دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 73570

كاهو، اسفناج، كلم بروكلی، كلم پیچ و دیگر سبزیجاتی كه رنگ سبز تیره دارند، سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی مفیدی هستند كه می‌توان برای مقابله با فشار‌های عصبی آنها را در برنامه غذایی روزانه گنجانید.

8 ماده غذایی استرس زدا
سلامت نیوز : حال كه سال جدیدی را آغاز كرده‌ایم بهتر است با چند ترفند ساده و مصرف مواد غذایی مفید از میزان اضطراب و استرس روزانه كم‌كرده و روی آرامش را دوباره در كوران كار، تحصیل و رقابت‌های حرفه‌ای ببینیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در این میان استفاده از رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین كم چرب و میوه‌ها و سبزیجات تازه می‌تواند راهگشا باشد.این پیشنهادها برگرفته از مطالب منتشر شده در نشریه ریدرز دایجست و پایگاه اینترنتی لیوینگ‌ول است.

سبزیجات سبز

كاهو، اسفناج، كلم بروكلی، كلم پیچ و دیگر سبزیجاتی كه رنگ سبز تیره دارند، سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی مفیدی هستند كه می‌توان برای مقابله با فشار‌های عصبی آنها را در برنامه غذایی روزانه گنجانید. توصیه كارشناسان همواره مصرف خام این سبزیجات به صورت سالاد است. اگر وقت درست كردن سالاد را ندارید، می‌توانید از سبزی خوردن كه از گذشته‌های دور به طور سنتی در برنامه غذایی مردم ایران زمین وجود داشته نیز استفاده كنید. تازه، بهار نیز فصل روییدن سبزی‌های كوهی خودرویی است كه با آب باران رشد می‌كنند و طعم و بویی متفاوت و لذت‌بخش دارند؛ از آنها غافل نشوید!

پرتقال

تحقیقات روان‌پزشكان آلمانی نشان می‌دهد مصرف مقادیر مناسبی مواد غذایی حاوی ویتامین C نه تنها به كاهش میزان استرس می‌انجامد، بلكه سطح فشار خون و كورتیزول را پس از موقعیت‌های پرتنش كنترل كرده و به سطح عادی باز می‌گرداند. پیش از این نیز ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن شهره بود. اگر در فصل گرم سال به پرتقال دسترسی ندارید، می‌توانید از دیگر عضو خانواده‌ بزرگ مركبات، یعنی لیمو ترش استفاده كنید كه سرشار از این ویتامین است.

بوقلمون

گوشت بوقلمون حاوی آمینو اسیدهای تریپتوفان (L-Tryptophan) است. این اسیدهای چرب موجب آزادسازی سراتونین می‌شود كه مسئول بروز احساس سرخوشی در ذهن است. به همین دلیل بسیاری از افراد پس از مصرف این گوشت احساس راحتی و آسودگی خاطر می‌كنند. گوشت بوقلمون دارای پروتئین بالا، حداقل چربی اشباع و كمترین سطح كلسترول است همچنین منبع خوبی از ویتامین‌های B1 ، A B12، B6 ، B3 و املاحی چون سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی و پتاسیم است.

ماهی آزاد

ماهی و در كل مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگاـ3 بدن را در برابر بروز بیماری‌های قلبی محافظت می‌كنند. ماهی آزاد نسبت به دیگر ماهی‌ها از چربی بیشتری برخوردار است و سرشار از امگاـ۳، پروتئین و ویتامین D است. جالب این كه نتایج تحقیقی كه درباره ارتباط مصرف ماهی آزاد و بیماری‌های دیابت و سوخت و ساز بدن صورت گرفته، نشان می‌دهد مقادیر امگاـ3 موجود در این ماهی از بالا رفتن هورمون‌های استرس‌زای كورتیزول و آدرنالین جلوگیری می‌كند. بهتر است ماهی را به صورت كبابی یا بخارپز مصرف كرده و سعی كنید از سرخ كردن این ماده‌‌ مغذی اجتناب كنید.

اسفناج

آیا می‌دانید كمبود املاح معدنی نظیر منیزیم به سر دردهای شدید میگرنی و بروز احساس خستگی در فرد منجر می‌شود. كارشناسان تغذیه توصیه می‌كنند با مصرف روزانه یك فنجان اسفناج تازه می‌توان تا 40 درصد نیاز روزانه به منیزیم را بخوبی تأمین كرد. اسفناج كه گیاهی بومی ایران است منبع غنی از مواد آنتی اكسیدان بوده و سرشار از آهن، كلسیم، سدیم، پتاسیم، ید، مس، منیزیم، لسیتین، كلروفیل، كاروتن، اسید اگزالیك و اسید آرسنیك است. اگر تمایلی به اسفناج پخته ندارید، می‌توانید قدری اسفناج خام را به سالاد اضافه كنید و در كنار خواص بسیار، از طعم و مزه‌ معركه‌ این گیاه لذت ببرید!

میوه‌های خشك

میوه‌های خشك منبع خوبی از فیبرهای غذایی و انواع ویتامین‌ها و املاح ضد‌اضطراب و استرس است. در ماه‌های سرد كه دسترسی به میوه‌‌ تازه ممكن نیست، می‌توان از این منبع غذایی ارزشمند استفاده كرد. زردآلوی خشك یا قیسی سرشار از منیزیم است و ماده‌ای طبیعی برای آرامش عضلات به شمار می‌رود. خرما، انجیر خشك، تخم كدو و تخمه آفتابگردان، بادام، پسته و گردو نیز مملو از ویتامین‌های «B و E» هستند كه به تقویت سیستم ایمنی بدن كمك می‌كنند. جالب است بدانید گردو و پسته برای كاهش فشار خون مفید هستند.

آووكادو

این میوه‌‌ گران‌قیمت گرمسیری كه چند سالی است در شمال كشور چهار فصل خودمان نیز كشت می‌شود، دارای تأثیرات مثبت بسیاری برای​بدن است. چربی‌های اشباع‌نشده‌ و پتاسیم موجود در آووكادو نه‌تنها به پایین ماندن سطح فشار خون كمك زیادی می‌كند؛ بلكه یكی از بهترین راه‌ها برای كاهش اضطراب و استرس در فرد است. جالب این كه میزان پتاسیم موجود در آووكادو بیشتر از موز است.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین یكی از منابع مهم آنتی‌اكسیدان‌هایی نظیر بتاكاروتن، ویتامین «C، E و D» بوده و سرشار از مواد معدنی چون منگنز و آهن است. همچنین سیب‌زمینی شیرین مملو از فیبرهای غذایی است و می‌تواند در كاهش اضطراب به كار آید و بخوبی نیاز روزانه بدن به كربوهیدرات‌ها را مرتفع كند. از این گذشته وجود مقادیر زیادی از پتاسیم به كاهش فشار خون كمك می‌كند. سیب‌زمینی شیرین به آرامش عضلات، ثبات اعصاب و تعادل عملكردهای شناختی فرد می‌انجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha