دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 73561

شعار امسال سازمان جهانی بهداشت کاهش خطر افزایش فشار خون است. این سازمان هشدار داده، برنامه‌های پیشگیرانه برای کاهش فشار خون بالا در همه کشورها باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

فشار خون بیماری خاموش این سال ها
سلامت نیوز : هر سال 7 آوریل همزمان با سالروز تاسیس سازمان جهانی بهداشت، براساس اولویت‌هایی که سلامت مردم را درمعرض خطر قرار می‌دهد، ‌شعاری انتخاب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیب سبز ؛ همزمان در کشور ما هم یک هفته به عنوان «هفته سلامت» برگزار می‌شود. شعار امسال سازمان جهانی بهداشت کاهش خطر افزایش فشار خون است. این سازمان هشدار داده، برنامه‌های پیشگیرانه برای کاهش فشار خون بالا در همه کشورها باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

1/5 میلیارد نفر

با توجه به تغییرات سبک زندگی در تمام دنیا،‌ میزان شیوع بیماری‌های بی‌صدا و خاموشی مانند فشارخون رو به افزایش است. به طوری که یک میلیارد و 500 هزار نفر در دنیا بیماری فشار خون دارند. بیماری فشار خون به عنوان یک قاتل خاموش شناخته شده است و مردم نیز اطلاع کافی از روند آن ندارند.

20 سالگی

به منظور کاستن از ابتلا به فشار خون بالا بهترین کار این است که افراد از 20 سالگی فشار خون خود را به صورت دوره‌ای اندازه‌گیری و کنترل کنند.

93 درصد

فشار خون بالا موجب صدمات زیانباری به چشم می‌شود. یکی از صدمات فشارخون آن است که با تنگ کردن عروق، موجب رسوب چربی و مواد زائد در جداره‌های عروق شده و برخی اوقات این تنگی موجب انسداد عروق و کاهش و از بین رفتن دید را در پی دارد. انسداد عروق ته چشم حدود 93 درصد در افرادی اتفاق می‌افتد که از فشار خون بالا رنج می برند.

40  درصد

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت 40 درصد از مردم ایران در معرض ابتلا  به فشار خون بالا هستند. همچنین فشارخون بالا شایع‌ترین علت سکته مغزی در ایران و سومین عامل مرگ‌و‌میر پس از سرطان و بیماری‌های قلبی است که با افزایش سن از ۵۰سالگی احتمال بروز آن نیز زیاد می‌شود.

کاهش 10  درصدی

با كاهش میزان دریافت چربی‌ها و نمك و نیز جایگزینی و بهبود كیفی مواد غذایی در مصرف روزانه، فشارخون تا حد زیادی كاهش می‌یابد. اگر چربی ناشی از زیاده‌روی در مصرف خوراكی‌ها باشد، با كاهش 10 درصدی وزن، فشار خون پایین می‌آید و چربی‌های خون به حد طبیعی می‌رسد.

20 نفر

از هر 100 ایرانی بزرگسال، 20 نفر فشار خون دارند، این درحالی است که تنها 10 نفر از این 20 نفر می‌دانند که فشار خونی هستند. از طرف دیگر، تنها 5 نفر از این 10 نفر درمان می‌شوند و 75 درصد از فشارخونی‌ها بدون درمان می‌مانند؛ موضوعی که تنها مختص به ایران نیست و جهانی است.

7 میلیون نفر

بررسی‌های نشان می‌دهد، 12 درصد از مرگ‌و‌میرها براثر فشار خون رخ می‌دهد.این درصد رقمی حدود 7 میلیون نفر را در سطح جهان شامل می‌شود.

18 درصد

محققان معتقدند، مصرف روزانه نوشیدنی‌های گازدار حتی اگر بدون قند هم باشد، خطر ابتلا به فشارخون را به میزان 18درصد افزایش می‌دهد. میزان بالای کارامل موجود در برخی از این نوشیدنی‌ها می‌تواند باعث التهاب رگ‌های خونی شود و همین امر هم احتمال بالا رفتن فشار خون را افزایش می‌دهد.

49 درصد

49 درصد مرگ و میر‌ در استان بوشهر به دلیل بیماری‌های قلبی- عروقی است که ارتباط مستقیم با فشار خون دارد. به همین دلیل امسال همزمان با هفته سلامت در تمامی مراکز بهداشتی و درمانی این استان به‌صورت رایگان فشار خون افراد کنترل شد.

17/5 درصد

بررسی صورت گرفته در نظام مراقبت ایران در سال 90 نیز حاکی از آن است که 17/5 درصد ایرانی‌های 15 تا 64 ساله فشار خون بالا دارند. همچنین بررسی بار بیماری‌ها و آسیب‌ها در کشور در سال 82 نشان داد که از میان 27 عامل خطر، حدود 15درصد بار بیماری‌ها ناشی از فشار خون بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha