دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 73563

هنوز مردم درگیر گرانی بودند که، خبرآمد دارو مثل کیمیا ،کمیاب شده است، این مشکل بر طرف نشده بود که قیمت داروهای بیماران خاص 5 برابر شد و به فاصله کمی از آن در خبرها تیتر شد کمبود داروی بیهوشی، عمل‌های جراحی را با مشکل مواجه کرده است. با وجود این مسئولان مختلف وزارت بهداشت مدام تاکید می‌کنند هیچ مشکلی وجود ندارد؛ در حالی که اعضای کمیسیون بهداشت حرف‌های دیگری می‌زنند.

حال «دارو» وخیم است
سلامت نیوز : درست از همان روزی که مرضیه وحید دستجردی وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از وارد شدن زین اسب به جای دارو سخن گفت و بعد ازاین سخن برکنار شد، مشکلات دارویی هم شروع شد. اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، مهم‌ترین عامل کمبود دارو را تأخیر در پرداخت ارز می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ با شروع تحریم‌ها و بالا و پایین رفتن نرخ ارز، سهم هزینه‌های درمانی کم کم افزایش یافت و بیمه‌ها هم از پرداخت هزینه‌های جبرانی به مردم خودداری کردند. در نهایت با مشخص نشدن تعرفه‌های درمانی، بخش‌ خصوصی نیز تعرفه‌های درمانی خود را به دلخواه افزایش داد، انگار همه چیز دست به دست هم داد تا پیش‌بینی خانم وزیر سابق درست از آب در بیاید و 5/7درصد مردم با هزینه‌های کمرشکن درمانی به زیر خط فقر سقوط کنند. موضوع داروهم شده است مصداق بارز ضرب المثل معروف، هر دم ازاین باغ بری می‌رسد!

هنوز مردم درگیر گرانی بودند که، خبرآمد دارو مثل کیمیا ،کمیاب شده است، این مشکل بر طرف نشده بود که قیمت داروهای بیماران خاص 5 برابر شد و به فاصله کمی از آن در خبرها تیتر شد کمبود داروی بیهوشی، عمل‌های جراحی را با مشکل مواجه کرده است. با وجود این مسئولان مختلف وزارت بهداشت مدام تاکید می‌کنند هیچ مشکلی وجود ندارد؛ در حالی که اعضای کمیسیون بهداشت حرف‌های دیگری می‌زنند.

ذخایر دارویی نداریم
در حالی که متولیان بهداشت ادعا می‌کنند در تأمین دارو مشکلی نداریم عضو کمیسیون بهداشت مجلس از تمام شدن ذخیره دارویی کشور خبر می‌دهد و به «حمایت» می‌گوید:‌ حقیقت این است که دولت ارز دارو را با 6 ماه تأخیر پرداخت کرده و این تأخیر، سبب از بین رفتن ذخایر دارو شده است. مسعود پزشکیان معتقد است: دولت باعث به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل جابه‌جایی و انتقال ارز و تأمین نشدن پول نقد برای خرید دارو شده است. به گفته وی، دولتی‌ها امسال نیز با تأخیر در تخصیص ارز دارو، باعث افزایش قیمت و کمبود داروی مصرفی بیماران شده‌اند؛ پزشکیان می‌گوید: تا اوایل سال گذشته دارو را با اعتبار و بدون پرداخت پول از خارج وارد می‌کردیم، اما اکنون اول باید پول دارو را پرداخت کنیم تا شرکت‌های خارجی دارو را به ما تحویل بدهند.

وی تاکید می‌کند که دارو حتماً باید ارز مرجع بگیرد و می‌گوید: دولت تظاهر می‌کند که با مجلس همراه و هم عقیده است اما در عمل کار دیگری می کند و هنوز برای این مشکل راه حلی پیدا نکرده است. البته این بهارستان‌نشین امیدوار است که مشکل دارویی کشور در آینده نزدیک برطرف شود و می‌گوید:‌ قرار است که بزودی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزارت بهداشت و درمان، در جلسه‌ای در مورد این مشکل راه چاره‌ای بیندیشند. تاریخ برگزاری این جلسه هنوز مشخص نیست، اما اگر هرچه زودتر این مشکل رفع نشود ممکن است ضررهای جبران ناپذیری را به وجود بیاورد.

باید در همین هفته که موضوع بودجه در مجلس بررسی می‌شود، مشکلات مربوط به دارو هم رفع شود. این نماینده مجلس در مورد سخنان معاون وزیر بهداشت مبنی بر کافی بودن ذخایر دارویی کشور، می‌گوید: به او گفته شده است که این حرف‌ها را بزند؛ اگر مشکل دارو نداریم چرا همه مردم نبود دارو در بازار را تایید می‌کنند؟ این حرف مانند این است که گرانی تکذیب شود، البته شاید دارو هم در دکان های اطراف محل سکونت آقایان، پیدا شود و ارزان‌تر باشد؛ خب ماهم بر اساس وظیفه اطلاع رسانی خود از این آقایان محترم خواهش می‌کنیم که آدرس آن را در اختیار سایر مردم نیز قرار دهند.

کمبود دارو کتمان‌کردنی نیست
یکی دیگر از اعضای کمسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد کمبود دارو و کتمان آن از سوی معاون وزیر بهداشت به «حمایت» می‌گوید: همه ما می‌دانیم که در حال حاضر یکسری تنش‌ها و مشکلات در مورد دارو وجود دارد. از مشکلات مربوط به تهیه مواد اولیه برای داروسازان گرفته تا ناتوانی در وارد کردن برخی داروها، همه اینها وجود دارد و نمی‌توان آنها را مخفی یا تکذیب کرد. «احمد آریایی‌نژاد» با اشاره به این که وزارت بهداشت و درمان متولی تأمین دارو در کشور است و باید به مردم و مجلس پاسخگو باشد، ادامه می‌دهد: کسی که مشکلات دارو در کشور را نفی می‌کند باید مستند حرف بزند. مقام مسئولی که در مورد موضوعی اظهار نظر می‌کند باید توجه داشته باشد که گرچه نباید ناامیدی در جامعه به وجود آورد، با حرف‌هایش امید کاذب نباید به مردم بدهد.وی تاکید می‌کند: باید با مردم صادق بود و واقعیت را گفت. به طور قطع تهیه دارو و عواملی که به طور مستقیم به مراکز درمانی مربوط می‌شود، در کشور با مشکل جدی روبه‌رو شده است.

نماینده مردم ملایر در ادامه می‌افزاید: غیر از مشکلاتی که گفته شد، موارد دیگری بخصوص در زمینه تجاری دارو مطرح است که باید به آنها نیز رسیدگی شود. منظور از تجاری دارو، شرکت‌هایی هستند که دارو وارد می‌کنند؛ از نظر من در خصوصی‌سازی خوب عمل نشده و اختصاصی‌سازی جای آن را گرفته است. وی به افرادی که با مشکلات و کمبود دارو در کشور، دست و پنجه نرم می‌کنند پیشنهاد می‌دهد که به مجلس بیایند و مشکل خود را مطرح کنند تا کمیسیون بهداشت بتواند مسئولان مربوط را به مجلس دعوت کند و از آنان توضیح بخواهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha