سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 73647
سلامت نیوز : تحقیقات جدید نشان می‌دهد كه صرف وجود یك تلفن همراه می‌تواند روی مكالمه شما با افراد تأثیر بگذارد، حتی اگر این تلفن نه زنگ بزند و نه روی حالت لرزش برود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ تلفن های همراه چندان به محاورات غیر رسمی و عادی صدمه نمی زند اما وقتی از مردم خواسته می شود درباره مسئله ای معنا دار صحبت كنند وجود یك تلفن همراه در اتاق می تواند اعتماد و همدلی كمتر و روابط ضعیفتری را ایجاد كند.

«اندرو پرزبیلسكی» روانشناس دانشگاه «اسكس» دو آزمایش طراحی كرد كه در آن دو غرببه به مدت 10 دقیقه با هم صحبت می كردند.

در سناریو اول 74 دانشجوی دوره لیسانس انتخاب شده و از آنها خواسته شد كه درباره یك رویداد جالب صحبت كنند. برخی از آنها به طور اتفاقی این مكالمه را با وجود تلفن همراه در اتاق انجام دادند و سایرین این كار را نكردند. پس از آن محققان درباره روابطی كه در این اتاق آنها با دیگران برقرار كرده اند سئوالاتی مطرح كردند.

حتی در یك تعامل كوتاه كه هر دو نفر تنها 10 دقیقه با هم بودند، تفاوت وجود یك تلفن در اتاق در مقایسه با عدم وجود تلفن مشخص بود.

غریبه هایی كه در اتاق یك تلفن همراه مشاهده می كردند نسبت به فردی كه قرار بود با وی گفت وگو كنند كمتر احساس نزدیكی كرده و كیفیت روابط آنها پایین تر بود. این امر در مقایسه با دو نفری قرار می گیرد كه در فضایی بدون وجود تلفن همراه با هم گفتگو می كردند.

در آزمایش دوم از برخی از دانشجویان خواسته شد تا مكالمه ای درباره درختهای كریسمس انجام دهند و از دیگران خواسته شد درباره معنادارترین اتفاق سال به گفتگو بپردازند.

باز هم عده ای این مكالمه را با وجود یك تلفن همراه انجام دادند و سایرین این كار را نكردند.

براساس اظهارات پرزبیلسكی، وقتی كه مردم درحال یك مكالمه مهم هستند، كیفیت روابط، اعتماد طرفین و همدلی به واسطه وجود تلفن های همراه كاهش می یابد.

درحالی كه تلفن های همراه می توانند به مردم برای برقراری ارتباط در فاصله های دور كمك كند، اما نتایج این تحقیق نشان می دهد كه این دستگاه ها می توانند در ارتباطات بین فردی مداخله كرده و به صورت بالقوه شكاف های عاطفی میان افرادی كه معمولا با هم وقت می گذرانند ایجاد می كند.

تحقیقات پیشین نشان داده بود كه تلفن های همراه در تعاملات انسانی مداخله می كنند. برای مثال یك تحقیق در سال 2002 به این نتیجه رسیده بود كه قسمت مهمی از زمانی كه زوج ها صرف غذاخوردن در كنار هم می كنند به واسطه تماس های تلفنی یا پیامهای متنی و صوتی مختل می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha