سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 73663
سلامت نیوز : امروز در شرایطی هستیم که بیش از 10 میلیون نفر از جمعیت واجب­التعلیم ما برابر آمارهایی که مسئولان ارائه کرده­اند از تحصیل بازمانده­اند. یعنی 10 میلیون نفر از افرادی که تا 30 سال سن دارند حتی تحصیلات ابتدایی ندارند. در این شرایط آیا منطقی است در جامعه­ای که نتوانسته برای 10میلیون از افراد واجب­التعلیم خود وسایل آموزش ابتدایی فراهم کند یا انگیزه ایجاد کند به جمعیت خود بیفزاید؟ نگاهی به ترکیب و ساختار اجتماعی کسانی که دارای بیش از دو فرزند هستند بیندازیم، می‌بینیم که این گروه را عمدتا بخش­های روستایی و خانواده‌هایی تشکیل می­دهند که از سطح آموزشی پایینی برخوردارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ این خانواده‌ها هستند که فرزندان بیشتر و بیشتری به دنیا می­آورند و از بد حادثه همین گروه‌های اجتماعی هستند که قادر نیستند فرزندان خود را جهت تحصیل به مراکز آموزشی بفرستند و اتفاقا همین مجموعه هم مورد هدف قرار می­گیرد تا فرزندان بیشتری به دنیا بیاورد. این برای هیچ جامعه‌ای افتخار محسوب نمی­شود که تعداد افراد کم­سواد و بی­سوادش که از تخصص و دانش کمی برخوردارند زیاد شود. گروه‌های اجتماعی که دارای فرهنگ بالاتر و آگاهی بیشتری هستند تنظیم خانواده خود را با یک یا دو فرزند انجام می­دهند. لذا تشویق گروه‌های اجتماعی که قادر نیستند وظایف خانوادگی خود را نسبت به جمعیت مازاد خانواده به جا بیاورند عملی منطقی نیست. از طرفی هم­اکنون آموزش و پرورش که اولین نهاد رسمی و دولتی است که باید آموزش فرزندان 6 سال به بالای جامعه رابر عهده بگیرد با کمبود معلم و فضای آموزشی روبه­رو است. برخی از کلاس­های درس موجود نیز از ابتدایی­ترین وسایل ایمنی و آموزشی محرومند.

فراموش نکنیم چندین دختر در مدرسه شین‌آباد کردستان در آتش سوختند. مدارس کپری جنوب ایران یادآور کوتاهی آموزش و پرورش در ساخت و ساز مدارس و مجتمع­های آموزشی است. چگونه توقع داریم جمعیت کشور و خصوصا جمعیت واجب­التعلیم آن افزایش پیدا کند؟ در دهه 60 با تبلیغاتی که برای تولد فرزند سوم به بعد می­شد از قبیل واگذاری زمین به افراد پراولاد و امتیازات دیگر، با موج فزاینده­ای از جمعیت روبه­رو شدیم که در دهه 80 جوانان برومندی بودند که ترکیب این 10میلیون کم سواد یا بی­سواد آمارهای ذکر شده را تشکیل می­دادند. حال که وضعیت اقتصادی مردم مناسب نیست و حقوق یک کارگر 600هزار تومان یعنی روزی 20 هزار تومان است، افزودن کودکان به این خانواده کارگری خدمتی به جامعه نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha