش سرپایی از مردم حمایت هایی صورت گیرد اما در بخش بستری، پاسخگویی كافی نیست و مردم نیاز پیدا می كنند و ناچار می شوند به بخش خصوصی مراجعه كنند.امامی رضوی درباره اینكه تعرفه های درمانی بخش خصوصی تا چه حد رعایت می شود، می افزاید: تعرفه ها در بخش تخت روز و بستری بخش خصوصی تقریبا رعایت می شود چراكه كنترل ها و سركشی ها دقیق است و صورت حساب ها را می بینیم و مشكل كمتر است.وی ادامه می دهد: زیرمیزی بیشتر در بخش های جراحی و دستمزد و حق الزحمه پزشكان وجود دارد.

**افزایش كارایی بخش دولتی در خدمات درمانی یكی از راهكارهای كنترل زیرمیزی

معاون وزیر بهداشت می گوید: مكانیسم های مختلفی را برای كنترل زیرمیزی باید بكار گیریم كه یكی از عمده ترین راهكارها این است كه بخش دولتی پاسخگو باشد به آن معنا كه كیفیت خدمات در بیمارستان های دولتی مناسب باشد.

امامی رضوی می افزاید: كیفیت خدمات بیمارستان های دولتی باید به گونه ای باشد كه مردم به ویژه آنها كه توان مالی ندارند ، نیازی به مراجعه به بخش خصوصی نداشته باشند.
وی تاكید می كند: بیماران نیازمند باید حمایت شوند بطورمثال در بخش دولتی باید شرایط خوبی برای آنها فراهم شود یا از بیمه تكمیلی برخوردار شوند. سال ها به دنبال این هدف بودیم.معاون وزیر بهداشت می گوید: باید در بیمارستان های دولتی هم برای ارایه كننده و هم برای گیرنده خدمت، رضایت ایجاد كنیم اما در كنار آن باید كارهای دیگری نیز انجام دهیم.

**برای كنترل زیرمیزی ، تعرفه های درمانی دولتی و خصوصی باید یكسان شود

معاون درمان وزیر بهداشت می گوید: برای كنترل زیرمیزی تفاوت تعرفه در بخش دولتی و خصوصی باید كم شود كه سال ها برای این كار تلاش كرده ایم.امامی رضوی می افزاید: در چند سال اخیر، تعرفه حق الزحمه پزشكان در بخش خصوصی افزایش نیافت اما در بخش دولتی افزایش یافت تا تعرفه ها در دو بخش به هم نزدیك شوند.

وی ادامه می دهد: تعرفه های حق الزحمه در بخش خصوصی مشخص است اما برخی پزشكان بیشتر از تعرفه های مصوب دریافت می كنند و مردم هم ناچارند بپردازند كه باید با اینگونه مسایل برخورد شود.

**زیرمیزی ها را از طریق تلفن 1490 اطلاع دهید

معاون درمان وزیر بهداشت می گوید: معاونت درمان دانشگاه ها، زیرمیزی ها را پیگیری می كنند و پول مردم برگردانده می شود.امامی رضوی با بیان اینكه پرونده های زیادی در تعزیرات در زمینه زیرمیزی تشكیل شده است، می افزاید: اخیرا سامانه تلفنی 1490 به مسایل مربوط به زیرمیزی به صورت مستند رسیدگی می كند.

وی خاطرنشان می كند: مكانیسم نظارتی بر پدیده زیرمیزی را باید در حد توان انجام و بیشتر گسترش دهیم تا جلوی تخلف گرفته شود اما باز هم به مكانیسم های دیگری برای كنترل زیرمیزی نیاز است.

**ضرورت اصلاح مقررات برای پیگیری زیرمیزی ها

معاون درمان می گوید: قوانین ما برای پدیده زیرمیزی بازدارنده نیست، پزشك متخلف به كمیسیون تعزیرات می رود اما جرایم كافی نیست.امامی رضوی می افزاید: برای رسیدگی به این موضوع با مجلس شورای اسلامی هماهنگی های لازم انجام شده تا اصلاح قوانین صورت گیرد.

وی خاطرنشان می كند: قانون تعزیرات، مصوب مجمع تشخیص نظام است كه آن هم برای كنترل زیرمیزی در حال پیگیری است.معاون وزیر بهداشت تاكید می كند: پدیده زیرمیزی چند وجهی است و برای برطرف كردن این مشكل باید زیرساخت ها و مقررات اصلاح شود.

امامی رضوی ادامه می دهد: بطور مثال یك پزشك در بخش خصوصی اجازه دارد بیمار خود را در چند بیمارستان بستری كند اگر بیمارستانی بخواهد كه افزون بر تعرفه، پولی نگیرد ، پزشك به بیمارستان دیگری می رود.وی خاطرنشان می كند: اخیرا با نظام پزشكی برای صدور ابلاغیه در این زمینه هماهنگی شده است.

امامی رضوی یادآور می شود: هنوز اقدامات ما اثربخش نیست خودمان قبول داریم كه برغم تلاش ها قادر به كنترل پدیده زیرمیزی نیستیم.وی می گوید: اكنون كمیته ای در كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با حضور نظام پزشكی ، وزارت بهداشت و تعزیرات تشكیل شده تا این موضوع را به طور جدی پیگیری كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha