دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 73596
سلامت نیوز : آدامس جویدن یکی از لذت بخش ترین عادات بسیاری از مردم دنیا به‌شمار می‌رود که به زمان‌های بسیار قدیم بازمی‌گردد. طعم شیرین و دلپذیر به همراه ظاهر لاستیکی شکل آن حس خوبی را به انسان القا می‌کند. سالانه بیش از 100 هزار آدامس در جهان مصرف می‌شود و اگر هر فرد به مدت 30 دقیقه آدامس بجود، در طول سال بیش از 187 میلیارد ساعت آدامس جویده شده است. قدیمی‌ترین آدامس یافت شده متعلق به 9 هزارسال پیش در یکی از جزایر سوئد است که بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد این آدامس که در اصل نوعی رزین گیاهی بوده توسط نوجوانی غارنشین جویده شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ مردمان آن زمان این آدامس را به خاطر خواص ضدعفونی کننده‌ای که داشته به‌منظور درمان عفونت‌های دهانی می‌جویدند. با توجه به طعم‌ها و رنگ‌های متنوعی که از آدامس در سال‌های اخیر روانه بازار شده، در میان کودکان و حتی بزرگسالان طرفداران بسیاری داشته و در برخی موارد پیش می‌آید که ناخودآگاه افراد آن را می‌بلعند به‌خصوص این کار در کودکان بسیار شایع است. همیشه بر سر هضم شدن آدامس داخل معده بحث بوده است. برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که پس از بلعیده شدن، آدامس حدود 7 سال در معده باقی می‌ماند ولی در واقع آدامس در اصل از ترکیبات غیر قابل هضم تشکیل شده و پس از مدت‌ها ماندن در داخل معده به‌طور طبیعی از سیستم گوارشی دفع می‌شود. بلعیدن آدامس و باقیماندن طولانی مدت آن در معده گاهی باعث انسداد مجاری گوارشی شده و مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند. آدامس از مواد طبیعی یا مصنوعی (رزین)، مواد نگهدارنده و طعم‌دهنده و مواد شیرین‌کننده تشکیل شده است. بدن ما قادر به جذب شیرینی آدامس بوده و مصرف بیش از حد آن کالری زیادی را به بدن می‌رساند ولی مجاری گوارشی قادر به هضم رزین آدامس نبوده و بعد از مدتی از بدن دفع می‌شود.

اما همین جویدنی خوشمزه فوایدی دارد که خیلی‌ها از آن غافلند. جویدن آدامس بدون قند
20 دقیقه بعد از صرف غذا سلامت دندان‌های شما را تضمین می‌کند. آدامس جویدن فعالیت مغزی را افزایش داده و حافظه را تقویت می‌کند و محققان معتقدند که حرکت آرواره‌ها علت این مسئله است. جویدن آدامس بخشی از مغز را که نقش مهمی در حافظه ایفا می‌کند، فعال کرده و از طرفی جریان خون مغز را افزایش می‌دهد. آدامس جویدن ضربان قلب را بالا برده و اکسیژن بیشتری به مغز می‌رساند. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای رها شدن از استرس و اضطراب انجام دهید، جویدن آدامس است به‌‌طوری که حتی تمرکز و هوشیاری فرد را هنگام امتحان بالا می‌برد. این ماده جویدنی درواقع علاوه بر استرس، خستگی و حساسیت بیش از حد را تعدیل کرده و به آرامش شما کمک می‌کند. برای جلوگیری از خرده‌‌خوری در طول روز بهتر است آدامس بجوید. این ماده جویدنی به دلیل کالری کم و طعم دلنشینی که دارد به مرور باعث کاهش وزن می‌شود. آدامس جویدن از سوی دیگر ترشح بزاق دهان را بالا برده و به این طریق سلامت دهان را حفظ می‌کند زیراکه بزاق حاوی مواد ضد باکتری است که جرم‌ ایجاد شده از غذا، قند باقیمانده در دهان و اسید مضر دهان را از بین می‌برد. آدامس جویدن علاوه بر این، حرکت دستگاه گوارشی را تقویت کرده و به دلیل افزایش بزاق، عملیات هضم غذا سریع‌تر اتفاق افتاده و از بازگشت اسید معده و ریفلاکس اسید معده به مری جلوگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha