سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 73656
سلامت نیوز :  کمیاب‌شدن دارو، در بخش‌های بیمارستانی و درمانی کشور به مرحله نگران‌کننده خود رسیده است. اوایل هفته جاری رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران از کمبود آنتی‌بیوتیک در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: بخش عمده‌ای از این داروها وارداتی هستند که اختلال در تامین ارز آنها، می‌تواند مشکلاتی را برای بیماران بخش‌های ویژه به‌وجود بیاورد. از طرف دیگر روز گذشته رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، نسبت به نگه‌داشتن داروها در گمرک توسط برخی شرکت‌های دارویی هشدار داد و گفت: این وضعیت باعث می‌شود درآینده‌‌ای نزدیک، دارو کمیاب شود. موج کنونی کمیاب‌شدن دارو‌ها به این شکل چهارمین موج از کمیاب‌شدن دارو‌ها در کشور است که پیش از این نیز سال گذشته در دو مقطع همزمان با بالارفتن قیمت ارز در کشور، مراکز درمانی شاهد کاهش ذخایر دارویی بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ پس از آن عدم اختصاص ارز مرجع به شرکت‌های داروسازی در دی ماه سال گذشته موجب کمیاب‌شدن دارو‌ها به‌خصوص داروهای خارجی و مخصوص بیماری‌های خاص شد. حالا ایرج خسرونیا رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی در این‌باره می‌گوید: برخی شرکت‌های دارویی به خاطر اینکه وضعیت ارز دارو مشخص نیست، از ترخیص داروهای وارداتی از گمرک خودداری می‌کنند. وی با اشاره به اخبار مربوط به حذف ارز مرجع دارو، گفت: این وضعیت باعث شده تا برخی شرکت‌های دارویی تا تعیین‌تکلیف وضعیت ارز دارو، از ترخیص داروهای خود از گمرک خودداری کنند. خسرونیا در ارتباط با انگیزه این شرکت‌های دارویی از آزادنکردن داروها از گمرکات کشور، افزود: این شرکت‌ها احساس می‌کنند اگر الان داروها را ترخیص کنند، یا ضرر می‌کنند یا اینکه سود فروش آنها پایین خواهد بود. بنابراین، دست نگه داشته‌اند تا تکلیف ارز دارو مشخص شود.

این اظهارات در شرایطی است که پیش از این معاون داروی سازمان غذا و دارو درحالی از بلاتکلیفی مقادیر زیادی دارو به ارزش 60میلیون‌دلار در گمرک خبر داد که به گفته دو عضو کمیسیون بهداشت در صورت حل‌نشدن به موقع مشکل ارز دارو، خطر فساد، داروهای موجود در گمرک را تهدید می‌کند. شانه‌ساز معاون داروی سازمان غذا و دارو درباره وضعیت بازار دارویی کشور عنوان کرده بود: در حال حاضر با کمبود داروی خاصی در کشور مواجه نیستیم. ضمن اینکه درحال حاضر بیش از 60میلیون‌دلار دارو در گمرک موجود است که با دریافت ارز، آنها را ترخیص خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha