در مواد مختلف قانون نظام پزشکی و همچنین در سیاست‌های کلان سازمان که مصوبه مجمع عمومی نظام پزشکی کشور است، بندهای متعددی وجود دارد مبنی بر آنکه سازمان نظام پزشکی باید "مطالبه‌گر" باشد و حقوق پزشکان و مردم را از مسوولان و نهادهای سلامت در کشور مطالبه کند.

نظام پزشکی رفع مشکلات دارویی را از متولیان سلامت کشور مطالبه کند

سلامت نیوز : عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به نگرانی‌های مردم در زمینه کمبودهای دارویی و احتمال افزایش قیمت داروها به دنبال تغییر نرخ ارز، بر نقش "مطالبه‌گر" بودن سازمان نظام پزشکی تاکید کرد و گفت: نظام پزشکی باید حقوق مردم در حوزه سلامت را از مسوولان مربوطه مطالبه کند.

دکتر محمود فاضل در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به نقشی که سازمان نظام پزشکی می‌تواند در تحولات اخیر حوزه سلامت از جمله مباحث مطرح در حوزه دارو، داشته باشد، گفت: در مواد مختلف قانون نظام پزشکی و همچنین در سیاست‌های کلان سازمان که مصوبه مجمع عمومی نظام پزشکی کشور است، بندهای متعددی وجود دارد مبنی بر آنکه سازمان نظام پزشکی باید "مطالبه‌گر" باشد و حقوق پزشکان و مردم را از مسوولان و نهادهای سلامت در کشور مطالبه کند.

وی با اشاره به بند "الف" ماده 3 قانون نظام پزشکی ادامه داد: اظهار نظر مشورتی در تهیه و تدوین لوایح، طرح‌ها، تصویب نامه‌ها و آیین نامه‌های مرتبط با امور پزشکی از وظایف و اختیارات سازمان نظام پزشکی است. همچنین در بند "میم" این ماده قانونی بر لزوم مشارکت در تدوین آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های امور پزشکی تاکید شده است. بر این اساس با توجه به نفس قانون تشکیل این سازمان، نظام پزشکی باید به سمت اصلاح بنیادین در نظام سلامت حرکت کند.

فاضل ادامه داد: نظام پزشکی باید نقش جامعه پزشکی را در تصمیمات سلامت جامعه افزایش دهد. این سازمان می‌تواند با تدوین برنامه‌های آموزشی متغن، نقش خود را در این حوه نقش ایفا کرده و با افزایش توانمندی جامعه پزشکی به این سمت گام بردارد. در مجموع سازمان نظام پزشکی باید با مذاکرات متعدد و خستگی ناپذیر، وظایفی که بر عهده‌اش گذاشته شده را از مسوولان و متولیان نظام سلامت مطالبه کند.

وی تلاش در جهت رضایتمندی بیماران را از جمله وظایف دولت‌ها و سازمان‌هایی نظیر سازمان نظام پزشکی در دنیا، خواند و گفت: در ماده 2 شرح اهداف قانون نظام پزشکی بر حفظ و حقوق بیماران تاکید شده است. این ماده قانونی، وظیفه‌ای بسیار مهم را برای گرده نظام پزشکی می‌گذارد. بنابراین نظام پزشکی باید مطالبه‌گر حقوق مردم از متولیان سلامت کشور باشد. اگر نظام پزشکی در چارچوب قوانین و سیاست‌های کلان خود حرکت کند، باید مداخله بیشتری در این امور داشته باشد.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد: در مجموع نظام پزشکی باید در جهت اصلاح بنیادین در ساختار نظام سلامت، ارتقای کیفیت و استانداردسازی خدمات پزشکی، ارتقای سلامت و رضایتمندی مردم و همچنین بستر سازی برای حضور فعال و مشارکت موثر جامعه پزشکی در سیاستگذاری و مدیریت بخش سلامت کشور تلاش کند.

وی افزود: نظام پزشکی از یک سو وظیفه دارد که تکالیف خاص خود را در حوزه انتظامی برای اعضایش به درستی انجام دهد و از طرف دیگر باید حقوق مردم را نیز پیگیر باشد. ما در نظام پزشکی باید به دنبال تحقق شعار "سلامت محور جامعه پایدار" باشیم. وضعیتی که اکنون در مورد دارو پیش آمده، تشویشی برای مردم ایجاد کرده و مردم نگرانند. علاوه بر آن مردم در مراجعه به اماکن درمانی با این واقعیت روبرو می‌شوند که دارو کمبود دارد و در شرف گران شدن، است.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: در این مقطع زمانی موضوع "دارو" در اولویت است و نظام پزشکی نیز باید در راستای وظایف قانونی و سیاست‌های کلان خود در این زمینه اقدام کند. البته باید سیاستگذاری با پیش بینی طولانی مدت هم داشته باشد.

وی افزود: نظام پزشکی باید این مطالبه را از مسوولان نظام سلامت کشور داشته باشد که ارز دارو را به هر شکلی تامین کنند و مشکلات حوزه دارو برطرف شود. از طرف دیگر قیمت دارو باید واقعی شود و به دنبال آن پکیج سلامتی تدوین و پوشش بیمه فراگیر و جامع شود تا مردم فشاری را متحمل نشوند. البته تمام این موارد مستلزم آن است که سیاست دارویی کشور تدوین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha