سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰

فقر و نداری یكی از عوامل اصلی افزایش جرم است. این معضلی است كه امروز گریبان كشور را گرفته است.محرومان شهری زمینه ارتكاب جرم را دارا بوده و اغلب قربانیان شرایطی هستند كه به آنها تحمیل شده است. هیچ‌یك از آنها خلافكار زاده نشده‌اند بلكه در برابر كنش‌های محیطی از خود واكنش نشان داده‌اند .

فقرعامل اصلی افزایش جرم
سلامت نیوز :وقوع روزانه 1800 سرقت خرد، سوغاتی است كه بیكاری بیش از سه میلیون جوان ایرانی برای كشور به ارمغان آورده است. پدیده‌ای كه زیر سایه آنچه كارشناسان بی‌تدبیری مسئولان می‌خوانند هر روز قد می‌كشد تا فرصت جوان بودن جمعیت كشور را به زنجیری بر پاهای رشد و توسعه كشور مبدل كند. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده ناجا پس از اعلام آمار سرقت‌های خرد در كشور، سرقت‌های خرد را در كنار مواد مخدر، از بزرگ‌ترین مشكلات كشور دانسته است. پاییز سال گذشته بود كه سردار احمدی‌مقدم با اشاره به گرانی‌ها از افزایش سرقت‌های خرد خبر داد. او حتی سرقت‌ها را از میزان ثبت شده بیشتر دانست و گفت: «مردم به دلایلی از شكایت در بحث سرقت‌های خرد امتناع می‌كنند.»

سرقت و زور‌گیری، پیامد بیكاری و تورم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ آمار بالا و صعودی ركود، تورم و بیكاری در كشور علاوه بر مخدوش كردن كاركردهای اجتماعی خرده نظام اقتصادی در كشور، پیامدهای فراونی نیز در عرصه اجتماعی دارد؛ یكی از این پیامدها رشد ناهنجاری ها و آسیب‌های اجتماعی است كه سرقت و زورگیری را نیز در بر می‌گیرد. با اینكه به گفته مراجع رسمی، جرایم خرد رخ داده در كشور بسیار بیشتر از آنچه است كه ثبت شده، اما همین اعداد و ارقام موجود هم نشان می‌دهد كه با افزایش بیكاری و گرانی آمار زورگیری نوسان پیدا می‌كند و سرقت‌های خرد افزایش می‌یابد. از سوی دیگر مركز آمار ایران نرخ بیكاری را بیش از 3 میلیون و 23 هزار نفر اعلام كرده است كه بیشتر این افراد جوان هستند.

پرونده‌های موجود در دادگاه‌های كشور هم نشان می‌دهد اغلب زورگیران دستگیر شده بین 16 تا 27 سال سن دارند. حساب سارقان خرد هم چندان از این قاعده مستثنا نیست. آنها هم جوان هستند. همین است كه كارشناسان می‌گویند این تغییرات معنادار است. تغییراتی كه حاصل آن افزایش جرم و كاهش امنیت اجتماعی است و دودش تنها به چشم مردم می‌رود و بس! نتیجه زندان‌هایی است كه از مرتكبان سرقت‌های خرد پر شده و زندان‌ها را با كمبود فضا مواجه كرده است. این در حالی است كه به گفته غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندان‌ها 68 درصد زندانیان كمتر از یك‌ماه درزندان هستند و به دلیل جرایم خرد زندانی شده‌اند.

بی‌برنامگی دولتمردان آسیب‌زا بود

سال گذشته هشدارها نسبت به افزایش سرقت خرد در كشور بالا گرفت. سرهنگ فریدون خالقی فرد معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی كشور یكی از افرادی بود كه در این زمینه هشدار داد و گفت: «93 درصد از پرونده‌هایی كه در پلیس آگاهی نیروی انتظامی تشكیل می‌شود، مربوط به سرقت است كه این رقم نسبت به مدت مشابه سال 89 افزایش یافته است. چرا كه آمار وقوع سرقت در سال 90 نسبت به مدت مشابه سال قبل 21.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.»

لا معاش له، لا معاد له

محمد اسماعیل سعیدی عضو كمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با تهران امروز این موضوع را تایید می‌كند. او می‌گوید: «فقر و نداری یكی از عوامل اصلی افزایش جرم است. این معضلی است كه امروز گریبان كشور را گرفته است. ما شیعیان می‌گوییم «لا معاش له، لا معاد له» و این یعنی كسی كه نمی‌تواند معیشت خود را بگذراند به فردای قیامت فكر نمی‌كند، او در فكر گذراندن حال است. اما متاسفانه با این همه، برنامه جامعی را در سال‌های گذشته شاهد نبودیم كه جامعه به این سمت نرود. هیچ‌كس منكر اصل اختیار انسان نیست اما امروز افرادی در جامعه داریم كه با توجه به شرایط موجود به سوی آسیب‌های اجتماعی

سوق داده می‌شوند. بسیاری از افرادی كه با دستمزد اندك هم كار می‌كنند در خطر قرار دارند چه برسد به بیكاران كه اغلب هم جوان هستند.»

سعیدی می‌گوید: «وضعیت سایر جوانان هم تعریفی ندارد. آنهایی كه نتوانسته‌اند شغل پیدا كنند سرخورده و افسرده هستند و افسردگی برای جامعه، مساوی با مرگ است. جوانی جامعه برای ما فرصت بود اما با سوزاندن این فرصت،‌ ‌این موضوع را به تهدید اجتماعی مبدل كرده‌اند و ما شاهد آن هستیم كه به جای فعال بودن جوان در تولید، توسعه و اقتصاد كشور، جوان آلوده بزهكاری‌ها می‌شود. سن ازدواجش بالا می‌رود، زندگی‌اش بی‌دوام است و به طلاق ختم می‌شود.»

سفره‌های خالی، یك عامل مهم

دكتر سعید خراط‌‌ها آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با تهران امروز می‌گوید: «اگرچه جرم مخصوص فقرا نیست و در طبقات بالای اجتماعی، سرقت‌های كلان دیده می‌شود اما محرومان شهری زمینه ارتكاب جرم را دارا بوده و اغلب قربانیان تحت شرایطی هستند كه به آنها تحمیل شده است. هیچ‌یك از آنها خلافكار زاده نشده‌اند بلكه در برابر كنش‌های محیطی از خود واكنش نشان داده‌اند.»

به گفته خراط‌‌ها جوانانی كه به‌طور ممتد با بیكاری مواجه شده‌اند، مشكلات معیشتی و مشكل تهیه مسكن دارند. این افراد بر اثر فشارهای ناشی از این مشكلات در شرایط روانی مطلوب به سر نمی‌برند و این امر سبب می‌شود كه ریسك رفتارهایی با خطر بالا را به جان بخرند. این در حالی است كه این افراد به‌طور قطع در شرایط طبیعی چنین رفتارهایی از خود بروز نمی‌دهند اما سفره‌های خالی یكی از عواملی است كه این جوانان را به سمت ارتكاب جرم می‌كشاند.

طنازی خودروهای چند صد میلیونی و جوانان بیكار!

كارشناسان می‌گویند اگر افراد برای تامین نیازهایشان از راه‌های مشروع موفق نشوند، این احتمال وجود دارد كه به صرافت كارهای نامشروع بیفتند و به این ترتیب میزان سرقت و سایر جرایم در كشور افزایش یابد. به اطراف‌تان نگاه كنید! در حالی كه در خیابان‌ها خودروهای چند صد میلیون تومانی دیده می‌شود و در جیب‌ها گوشی‌های موبایل چند میلیون تومانی، برخی از جوانان بیكار، برای خرید پیراهنی نو در مضیقه هستند.

برخی معتقدند افزایش آمار سرقت‌های خرد،نشانه‌‌ای كوچك است از خطری جدی كه جامعه ایرانی را در آینده تهدید می‌كند. درست مثل كوه یخی كه بخش اندكی از آن مشهود است و از بابت آن احساس خطر نمی‌كنیم اما اگر سوار بر قایق به این كوه یخ نزدیك شویم و عظمت آن را از نزدیك ببینیم، درك درستی از خطر پیدا می‌كنیم. اتفاقی كه سعیدی به ان اشاره دارد. او می‌گوید: «این جوانان با وجود همه مشكلات، زندگی آغاز می‌كنند، زندگی با دوامی هم كه نداشته باشند سرانجام درصدی از آنان پدر یا مادر می‌شوند و در نسل آینده كودكانی را تحویل جامعه می‌دهند كه مملو از عقده‌های نهان هستند. علاوه بر همه مشكلات ریز و درشتی كه این نسل با آن دست و پنجه نرم می‌كند، نسل آینده نیز در معرض خطر است. قرار نیست از این بذر آفت‌زده، محصولی با كیفیت برداشت شود!»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha