دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 73565

هرچند خبرها از گوشه و کنار از تامین نبودن اعتبار برای اجرا می­گفت و مسائلی که جلوی پای پزشک خانواده است اما در همین میان از شروع این طرح در 9 استان کشور سخن به میان می­آید، بعد هم تهران مطرح می­شود که با توجه به موقعیتش و جمعیت زیادی که دارد مدت­هاست در لیست برنامه پزشک خانواده قرار گرفته اما به علت تامین نشدن اعتباربیمه­ ها نیمه کاره مانده و به جایی نرسیده است.

پزشک خانواده، همیشه در راه

سلامت نیوز : شاید از جایی شروع شد که محمدحسن طریقت­ منفرد زمانی که هنوز حکم وزارتش امضا نشده بود و مجلس به‌قول خودش در عمر کوتاه باقی­مانده دولت به او رای اعتماد نداده بود، در مقام سرپرست وزارت بهداشت از استغفار مسئولان در برنامه پزشک خانواده گفته بود و این­که تاخیر 17 ساله در اجرای این طرح قابل گذشت نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ هرچند خبرها از گوشه و کنار از تامین نبودن اعتبار برای اجرا می­گفت و مسائلی که جلوی پای پزشک خانواده است اما در همین میان از شروع این طرح در 9 استان کشور سخن به میان می­آید، بعد هم تهران مطرح می­شود که با توجه به موقعیتش و جمعیت زیادی که دارد مدت­هاست در لیست برنامه پزشک خانواده قرار گرفته اما به علت تامین نشدن اعتباربیمه­ ها نیمه کاره مانده و به جایی نرسیده است. خبرهای پزشک خانواده یک روز در میان در سطح جامعه می­چرخد. روند پیگیری این برنامه را لابه‌لای اخبار دنبال می­کنیم:

تاکید رئیس‌جمهور بر ورود پزشک خانواده به تهران - 21/2/92

حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت از توافق بر سر اعتباراتی می­گوید که بناست برای اجرای پزشک خانواده در تهران تخصیص داده شود. به نقل از مهر، رضوی می­گوید که منابع هنوز تامین نشده اما به دستور رئیس‌جمهور می­خواهند که این برنامه هر چه زودتر در تهران رسما آغاز شود و مبلغ توافقی ظاهرا مشکل را حل خواهد کرد.

عملکرد وزیر بهداشت سلیقه­ای است 21/2/92

مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس و وزیر اسبق بهداشت می­گوید اجرای برنامه پزشک خانواده با وضع موجود حداقل 15 سال زمان می­برد. وی درباره عملکرد دولت در زمینه بهداشت و درمان و اجرای پزشک خانواده می­گوید: متاسفانه بعضی وقت­ها به قانون عمل نشده و هر کسی سلیقه خودش را اعمال کرده است. وقتی قرار نبوده جایی بروند، می‌گویند شب و روز کار کرده‌ایم. این در چارچوب قانون و هدف معنا می‌شود. قانون برنامه وجود داشت و می‌بایست براساس آن پیش می‌رفتند. براساس این قانون، می‌بایست برنامه پزشک خانواده را پیاده می‌کردند. کل قضیه چیزی به اسم پزشک خانواده را مطرح می‌کردند اما آن مفاهیمی که از نظر علمی با پزشک خانواده انطباق پیدا می‌کند، آن نیست که می‌گویند. اینکه جایی یک دکه بزنیم و پزشک مستقر کنیم و بگوییم پزشک خانواده است، این نیست. پزشکیان همچنین می­گوید، برای این طرح قرار بوده پزشک تربیت شود، مکانیسم‌های پرداخت به پزشک خانواده درست شود و سطوح بعدی تعریف گردد، پزشکان متخصص با پزشکان خانواده در ارتباط باشند و همه در یک چارچوب قرار بگیرند.

برنامه پزشک خانواده نیاز به اصلاح دارد 19/2/92

محمد حسن طریقت‌منفرد از جهش معجزه­آسای خدمات بهداشت و درمان بعد از انقلاب اسلامی می‌گوید و این­که در حال حاضر بیش از 120 هزار پزشک، 200 هزار پیراپزشک دانشگاهی و 130 هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد که قسمت اعظم این امکانات در مناطق غیر برخوردار مستقر شده است. اینکه نظام درمان به تحولات جدی نیاز دارد و پزشک خانواده یکی از همین تحولات است که برای اجرا نیاز به اصلاح دارد. طریقت‌منفرد در راستای این اصلاحات می­گوید: پزشکان در صف مقدم خدمت رسانی قرار دارند لذا با تفویض پاره‌ای از اختیارات به آنان باید انگیزه خدمت‌رسانی آنان در مراکز دولتی را افزایش دهیم.

پزشک خانواده به زودی وارد تهران می­شود 18/2/92

وزیر بهداشت در سفری به استان مازندران این استان را اولین جایی عنوان کرد که این طرح را به صورت تمام وقت در بیمارستان­هایش اجرا کرده است واینکه تا فراهم آمدن بسترهای لازم برای اجرای طرح پزشکان تمام وقت، اجرای این طرح برای پزشکان جنبه داوطلبانه دارد. طریقت‌منفرد در این زمینه می‌گوید: تفویض برخی از اختیارات به پزشکان یکی از راه‌های افزایش انگیزه حضور پزشکان به صورت تمام وقت است. این طرح را برای پزشکان توضیح می‌دهیم و از متقاضیان استقبال می‌کنیم. آخرین وزیر بهداشت دولت دهم همچنین در رابطه با ورود این طرح به تهران می­گوید: استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، قزوین، یزد و خوزستان برنامه پزشک خانواده را در اردیبهشت ماه  اجرایی می‌کنند و در آینده نزدیک اجرای برنامه پزشک خانواده در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز  آغاز می‌شود. استان‌های مازندران و فارس از اوایل سال گذشته برنامه اجرای پزشک خانواده را در دستور کار خود قرار دادند. در دنیا اولویت اول در بهداشت و درمان طب عمومی و مراقبت‌های اولیه است لذا تمامی تلاش خود را در ارتقای این جایگاه به کار می‌بندیم.

رابطه مالی ماما و پزشک خانواده مفسده‌انگیز است - 11/2/92

ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی مامایی ایران از وعده­های بر زمین مانده در رابطه با ماماها می‌گوید و اینکه همیشه اجرا در این وزارتخانه بر درستی کامل کار ارجحیت داشته است. وی همچنین در رابطه با ارتباط ماماها با برنامه پزشک خانواده می­گوید: ما انتظار داشتیم در برنامه پزشک خانواده به عنوان یک برنامه ملی، از قابلیت‌های حرفه مامایی در مسیر ارتقای سلامت مردم و کاهش هزینه‌های بیماری‌ها و مداخلات غیرضروری در امر درمان، به درستی استفاده شود. متاسفانه در نسخه‌های مختلف پزشک خانواده جایگاه مامایی مورد اغماض قرار گرفته و این برنامه به گونه‌ای تنظیم و تهیه نشده که بشود مشکلات مردم را کم کرد. تاکنون 10 بار نسخه‌های مختلفی که برای پزشک خانواده نوشته اند، عوض شده ولی یکبار نیامده‌اند از ذی نفعان هر رشته در این برنامه کمک بخواهند. خداکرمی از رابطه مالی بین ماما و پزشک خانواده انتقاد می­کند و می­گوید: این ارتباط مالی، مفسده انگیز است زیرا در این نسخه‌ای که نوشته شده، پزشک خانواده، کارفرما و ماما، کارگر تلقی می‌شود بنابراین، وقتی جریان کارفرمایی برقرار شود، نقش خدمات به مردم کمرنگ خواهد شد.

روند مناسب پزشک خانواده در فارس 9/2/92

در حالی که عده­ای از کمبود اعتبار و وجود اشکال در برنامه پزشک خانواده می­گویند، افشار مظاهری، مدیر کل بیمه خدمات درمانی استان فارس روند اجرای این برنامه در استان فارس را مناسب توصیف می­کند. مظاهری درخصوص مشکلات بر سر راه و حل آنها می­گوید: مشكلات در خصوص عدم استقبال پزشكان متخصص، پاراكلینیك‌ها و... برطرف شده و این طرح هم اكنون به صورت مطلوبی در استان اجرایی شده است. طی مدت اخیر با اقدامات صورت گرفته 370متخصص بخش خصوصی، 250 متخصص بخش دولتی، 40 آزمایشگاه خصوصی علاوه بر آزمایشگاه‌های دولتی و... در حال همكاری با طرح پزشك خانواده در استان هستند. به نقل از مهر، مدیركل بیمه خدمات درمانی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه ضرایب پرداختی پزشكان خانواده الكترونیكی می‌شود، اظهار کرد: پرداختی‌های فروردین ماه پزشكان به صورت الكترونیكی براساس دستورالعمل صفر دو صورت می‌گیرد. در این راستا پزشكان باید لیست جمعیتی خود و گزارش‌های مربوطه را تا پنجم هر ماه تحویل دهند.

وضعیت سرانه پزشک خانواده در کشور 8/2/92

مسعود صالحی، رئیس ستاد برنامه کشوری پزشک خانواده در رابطه با وضعیت اجرای این برنامه در کشور چنین گزارش می­دهد: شرایط استان‌ها و مناطق مختلف کشور برای اجرای برنامه پزشک خانواده متفاوت است، به عنوان مثال در یک استان بافت شهری و روستایی تقریبا یکی است مثل استان‌های شمالی کشور، در یک استان بخش خصوصی فعال‌تر و امکانات بیشتر است مثل استان تهران، در یک منطقه بافت جمعیتی و تراکم آن با سایر مناطق کشور فرق می‌کند یا ممکن است در منطقه‌ای پزشک عمومی و متخصص بیش از سایر مناطق باشد، بنابراین من که در ستاد کشوری نشسته‌ام باید بدانم که ممکن است یک تصمیم من تاثیرات متفاوتی در استان‌های مختلف برجای بگذارد برای همین گاهی لازم است تصمیمات متفاوتی برای هر منطقه اتخاذ کنیم. صالحی همین­طور در رابطه با تامین اعتبار این برنامه می‌گوید: نسخه جدید برنامه پزشک خانواده متاثر از اقتصاد مقاومتی تدوین شده است و هنوز بیمه‌ها سرانه امسال را به ما اعلام نکرده‌اند؛ امیدواریم این سرانه افزایش یابد تا مشکلات اعتباری کم شود. درست است که هم اکنون منتظر تصویب بودجه و اعلام سرانه هستیم ولی مقدمات برنامه پزشک خانواده اعم از ثبت‌نام‌ها به‌زودی عملیاتی می‌شود.

اجرای پزشک خانواده ماه آینده در تهران 7/2/92

طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت از ورود این برنامه به تهران در ماه آینده می­گوید و این­که با همکاری معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری پس از اجرا در تهران به استان‌های دیگر نیز تسری می­یابد. به نقل از ایلنا وی همچنین ادامه می­دهد: بودجه برنامه پزشک خانواده در ردیف‌های متفرقه قرار دارد که تامین و پرداخت ردیف‌های متفرقه بعد از خرداد ماه میسر می‌شود اما معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور قول همکاری داده و آمادگی پرداخت بودجه پزشک خانواده از ماه آینده را اعلام کرد.

تبعات اجرا نشدن پزشک خانواده - 3/2/91

محمدحسن طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت از اجرا کردن این برنامه پس از 17 سال می­گوید: بعد از 17سال تکلیف قانونی و 6 سال قانون برنامه با پیگیری‌های
دکتر احمدی‌نژاد، قرار شد که برنامه پزشک خانواده جدی‌تر از قبل پیگیری شود. با اندکی اندیشه و تفکر به این نتیجه خواهیم رسید که راهی جز اجرای برنامه پزشک خانواده در جهت ساماندهی بهداشت و درمان کشور وجود ندارد. بیمار محوری از اصلی ترین اهداف برنامه پزشک خانواده است. بیمار می‌تواند در رابطه با احقاق حق خود در زمینه بهداشت و سلامت، با همراه داشتن یک کارت معتبر و با مراجعه به پزشک  حق خود را طلب کند و در این زمینه بین یک فرد فقیر و غنی هیچ تفاوتی وجود ندارد. به نقل از مهر وی همچنین ادامه می­دهد: اگر برنامه به مرحله اجرا نرسد مردم وادار خواهند شد که هزینه‌های دیگری از سبد کالای خانواده خود کم کرده و در بخش درمان هزینه کنند که به دنبال آن از دریافت سایر خدمات محروم خواهند شد. ما طب عمومی را که اساس طب است مضمحل کرده‌ایم و تخصص و فوق تخصص را پرورش داده‌ایم که در نتیجه آن مردم هم دیگر پزشک عمومی را باور ندارند. به دنبال این بی‌توجهی‌ها در سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان در درمان هزینه شده که حدود 25 هزار میلیارد آن توسط مردم پرداخت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha