حدس و گمان ها و اطلاعات واعتراضاتی که از گوشه و کنار از تخلفات مالی رییس کل سابق سازمان نظام پزشکی به گوش می رسید با اعلام صریح دکتر حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی شکل دیگری به خود گرفت.

فساد مالی در سازمان نظام پزشکی تا چه حد حقیقت دارد؟
سلامت نیوز: حدس و گمان ها و اطلاعات واعتراضاتی که از گوشه و کنار از تخلفات مالی رییس کل سابق سازمان نظام پزشکی به گوش می رسید امروز با اعلام صریح دکتر حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی شکل دیگری به خود گرفت.

به گزارش سلامت نیوز، 52 سال از زمانی که اولین قانون نظام پزشکی ایران تصویب شد، می گذرد. در این مدت قانون نظام پزشکی دستخوش تغییرات فراوانی شد و روسای بسیاری بر سر کار آمدند، اما در عمر 52 ساله سازمان نظام پزشکی کشور تا زمان روی کار آمدن دکتر سیدشهاب الدین صدر کمتر صحبت از فساد مالی روسا در این سازمان صنفی بزرگ مطرح بوده است.

در میان جامعه پزشکی، شک و تردیدهای فراوانی درباره احتمال تخلفات مالی رییس کل سابق سازمان نظام پزشکی کشور به دلیل عدم ارائه گزارشات مالی شفافی وجود داشت و این تردیدها زمانی شکل تازه ای به خود گرفت که سال گذشته خبری از زبان بازرسین مجمع عمومی بر روی خروجی سایت نظام پزشکی با عنوان" بازرسان مجمع عمومی با رد اتهامات بی‌اساس: دوره اخیر نظام پزشكی درخشان ترین و پاكترین دوران فعالیت سازمان بوده است" منتشر شد.

 این خبر در حالی منتشر شد که یکی از بازرسین سازمان در اعتراض به انتشار این خبر، طی مصاحبه ای با سلامت نیوز اعلام کرد که مصاحبه وی در سایت نظام پزشکی کاملا تحریف شده است .   البته مشخص نشد که گزارش ارائه شده در سایت نظام پزشکی از زبان دیگر بازرسین سازمان نیز حقیقت داشته است یا خیر.

دکتر حسین قشلاقی بازرس سابق مجمع عمومی نظام پزشکی، در مصاحبه ای با سلامت نیوز با اشاره به عدم اجرای دو مصوبه مجمع عمومی در سال 90 در حیطه مالی گفته بود:« طبق مصوبه مجمع عمومی در سال 90، انتخاب موسسه حسابرسی معتبر باید از کانال بازرسان سازمان و با هماهنگی هیئت رئیسه مجمع عمومی و شورای عالی نظام پزشکی باشد. متاسفانه سازمان به این مصوبه اهمیتی نداده است.»

همچنین به گفته وی بانک های مختلفی که حساب های سازمان در آن گردش پیدا می کنند جواب استعلام های این موسسه حسابرسی را ندادند و به حساب های سازمان از طریق بانک دسترسی پیدا نکردند و این موسسه از هرچه که سازمان در اختیارش گذاشته است گزارش تهیه کرده است در حالی که چنین نیست و هیچ بانکی نباید در مقابل موسسه حسابرس قانونی مقاومت کند مگر اینکه از جای دیگری خط مشی گرفته باشد.

وی همچنین به مصوبه دیگر مجمع عمومی درباره فروش یازده واحد آپارتمان واقع در خیابان الوند و مقرر کردن اختصاص عواید آن برای تامین محل اداری نظام پزشکی شهرستان ها بوده اشاره کرد و از بی توجهی سازمان به این مصوبه مجمع عمومی انتقاد کرده بود.

محرمانه بودن گزاش های مالی سازمان نظام پزشکی و دسترسی نداشتن بازرسان مجمع عمومی به این گزارشات از دیگر مسائلی است که به شبهه فساد مالی رییس کل سابق نظام پزشکی کشور دامن می زند چرا که طبق ماده 27 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی کشور، بازرسان می توانند اسناد و مدارک و اطلاعات مالی مربوط به سازمان را مطالبه و مورد رسیدگی قرار دهند اما عملا چنین امری برای بازرسین ممکن نبوده است.

 دکتر علی تاجرنیا دبیر انجمن دندانپزشکان نیز با بیان اینکه:« بخش اعظم بودجه های دولتی در اختیار نظام پزشکی شهرستان ها قرار نگرفته  است .»تاکید میکند: « بخش عمده ای از مسائل مالی که عمدتا با بی انضباطی هایی توام بوده از طریق حسابی به اسم هیئت مدیره تهران بزرگ به مصرف رسیده که این حساب عملا بدون اطلاع و بدون نظارت اعضای هیئت مدیره تهران بوده است. »

از طرفی برخی از کارمندان سازمان اطلاع داده اند که رییس کل سابق سازمان نظام پزشکی پس از ردصلاحیت و ناامیدی از حفظ صندلی ریاست خود در نظام پزشکی بعد از برگزاری انتخابات در سال گذشته اقدام به استخدام تعداد زیادی نیرو در سازمان کرده  و حتی برخی از کارکنان خبر از پرداخت وام 15 برابر حقوق خود را میدهند که این شائبه را مطرح میکند که آیا با به صفر نزدیک شدن خزانه این سازمان قرار است پس از تحویل پست به ریاست منتخب بعدی این سازمان ،یک سازمان ورشکسته و مسئولینش ناکارآمد نمایش داده شود؟

اما این حدس و گمان ها و اطلاعات واعتراضاتی که از گوشه و کنار از تخلفات مالی رییس کل سابق سازمان نظام پزشکی به گوش می رسید با اعلام صریح دکتر حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی شکل دیگری به خود گرفت.

وی طی مصاحبه ای ضمن انتقاد از عدم امضای حکم رییس جدید سازمان نظام پزشکی کل کشور به مسئله فساد مالی مسئولان قبلی سازمان اشاره کرده و گفته است:" متأسفانه اخبار بسیار بدی از سوء استفاده و فساد مالی در مسئولان قبلی سازمان نظام پزشکی داریم که رسیدگی نشده است و آقای احمدی نژاد که خودش را رئیس جمهوری عدالت طلب و دولتش را دولت پاک می‌داند با دفاع از افرادی که تخلف دارند خودش را زیر سوال می‌برد."

البته خودداری رییس جمهور از امضای حکم رییس کل منتخب جامعه پزشکی از همان ابتدا که وی طی نامه ای خواستار تجدیدنظر در روند تأیید صلاحیت‌ها در انتخابات سازمان نظام پزشکی شد، پیش بینی شده بود و احتمال میرود این روند تا پایان دوره ریاست جمهوری دهم ادامه دار شود .

اکنون که رییس کمیسیون بهداشت و درمان به صراحت مسئله فساد مالی مسئولان قبلی نظام پزشکی را مطرح کرده است باید دید آیا شهاب الدین صدر میتواند از پس انبوه اتهامات برآید و خود را تبرئه کند ؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha