سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 73640
سلامت نیوز : سوماتوتروپین از انواع داروهای حاوی هورمون رشد است كه بدنسازها به آن سوما می‌گویند و متاسفانه یكی از داروهای مورد استفاده آنهاست و بشدت به عنوان یك عامل دوپینگ مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. اما چه خاصیتی در هورمون رشد وجود دارد كه این قدر بدنسازها را به آن علاقه‌مند كرده است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ هورمون رشد باعث زیادشدن عضلات و كم شدن چربی ها می شود و این دقیقا همان چیزی است كه در بدنسازی كاربرد دارد البته وزنه بردارها نیز به موازات تمرینات سخت بدنی از این هورمون برای بیشتر شدن عضله استفاده و به عبارت بهتر سوءاستفاده می كنند، اما آیا استفاده از این دارو بی خطر است؟

در جواب این پرسش، می توان گفت بیماری اكرومگالی كه در اثر زیادی هورمون رشد ایجاد می شود، علائم و عوارض مشخصی دارد.

به صورت كاملا منطقی تمام عوارض این بیماری در اثر مصرف هورمون رشد یا همان سوما در فرد ورزشكار ایجاد خواهد شد. فشار خون یكی از عوارض مهم این داروست كه متاسفانه خیلی وقت ها بعد از قطع آن هم از بین نمی رود.

دیابت از دیگر عوارض است كه در افراد مستعد به وجود می آید استخوان های صورت بخصوص پیشانی و فك در اثر استفاده طولانی از این داروها بزرگ می شود و ظاهری شبیه شخصیت كارتونی «شرك» در اثر استفاده طولانی سوما در انتظار این ورزشكاران خواهد بود.

كشیدگی و پارگی تاندون ها از عوارض بسیار مهم و خطرناك سوءاستفاده از هورمون رشد است. علت این است كه با زیاد شدن حجم عضلات و قدرت آنها، ورزشكار مبادرت به استفاده بیش از حد از عضلات خواهد كرد.

این در حالی است كه تاندون ها با تزریق هورمون رشد قوی نمی شود و مثل قبل خواهد ماند. به این ترتیب ممكن است در اثر فشارهای زیادی كه عضله حجیم شده متحمل می شود، تاندون دچار پارگی شود و یك معلولیت نسبی و دائمی برای فرد باقی گذارد.

یكی دیگر از عوارض استفاده از هورمون رشد این است كه بعد از قطع آن بسرعت عضلات تحلیل رفته و چربی جایگزین آنها خواهد شد و فرد بشدت چاق و بد فرم می شود.

با تمام این عوارض، خیلی ها مبادرت به ادامه مصرف این داروی پر عارضه می كنند. من به دلیل نوع تخصصم با این ورزشكاران سروكار دارم و با صرف زمان زیاد تمام عوارض را برایشان توضیح می دهم، ولی متاسفانه آنها استدلال شان این است كه بگذار فعلا عضلانی شوم، بعد فكری برای عوارض آن خواهم كرد. واقعیت البته این است كه آن زمان برای فكركردن خیلی دیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha