سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 73643

اگر چاق شدن های ناگهانی و كاهش وزن های پس از آن، خیلی برای تان مهم نیست، خوب است بدانید ترك های پوستی می تواند ناشی از همین وضع و تغییر وزن های ناگهانی باشد. ترك هایی كه اول به شكل خطوط قرمز رنگ است و بتدریج با گذشت زمان، سفیدتر و كمرنگ تر می شود.

پوست‌تان ترك نخورد
سلامت نیوز : دقت كرده‌اید در طول عمر، چقدر وزن‌مان كم و زیاد می‌شود؟ چند بار در طول ماه و سال، وزن كم می‌كنیم و دوباره پس از مدتی، به همان شكل و اندازه قبل برمی‌گردیم؟ دلیلش هم تا حدی مشخص است؛ این‌كه چند هفته پشت سرهم هر چیزی دوست داشته باشیم، می‌خوریم و هر غذایی كه بخواهیم، آماده می‌كنیم و بعد ناگهان تصمیم می‌گیریم لاغر شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ این لاغر شدن هم حتما باید سریع و بلافاصله اتفاق بیفتد. برای همین در چنین مواقعی از رژیم های مختلف و البته بسیار سخت و سنگین كمك می گیریم یا به باشگاه می رویم و حسابی ورزش می كنیم یا مقدار غذایمان را بشدت كاهش می دهیم.

در نتیجه لاغر می شویم و وقتی به وزن متعادل رسیدیم، دوباره همه چیز یادمان می رود و روز از نو و روزی از نو. به همین دلیل برای برخی افراد طبیعی است كه دائم وزن شان كم و زیاد شود، همان هایی كه بدون توجه به عوارض افزایش و كاهش وزن های ناگهانی، همیشه به فكر چاق و لاغر شدن هستند و وزن شان را در محدوده طبیعی حفظ نمی كنند.

به فكر پوست تان باشید

اگر چاق شدن های ناگهانی و كاهش وزن های پس از آن، خیلی برای تان مهم نیست، خوب است بدانید ترك های پوستی می تواند ناشی از همین وضع و تغییر وزن های ناگهانی باشد. ترك هایی كه اول به شكل خطوط قرمز رنگ است و بتدریج با گذشت زمان، سفیدتر و كمرنگ تر می شود.

افراد بسیاری هم این ترك ها را جدی نمی گیرند و چون ظاهرا مشكلی برای شان ایجاد نمی كند، كاری به آنها ندارند در حالی كه اگر از همان ابتدا به فكرشان نباشید، بتدریج درمان آنها هم دشوارتر خواهد شد. متخصصان پوست نیز توصیه می كنند. درمان ترك های پوستی را در مراحل اولیه و زمانی كه هنوز ترك قرمز رنگ است، شروع كنید.

چرا پوست ترك می خورد؟

برخی افراد فكر می كنند نوع پوستی كه دارند، تنها علت ایجاد این همه ترك است برای همین هم هیچ اقدامی برای پیشگیری نمی كنند و منتظر می نشینند تا روزی این ترك ها ظاهر شود. در حالی كه علاوه بر نوع پوست و مسائل ژنتیكی كه می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد، موارد دیگری هم وجود دارد كه نباید آنها را نادیده گرفت.

دكتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره این كه چرا این ترك ها ایجاد می شود و چه زمانی بیشتر احتمال روبه رو شدن با آنها وجود دارد به جام جم می گوید: كم شدن یا از بین رفتن جزئی از بافت زیر پوست كه الاستین نام دارد، موجب ایجاد چنین ترك هایی خواهد شد.

وی با اشاره به این كه در شرایطی خاص، الاستین تجزیه شده و از بین می رود، چنین توضیح می دهد: الاستین خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می كند و به همین دلیل از بین رفتن یا تجزیه شدن آن می تواند باعث بروز ترك های پوستی شود. افزایش یا بندرت كاهش وزن های ناگهانی، بارداری و استفاده از داروهایی خاص می تواند در این زمینه موثر باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه می افزاید: زمانی كه وزن فرد افزایش پیدا می كند یا بندرت در صورت كاهش وزن شاهد ایجاد این ترك های پوستی هستیم. در دوران بارداری نیز به دلیل افزایش بافت زیر پوست مادر، این ترك ها نمایان خواهد شد البته در ماه های آخر بارداری، شدت ایجاد این ترك های پوستی نیز بسیار بیشتر از قبل می شود.

دكتر احسانی به استفاده از داروها اشاره می كند و می گوید: استفاده طولانی مدت از داروهای كورتونی هم می تواند موجب تجزیه الاستین شود و در نتیجه خاصیت ارتجاعی پوست را از بین می برد، بنابراین در چنین شرایطی، فرد پوستی چروك خورده و پر از ترك خواهد داشت.

به گفته وی، این ترك ها بیشتر روی دست ها، سینه، شكم و قسمت داخلی ران مشاهده می شود و عوارض خاصی برای فرد ندارد. ** جلوی ترك خوردن پوست را بگیریم

دكتر احسانی ضمن بیان این كه ایجاد این ترك ها گاهی غیرقابل اجتناب است و نمی توان از بروز آنها پیشگیری كرد، خاطرنشان می كند: با این كه گاهی نمی توان با این ترك ها مقابله كرد، ولی تا حدی می توانیم با كنترل عوامل به وجود آورنده ترك های پوستی شرایط بهتری برای فرد ایجاد كنیم؛ بنابراین باید عواملی مانند افزایش ناگهانی وزن یا استفاده طولانی مدت از داروها را تا حد امكان كنترل كنیم.

با این حال به گفته این متخصص پوست و مو، در دوران بارداری نمی توان كاری برای این ترك ها انجام داد و از ایجادشان پیشگیری كرد؛ ولی مشخص شده است، استفاده از كرم های ضد ترك می تواند در كاهش یا پیشگیری از ایجاد این ضایعات موثر باشد.

وی توصیه می كند در صورت ایجاد ترك های پوستی، برای درمان در مراحل اولیه و زمانی كه ترك ها هنوز سفید یا نقره ای رنگ نشده است، اقدام كنید؛ چون هرچه درمان سریع تر صورت بگیرد، نتیجه بهتر و موفق تر خواهد بود البته فراموش نكنید حتی به كمك روش های درمانی نیز ترك ها به كلی از بین نمی رود و تنها كمی بهبود می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha