سلامت نیوز : رئیس انستیتو پاستور ایران از آغاز تولید واکسن آنفلوانزا از خرداد امسال، تولید سرم ضد عقرب و مار به میزان نیاز کشور، تولید داروی گرانقیمت نوترکیب اینترفرون پگیلیتد برای بیماران هپاتیت و تولید واکسن ضد هاری انسانی برای نخستین بار در کشور خبر داد.

مصطفی قانعی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: تولید سرمهای ضد عقرب و مارگزیدگی که سال گذشته کاهش یافته بود امسال دوباره با افزایش تولید مواجه می‌شود. متأسفانه کمبود تولید این نوع واکسن‌ها به خصوص در تابستان سال گذشته مشکل ساز  شده بود اما خوشبختانه امسال توان تولید این واکسن را به میزان نیاز کشور و هر میزان که معاونت بهداشتی وزارت بهداشت اعلام کند، داریم.

وی ادامه داد: مجتمع تولید این نوع سرم در کشور یک مجمع بسیار پیشرفته و کم نظیر در دنیاست و از تکنولوژی بالایی برای تولید این نوع سرمها در کشور برخوردار هستیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره تولید واکسن آنفلوانزا در کشور گفت: خوشبختانه خط تولید واکسن آنفلوانزا در کشور تکمیل شده است و خرداد امسال به بهره برداری می‌رسد‌. منتظر دریافت سوش(نوع) ویروس آنفلوانزای سال 2013 میلادی از سوی سازمان بهداشت جهانی هستیم تا تولید این واکسن را برای نخستین بار در کشور آغاز کنیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: خط تولید واکسن آنفلوانزا در کشور توان تولید سالانه حدود 500 هزار دوز واکسن آنفلوانزا را در بهترین شرایط دارد اما نیاز کشور را به طور کامل تأمین نمی‌کند زیرا سالانه به بیش از 2 میلیون دوز واکسن آنفلوانزا نیاز داریم بنابراین واردات این واکسن از خارج کماکان ادامه خواهد یافت البته شکل واردات احتمالاً تغییراتی خواهد داشت و ممکن است بسته بندی این محصول در داخل انجام شود.

قانعی گفت:‌ با این حال پروژه تولید واکسن نوترکیب آنفوانزا که شیوه روز دنیا برای تولید این واکسن است هم شروع شده است و امیدواریم با راه‌اندازی این پروژه بتوانیم به خودکفایی در تولید این واکسن در کشور برسیم و حتی در آینده صادر کننده شویم.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد:‌ اقدام دیگر این موسسه افزایش تولید واکسن هاری دامی است. سال گذشته حدود 200هزار دوز از این واکسن را تولید کردیم. امسال میزان تولید این واکسن در کشور دو برابر می‌شود و به 400 هزار دوز می‌رسد و امیدواریم بتوانیم به زودی میزان تولید در سال آینده میزان تولید این واکسن را به 800 هزار دوز برسانیم تا بتوانیم نیاز کشور را به این واکسن به میزان قابل توجهی پوشش دهیم.

وی گفت: تولید واکسن ضد هاری انسانی نیز پروژه دیگر انستیتو پاستور است که در حجم کمی امسال تولید و برای دوره آزمایشی بالینی وارد بازار می‌شود. چون این واکسن فقط در 4 یا 5 کشور دنیا تولید می‌شود و اکثر کشورهای دنیا دانش تولید آن را ندارند. بعد از طی این دوره سال آینده می‌توانیم کل نیاز کشور را به این واکسن تأمین کنیم.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد:‌ در حوزه تولید داروهای نوترکیب نیز امسال داروی گرانقیمت اینترفرون پگیلیتد از سوی انستیتو پاستور ایران وارد بازار می‌شود. قبلاً یکی از شرکتهای داخلی این دارو را تولید کرده بود اما نیاز کشور را برآورده نمی‌کر. امیدواریم با ورود این دارو کل نیاز کشور به اینترفرون پگیلیتد در داخل تأمین شود.

وی تأکید کرد: با توجه به مشکلات ارزی پیش آمده تولید این داروها در کشور بسیار ارزشمند است و می‌تواند ضامن سلامت بیماران باشد زیرا دیگر بیماران با قیمتهای قدیم نمی‌توانند این داروها را تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha