سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 73659

«سیگار كشیدن ممنوع»،‌ «لطفا سیگار نكشید» و... حتما بارها این جملات را خوانده و شنیده‌اید، اگر شما هم از دسته زنان و دختران جوانی هستید كه هشدارها را جدی نمی‌گیرید و راحت سیگارشان را روشن می‌كنند، لطفا این مطلب را با دقت تا انتها بخوانید.

آیا سیگار خانم ها را زشت می کند؟
سلامت نیوز : «سیگار كشیدن ممنوع»،‌ «لطفا سیگار نكشید»، «سیگار كشیدن ضرر دارد» و... حتما بارها این جملات را خوانده و شنیده‌اید، آن تصاویر ترسناك روی پاكت‌‌های سیگار را هم حتما بارها و بارها دیده‌اید اما شاید خیلی راحت سیگار را روشن كنید و به هیچ كدام از دیده‌ها و شنیده‌ها وقعی ننهید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیب سبز ؛ آمار نشان می‌دهد كه میزان سیگار كشیدن زنان در ایران در حال افزایش است و این مسئله به خصوص در مورد دختران و زنان جوان جدی است. اگر شما هم از دسته زنان و دختران جوانی  هستید كه هشدارها را جدی نمی‌گیرید و راحت سیگارشان را روشن می‌كنند، لطفا این مطلب را با دقت تا انتها بخوانید.

کل بدن تان در خطر است

اگر می‌خواهید زودتر از دوستان‌تان پیر نشوید...

سیگار كشیدن به شیوه‌های مختلف، به راه‌هایی خیلی بیشتر از آنچه فكرش را بكنید، روی بدن شما تاثیر می‌گذارد. متاسفانه اكثریت زنان سیگاری، سیگار كشیدن را از سن پایین شروع می‌كنند و آن را خطری برای سلامت خود می‌دانند زیرا احساس می‌كنند بدن سالمی دارند و هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌كند. زمانی هم كه آثار سوء و زیانبار سیگار كشیدن در آنها آشكار می‌شود آنقدر به سیگار عادت كرده‌اند كه دیگر نمی‌توانند به كنار گذاشتن آن فكر كنند. سیگار كشیدن روی بسیاری از ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارد و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد، اما در مورد زنان یك مسئله مهم دیگر وجود دارد و آن هم اینكه سیگار كشیدن باعث ایجاد تغییراتی در بدن می‌شود كه نتیجه همه آنها «پیری زودرس» است. شما در این مطلب می‌توانید مكانیسم‌های پیركننده سیگار در قسمت‌های مختلف بدن را بیابید.

اگر می‌خواهید  ظاهرتان حفظ شود

پوست بی‌حالت، شل و كدر

همان‌طور كه قبلا ذكر شد مواد شیمیایی موجود در سیگار مولكول‌های كلاژن را می‌شكنند و این باعث كاهش خاصیت كشسانی پوست می‌شود. در ضمن تاثیرات سیگار روی عروق خونی سطحی باعث می‌شود كه پوست حالتی شل پیدا كند و موجب زشت شدن حالت پوست‌شود. دیده شده كه شلی عضلات و بافت سینه در زنان سیگاری زودتر از زنان غیرسیگاری شروع می‌شود. در كل پوست افراد سیگاری دچار شلی و آویزانی می‌شود كه قطعا مطلوب هیچ خانمی نیست.

دیگران را فراری می‌دهید؟

بوی بد دهان

سیگاری‌ها بوی دهان خاصی دارند كه به بوی دهان سیگاری‌ها مشهور است. جدا از اینكه سیگار روی بوی بدن انسان‌ها و تعریق آنها تاثیر می‌گذارد و بوی خاصی ایجاد می‌كند، بوی دهان افراد سیگاری هم بوی خاصی دارد كه خوشایند سایرین نیست.

زیبایی لبخندتان را حفظ کنید

دندان‌ها زشت

دیگر این را همه می‌دانند كه دندان‌های افراد سیگاری خیلی زود زردرنگ و زشت می‌شوند، اما این تنها تاثیر سیگار روی دندان‌ها نیست؛ سیگار باعث آسیب رساندن به مینای دندان می‌شود و اینگونه باعث آسیب به دندان‌ها و افزایش احتمال پوسیدگی آنها می‌شود. در ضمن مواد شیمیایی موجود در سیگار باعث آسیب دیدن لثه‌ها و در نتیجه شل شدن دندان‌ها و كج شدن آنها و افزایش احتمال افتادن آنها می‌شود.

صورت سیگاری‌ها پرچین و چروك می‌شود

چهره‌ای پر از خط!

گروهی از چین و چروك‌ها نتیجه سیگار كشیدن هستند. نیكوتین موجود در سیگار باعث باریك شدن عروق خونی می‌شود و اینگونه اكسیژن كمتری به پوست می‌رسد. افراد سیگاری خیلی زودتر از افراد همسن و سال خود كه سیگار نمی‌‌كشند شاهد ظهور چین و چروك در پوست می‌شوند.

از دست دادن بافت‌های اطراف دهان

لب‌های زشت

خب طبیعی است كه برخی از شایع‌ترین عوارض سیگار روی لب‌ها باشد، جدا از چین و چروك‌ها روی اطراف دهان كه به هر حال لب‌ها را هم درگیر می‌كند و رسوب رنگدانه‌ها را روی لب، مواد سمی مضر در سیگار باعث می‌شود تا حالت الاستیستی (كشسانی) پوست لب‌ها را كاهش یابد و اینگونه لب‌ها حالت چروكیده و غیرطبیعی پیدا كنند.

رنگ رخسار...

پوست رنگ‌پریده

سیگار حاوی مواد مضر سمی است كه به شیوه‌‌های مختلف به پوست ضرر می‌رسانند. یكی از آنها این است كه این مواد شیمیایی در خون به سلول‌ها می‌چسبند و میزان اكسیژن و مواد مقوی و تغذیه‌ای داخل خون را كاهش می‌دهند. این مواد شیمیایی به مولكو‌ل‌های داخلی سلول می‌چسبند و باعث می‌شوند این سلول‌ها عملكرد خوبی نداشته  باشند و در نتیجه خون و مواد مغذی كافی به سلول‌های پوست نرسد و پوست حالت رنگ‌پریده یا كبود و بیمارگونه پیدا كند.

وقتی گوش‌تان سنگین می‌شود

كم شدن شنوایی

كم شدن شنوایی و به اصطلاح «پیرگوشی» یكی از عوارض بالا رفتن سن است اما افراد سیگاری ممكن است كاهش قدرت شنوایی را در سنین خیلی پایین‌تر تجربه كنند. در تحقیقی كه در انگلستان روی 2500زن سیگاری انجام شد، مشخص شد كه كاهش قدرت شنوایی در زنان سیگاری حدود 10 سال زودتر از زنان غیرسیگاری شروع می‌شود و در مواردی حتی زنان 40ساله كه بیش از دو دهه سیگار می‌كشند دچار این مشكل شده بودند.

ردپای نامناسب

هاله‌های سیاه زیرچشم

سیگار حاوی مواد شیمیایی است كه باعث تیره شدن پوست زیر چشم می‌شود، در ضمن حالت خاص سیگار كشیدن باعث می‌شود هر بار با پك زدن سیگار چین و چروكی در صورت ایجاد شود كه در گذر زمان این چین و چروك‌ها در ناحیه زیر چشم مشهودترمی‌شود و حالت تیره و گودافتاده به چشم‌ها بدهد.

1+5 راهكار برای ترك سیگار در خانم‌ها

1- اولین فکری که به ذهن افراد سیگاری خطور می‌کند، این است که چرا باید سیگار را ترک کنم؟ دلایل شما برای ترک سیگار نقش مهمی را در ادامه روند ترک برعهده دارد. بدانید كه با  ترک سیگار عوارض منفی آن به‌تدریج از شما فاصله خواهد گرفت.

2- پیش از ترک کامل سیگار، سعی کنید مکان‌هایی را به‌عنوان مکان‌های ممنوعه برای استعمال سیگار قلمداد کنید و در این مکان‌ها مثلا منزل، محل کار یا اماکن عمومی، به هیچ عنوان سیگار نکشید.

3- برای ترک سیگار باید ایجاد انگیزه کرد. انگیزه یعنی تلاش برای رسیدن فرد سیگاری به اینکه خود بخواهد نه دیگران. به عبارت دیگر اطرافیان تنها می‌توانند در ایجاد انگیزه، کمک‌کننده باشند و این خود فرد است که باید انگیزه را در خود ایجاد کند. فهرستی از معایب و فواید سیگار را تهیه کنید. آن را منصفانه بخوانید. باتوجه به تمامی جزئیات، اگر تمایل به ترک پیدا کردید، آن را عقب نیندازید و حتما شروع کنید.

۴- زمان و نوع کاری را که با آن سیگار می‌کشید، مشخص کنید و به دلایل سیگار کشیدن خود در آن زمان‌ها و احساسی که بعد از مصرف سیگار داشته‌اید، فکر کنید. در پایان هر روز، الگوی سیگار کشیدن خود را مرور کرده، ببینید چه چیزی شما را وادار به سیگار کشیدن می‌کند؟ کار سخت؟ عصبانیت؟ کسالت؟ بعد از شناخت آن، روش‌های دیگری را برای روبه‌رو شدن با احساسات و شرایط خود جست‌وجو کنید.

5- در ترک سیگار، از دوستان خود یاری بطلبید. درست مانند هنگامی که کار یا مشکلی دارید و از دوستان خود کمک می‌خواهید، در این زمینه هم از دوستان خود طلب یاری کنید زیرا وقتی بار مسئولیت کاری را با دوستان تقسیم می‌کنید، راحت‌تر مشکل حل می‌شود.

6- ترک سیگار را نباید ساده پنداشت. برعکس تصور عام که بر این عقیده‌اند با مشکل دانستن یک کار، تمایل فرد به انجام آن کار کمتر می‌شود و از ترس سختی آن کار، تن به آن نمی‌دهد، باید گفت که اگر اطرافیان فرد و خود فرد این کار را بزرگ بدانند، هم با آمادگی بیشتری پیش می‌روند و هم برای انجام کار بزرگ‌تر تشویق شده و از اعتمادبه‌نفس فزاینده‌ای برخوردار می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha