دوشنبه ۲ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7360

نتایج بررسی های گروهی از دانشمندان یونانی و فرانسوی نشان می دهد که گونه ای از زنبورهای عسل قبرسی پس از آنکه نیش خود را وارد بدن شکار کردند، آن را خفه می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه و دانشگاه ارسطو در یونان که نتایج بررسی های خود را در مجله Current Biology منتشر کرده اند، در این خصوص اظهار داشتند که این استراتژی نبرد تاکنون در هیچ گونه حشره مشاهده نشده بود و حیوانات بزرگتر هم هرگز از این استراتژی استفاده نکرده اند.

زنبورهای "آپیس میلیفرا" (نام علمی زنبور عسل قبرسی) نیز همانند هر زنبور دیگری برای دفاع در مقابل دشمنان خود از سلاح نیش استفاده می کنند. با وجود این به نظر می رسد این زنبورها نیش خود را به شیوه دیگری در بدن شکار خود نگه می دارند.

زنبورهای بی عسل از نیمه پاییز به کلونی های این زنبورهای عسل حمله می کنند. این گونه از زنبور سه برابر بزرگتر از دیگر زنبورها است و آرواره آنها می تواند سر یک زنبور کوچک عسل را تنها با یک گاز از بدنش جدا کند. به طوری که همه ساله حمله زنبورهای بی عسل به زنبورهای عسل کوچک حداقل به یک سوم از کلونی های این زنبورها آسیب می رساند.

بررسی های قبلی درباره زنبورها علاوه بر نیش وجود یک سیستم دفاعی دیگر را در زنبورها کشف کرده بود. در حقیقت در این سیستم دفاعی صدها زنبور بطرف دشمن یورش می برند و با بالا بردن دمای بدن شکار، آن را می کشند. این استراتژی "ترموبالینگ" (رقص گرمایی) نامیده می شود.

این درحالی است که این محققان نشان دادند که زنبور بی عسل در برابر این سیستم دفاعی مقاوم شده است.

در سیستم "رقص گرمایی" زنبورهای عسل دمای بدن شکار را تا 44 درجه سانتیگراد افزایش می دهند. این درحالی است که زنبورهای بی عسل می توانند تا دمای 50 درجه سانتیگراد و حتی بیشتر مقاومت کنند.

به این دلیل زنبورهای عسل برای کشتن زنبورهای بی عسل خود را با تکنیک جدیدی سازگار کرده اند. دانشمندان این تکنیک جدید را "رقص خفگی " نامیده اند.

به طور طبیعی زنبورهای بی عسل از طریق منافذ کوچکی که روی فسل هایش واقع شده اند و یک نوع اسکلت حفاظتی هستند، تنفس می کنند.

این محققان در آزمایشات خود مشاهده کردند که زنبورهای عسل وزن خود را روی این سوراخ های تنفسی می اندازند و به این ترتیب راه تنفسی زنبورهای بی عسل را بسته و باعث خفگی آنها می شوند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha