سلامت نیوز : مدیرگروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: همزمان با کشور در اجرای طرح ملی سلامت ایرانیان غربالگری فشار خون و تناسب قد و وزن در بابل آغاز شد که تاکنون از 10 هزارنفر نمونه‌گیری شده است.

سیدجواد حسینی امروز در حاشیه اجرای طرح ملی سلامت ایرانیان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: این طرح همزمان با سراسر کشور از 14 تا 23 اردیبهشت سال جاری با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل و بیمارستان‌های شهرستان بابل در حال اجرا است.

وی افزود: در این طرح، کنترل فشار خون، قد و وزن افراد بالای 30 سال در درمانگاه‌های بهداشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در شهرستان بابل و حومه اجرا می‌شود.

حسینی به تاثیر فشار خون در سلامت افراد جامعه اشاره و تصریح کرد: بیماری فشار خون بالا علائم مشخصی ندارد ولی در افزایش مرگ و میر در سطح کشور و دنیا رقم بالایی را به خود اختصاص داده است.

وی، سکته‌های مغزی، سکته‌های قلبی، نارسایی کلیه، انسداد عروق ریه، کلیه و درنهایت فلج شدن را از پیامدهای ناگوار این بیماری خاموش دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه باید بیماری فشار خون را جدی گرفت، گفت: عامل ژنتیک و افزایش سن دو عامل مهم در بروز فشار خون بالا بوده که هرچند ممکن است قابل پیشگیری نباشد اما کنترل چربی، فعالیت‌های بدنی، افزایش اطلاعات عمومی، کاهش مصرف نمک، استفاده از روغن مایع به جای روغن جامد و مصرف گوشت ماهی مهم‌ترین عامل پیشگیری از این بیماری است.

حسینی اذعان داشت: این طرح که برای نخستین بار در سطح کشور اجرا می‌شود می‌تواند آمار افراد بالای 30 سال که ریسک فشار خون بالا دارند را در اختیار ما قرار دهد تا برنامه‌ریزی‌های لازم درباره بیماری‌های قلبی، عروقی، پیشگیری و کاهش مرگ و میر آنان صورت پذیرد.

این مسئول افزود: در این طرح پیش‌بینی شده با افراد دارای فشار خون بالا 16 از طریق پیامک در ارتباط بوده و پیگیر اوضاع سلامت این افراد باشند.

حسینی خاطرنشان کرد: این طرح به کمک دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی، پرستاران، نظام پرستاری و پرسنل بهداشتی درمانی مراکز بهداشتی شهری و روستایی در سراسر کشور اجرا می‌شود.

وی افزود: در شهرستان بابل بیش از 100 نفر دانشجوی پرستاری و همچنین پرسنل بیمارستان‌ها، بهورزان و کاردان‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل در این طرح شرکت دارند که تاکنون برای 10 هزار نفر نمونه‌گیری انجام گرفت که امیدواریم این تعداد به 20 هزار نفر برسد.

 حسینی اظهار امیدواری کرد که اجرای این طرح به صورت همیشگی در آینده نزدیک در سراسر کشور صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha