سلامت نیوز : یک فوق تخصص شبکیه به ارائه توضیحاتی پیرامون رتینوپاتی دیابتی یا عوارض چشمی ناشی از دیابت پرداخت و تاکید کرد مبتلایان به دیابت حتی در صورتی که قند خونشان تحت کنترل است، مراجعه دوره‌ای به چشم پزشک را جدی بگیرند.

دکتر هرمز شمس در گفت‌وگو با (ایسنا)، ضمن هشدار نسبت به بروز عوارض بیماری دیابت بر روی چشم یا رتینوپاتی دیابتی، افزود:‌ دیابت در طولانی مدت بر روی شبکیه اثر می‌گذارد و باعث تشکیل عروق جدید می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجا که این عروق جدید غیرطبیعی هستند، خونریزی می‌کنند و کاهش شدید دید را در پی دارند. همچنین دیابت گاهی عوارضی روی نقطه زرد یا ماکولای چشم ایجاد می‌کند. این امکان نیز وجود دارد که بروز تورم ماکولا در دیابت نوع دو باعث کاهش دید شود.

به گفته شمس البته بروز عوارض چشمی در دیابت نوع دو کم است و به همین دلیل بیمار سال‌ها متوجه آن نمی‌شود، اما در دیابت نوع یک به علت عوارض عمومی که ایجاد می‌شود، بیمار فورا متوجه شده و اقدامات درمانی را شروع می‌کند.

این فوق تخصص شبکیه با بیان اینکه اغلب بیماران دیابتی تیپ یک و دو بعد از گذشت 10 تا 15 سال از ابتلا به دیابت، دچار عوارض چشمی آن می‌شوند، گفت: به همین خاطرلازم است حتی اگر میزان قند خون در بیماران دیابتی تحت کنترل است، مراجعه دوره‌ای به چشم پزشک را جدی بگیرند.

شمس درباره راهکارهای درمانی رتینوپاتی دیابتی توضیح داد: اکنون روش‌های درمانی متفاوتی برای رتینوپاتی دیابتی وجود دارد. به عنوان مثال لیزرها و برخی داروهای جدید که در 10 سال اخیر وارد بازار شده‌اند، برای جلوگیری از خونریزی و ترمیم عروق غیرطبیعی ایجاد شده، به کارگرفته می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این عوارض چشمی حتی اگر قند کنترل شده باشد، می‌توانند به سراغ فرد دیابتی آمده و باعث تخریب چشم شوند، اظهار کرد: باید کنترل دیابت و مراجعه هرچند ماه یکبار به پزشک متخصص چشم به عنوان یک اقدام پیشگیرانه مورد توجه قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha