دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 73623

سلامت نیوز : برای نخستین بار عمل جراحی رفع انسداد عروق کاروتید در بیمارستان نکویی قم با موفقیت انجام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکترعلی شفیعی فوق تخصص جراحی عروق بیمارستان نکویی قم با بیان اینکه در اثر فشار خون، دیابت و افزایش چربی خون همانگونه که عروق کرونر دچار انسداد می‌شوند سایرعروق بدن از جمله گردن و اندام‌ها نیز مسدود می‌شوند، افزود: این انسداد عروق موجب سیاه شدن دست و پا، ایجاد درد در اندام‌ها و سکته‌های مغزی می شود.

دکتر شفیعی با اشاره به وضعیت بیماری که دچار انسداد عروق کاروتید شده بود، گفت: این بیمار خانمی حدود 65 ساله بود که در اثر تنگی حدود 80 تا 90 درصدی شریان کاروتید دچار سکته شده بود.

وی با بیان اینکه عروق کاروتید از شریان‌های اصلی مغز است که از گردن به سمت مغز می رود، افزود: در این بیمار نیز برای اینکه وی دچار سکته‌ کامل و فلج شدن یک سمت بدن نشود، با انجام جراحی دقیق و حساس، "کاروتید اندراترکتومی" عامل انسداد از عروق کاروتید خارج شد.

وی تصریح کرد: انجام این عمل موجب از بین بردن خطر سکته‌های مغزی در بیماران مبتلا به انسداد عروق کاروتید می‌شود.

شفیعی افزود: تنگی و انسداد در شریان کاروتید گردن که بر اثر تشکیل لختگی‌ موجب سکته‌های ناقص می‌شوند، دارای علایمی مانند حمله‌های گذرا و بی حسی اندام و اختلالات تکلم هستند که چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

وی با بیان اینکه این افراد باید هرچه زودتر تحت درمان قرار گیرند تا دچار مشکل و عارضه مغزی نشوند، حال عمومی این بیمار را پس از انجام جراحی رضایت بخش اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی آموزش دیده برای انجام جراحی‌های عروق در استان حضور دارند، افزود: برای استفاده هر چه بهتر از این ظرفیت نیازمند تجهیزات و امکانات و بخش فوق تخصصی جراحی عروق هستیم.

فوق تخصص جراحی عروق بیمارستان نکویی قم اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی بخش فوق تخصصی جراحی عروق را 30 میلیارد ریال ارزیابی و اظهار امیدواری کرد: با همت مسوولان و خیران اعتبار مورد نیاز برای ایجاد این بخش در استان تامین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha