دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 73586
سلامت نیوز : یک بررسی جدید نشان می‌دهد مادرانی که به میزان اندکی دچار کمبود ید هستند، با احتمال بیشتری ممکن است کودکانی به دنیا بیاورند که در آزمون‌های املا، دستور زبان و توانایی خواندن و نوشتن نمره‌های پایین‌تری می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین  ؛ کمبود ید به میزان شدید در دوران بارداری یک عامل شناخته شده ناتوانی‌های ذهنی وخیم در کودکان است اما این بررسی نشان داد که حتی کمبود اندک یا در مادر هم می‌تواند بر توانایی‌هایی‌های تحصیلی کودکان تاثیر بگذارد. به گزارش رویترز، پژوهشگران در این بررسی نمره‌های آزمون‌های کودکان 9 ساله‌ای که مادرانشان فقط به مقدار اندکی دچار نقصان ید حین بارداری بودند، ارزیابی کردند و دریافتند که این کودکان بین 6 تا 9 درصد از همسالانشان که در بدن مادرانشان ید کافی وجود داشت، نمره‌های پایین‌تری می‌گیرند. کریستن هینز، سرپرست این پژوهشگران از دانشگاه تاسمانیا در شهر سندی‌بی‌استرالیا، می‌گوید: «این بررسی نشان می‌دهد در مواردی که حتی کمبود خفیف ید وجود دارد، ممکن است آثار درازمدتی بر کودکان ایجاد شود.»

بدن هر فردی به ید نیاز دارد تا هورمون‌های تیروییدی بسازد اما به خصوص زنان باردار باید به مقدار کافی این عنصر را دریافت کنند تا رشد مغزی کودکانشان طبیعی انجام شود. پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند زنان دچار کمبود شدید ید کودکانی به دنیا می‌آورند که دچار نقص‌های حرکتی، شناختی و شنوایی هستند. اما تا به حال اطلاع چندانی درباره اثر کمبود خفیف ید در مادران بر کودکانشان در دست نبود. مقدار توصیه شده میانگین دریافت روزانه ید 150 میکروگرم است. در زنان باردار توصیه می‌شود این میزان به 220 میکروگرم و در زنان شیرده به 290 میکروگرم در روز افزایش یابد. منابع غذایی ید شامل ماهی، سبزی‌ها، لبنیان و نمک‌های غنی شده با ید است. این تحقیق هینز و همکارانش داده‌های مربوط 228 زن باردار را که در فواصل سال‌های 1999 تا 2001 در یکی از بیمارستان‌های تاسمانی زایمان کرده بودند و کودکان آنها را بررسی کردند. کودکان زنانی که دچار کمبود ید بودند، در یک آزمون ملی دانش‌آموزی به طور میانگین نمره‌های کمتری در املا، دستور زبان و توانایی خواندن و نوشتن به دست آورده بودند.

این پژوهشگران می‌گویند احتمالاً کمبود ید در مادران بر مسیر عصبی شنوایی آنها اثر می‌گذارد و به توانایی آنها در پردازش سریع اطلاعات، آسیب می‌زند. کارشناسان می‌گویند نتایج این بررسی تایید‌کننده این توصیه است که زنانی که می‌خواهند باردار شوند. زنان باردار و زنان شیرده بهتر است مکمل ید دریافت کنند، البته دریافت بیش از حد ید نیز ممکن است، مشکلاتی به‌وجود آورد. دریافت بسیار زیاد ید در افراد حساس ممکن است باعث ابتلاً به اختلال کارکرد تیرویید و گواتر شود. حداکثر مصرف مجاز روزانه ید 1100 میکروگرم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha