بر اساس مطالعه‌ای كه محققان "بیمارستان اطفال بوستون" روی موش‌ها انجام داده‌اند، رژیم‌های غذایی مملو از كربوهیدراتی‌هایی كه سریع می‌سوزند، می‌تواند موجب ابتلا به بیماری كبد چرب و در نتیجه نارسایی كبد و مرگ بیمار شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی هلث دی، نویسندگان این مطالعه گفتند، در صورتیكه این یافته‌ها در مورد انسان‌ها نیز تایید شوند می‌تواند به این معنی باشد كه با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی می‌توان از ابتلا به بیماری كبد چرب پیشگیری و احتمالا آنرا درمان كرد.

در این مطالعه محققان موش‌ها را تحت رژیم‌های غذایی پر گلیسمیك و كم گلیسمیك قرار دادند.

رژیم‌های غذایی پر گلیسمیك قند خون را به سرعت بالا می‌برند درحالیكه رژیم‌های غذایی كم گلیسمیك قند خون را به آهستگی بالا می‌برند.

موش‌هایی كه رژیم غذایی پر گلیسمیك داشتند نوعی آرد ذرتی مصرف می‌كردند كه سریع جذب می‌شود و موش‌هایی كه رژیم غذایی كم گلیسمیك داشتند آرد ذرتی مصرف می‌كردند كه به كندی جذب می‌شد.

نان سفید، برنج سفید، بیشتر غلات پردازش شده برای صبحانه و كنستانتره قند از جمله غذاهای پر گلیسمیك هستند كه قند خون را در انسان‌ها به سرعت بالا می‌برند.

در عوض سبزیجات، میوه‌ها، لوبیا و حبوبات پردازش نشده نمونه‌هایی از غذاهای كم گلیسمیك هستند كه به كندی قند خون را در انسان‌ها بالا می‌برند.

در این مطالعه به هر دو گروه موش‌ها مقادیر مساوی از مجموع كالری‌ها، چربی، پروتئین و كربوهیدارت داده شد.

پس از شش ماه هر دو گروه موش‌ها هم وزن بودند اما چربی در بدن، خون و كبدهای موش‌هایی كه رژیم غذایی پر گلیسمیك داشتند دو برابر موش‌هایی بود كه رژیم غذایی كم گلیسمیك داشتند.

دكتر "دیوید لودویگ" مدیر برنامه "وزن مطلوب برای زندگی" در بیمارستان اطفال بوستون گفت یافته‌های جدید استدلالی بسیار قوی در اثبات این امر است كه یك رژیم غذایی پر گلیسمیك موجب ابتلای انسان به بیماری كبد چرب می‌شود و رژیم غذایی كم گلیسمیك از ابتلا به این بیماری در انسان پیشگیری می‌كند.

این یافته‌ها در شماره سپتامبر مجله "چاقی" (‪ (Obesity‬منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha