سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 73667
سلامت نیوز : بارداری یکی از طلایی ترین و مهم ترین شرایطی است که یک زن تجربه می کند. این تجربه ویژه نه تنها بانوی خانه را در معرض تغییراتی خاص قرار می دهد بلکه فضای ارتباطی اعضای خانواده را نیز تحت تاثیر خود قرار می  دهد. اگر در خانواده فرزند یا فرزندان دیگری باشند که شاهد تغییر حالت مادر هستند و از وضعیت جدید او آگاهی یافته اند و می دانند پس از مدت زمانی که به نظر آن ها ممکن است کوتاه یا طولانی باشد، نوزادی به جمع شان اضافه خواهد شد، باید بدانید که نحوه رفتار با آن کودک یا کودکان اهمیت ویژه ای دارد. کیفیت رفتار والدین با فرزندان خانواده در پذیرش شرایط مادر بسیار تاثیرگذار است. برای آن که بدانید در دوران بارداری چگونه باید با فرزندان تان رفتار کنید، گفت وگوی خراسان با دکتر سیدمحسن اصغری نکاح، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی را در ادامه بخوانید:

قدر این فرصت را بدانید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛  اصغری نکاح ضمن بیان ارزش فرزندآوری و تاکید بر مقدس بودن این تجربه گفت: بیش از هر چیز نیاز داریم که روی نگرش والدین کار موثری انجام دهیم تا آن ها به ارزش و جایگاه نقش خود به عنوان پدر و مادر پی ببرند. این تجربه، فرصتی است که خداوند به والدین بخشیده از این رو باید به آن ها به خاطر بهره مند شدن از این فرصت ارزشمند تبریک گفت. فرزندآوری، یک موهبت الهی است و خداوند هر جا که از فرزند یاد می کند، از عنوان «هبه» استفاده می کند، بنابراین والدین باید قدر این فرصت را بدانند که کمک می کند تا خانواده گسترده تری داشته باشند.

فرزندان را والد بار بیاوریم

استادیار دانشگاه ادامه داد: وجود فرزند یا فرزندان دیگر در دوره بارداری نباید والدین را خیلی نگران بکند، «کنترل نگرانی» نقطه شروع بسیار مناسبی است. باید بدانیم در گسترش خانواده بسیاری از مسائلی که پیش می آید، در واقع فرصت جدیدی برای خانواده است، گاهی مشکلات و مسائلی پیش می آید که بخشی از آن در زندگی بسیار طبیعی است و گریزی هم از آن ها نیست و بخشی از آن ها نیز فرصت رشد و تربیت است به ویژه پرورش فرزندان از نظر هیجانی، رفتاری و زمینه ای است برای افزایش اعتماد به نفس و اجتماعی شدن آن‌ها.

این روان شناس کودک افزود: ما باید فرزندانمان را والد بار بیاوریم زیرا حرفه ای ترین کار آن ها در زندگی آیند ه شان «والدگری» است. نگاه پدر و مادر باید جهت دهنده نقش والدگری در فرزندشان باشد. پس ابتدا باید شیوه نگریستن به این موضوع در والدین اصلاح شود.

۳مرحله؛۳ مسئله

اصغری نکاح در ادامه با توجه به موضوع تولد فرزند جدید در خانواده به چند مرحله اشاره کرد:

۱ -دوران بارداری و پیش از تولد نوزاد

۲ -روزها و هفته های اولیه پس ازتولد

۳ -ماه ها و سال اول پس از تولد نوزاد

عضو هیئت علمی دانشگاه با تبیین مرحله نخست، گفت: والدین باید در فرصت مناسب نه زودتر از موعد و نه دیرتر از آن، به فرزندان خود اطلاعات و آگاهی لازم را بدهند که قرار است تعداد افراد خانواده افزایش پیدا بکند و آن ها صاحب خواهر یا برادر شوند تا بچه ها فرصت سازگاری با موقعیت جدید را پیدا کنند که در مسیر آگاهی دادن به فرزند۳مسئله باید مورد توجه قرار گیرد:

۱ -چه موقعیت هایی برای بیان اطلاعات مناسب است؟

۲ -چه شیوه ای برای این کار مناسب است؟

۳ -چه زمانی برای اعلام این خبر مناسب است؟ البته برای این کار در نظر گرفتن یک دوره زمانی ۶-۵ ماهه فرصت مناسبی را در اختیار والدین قرار می دهد، در ادامه توصیه های لازم را بیان می کنیم.

وقتی بازی می کنم با من حرف نزن!

وی در پاسخ به این ۳ سوال بیان کرد: به نظر می آید بهترین موقعیت آگاهی دادن به فرزند، زمانی است که او آمادگی کافی را داشته باشد. معمولاً دوران بارداری برای مادران پر از هیجان و احساس است و این حالت ممکن است آن  ها را از توجه به این موضوع که فرزندشان چه زمانی آماده شنیدن این اطلاعات است، غافل کند. زمان هایی که بچه ها مشغول بازی هستند و یا گرسنه و خسته اند، فرصت خوبی برای این کار نیست. انتخاب زمان مناسب، به جذب اطلاعات از سوی کودکان کمک می  کند.

پای پدر هم در میان است!

این مشاور گفت: در توصیه هایی که ذکر می شود متناسب با سن و سال فرزندان باید اقدام مناسب صورت بگیرد؛می توان در دفعات اول بحث های کوتاه تری را مطرح کرد، در این زمان حتماً باید به چهره او و حالت جواب دادن و مشارکتش دقت بکنند اگر در او حالت های منفی، دلزدگی و اضطراب مشاهده کردند، بحث را جمع کنند و به حالت و احساس خود او بپردازند. نیازی نیست تمام اطلاعات در یک مرحله به کودک داده شود و می توان یک برنامه چند مرحله ای را برای این کار شروع کرد، بسیار مناسب است که در ادامه این برنامه پدر هم حضور پیدا کند. متاسفانه در فرهنگ رایج، تصور می شود انجام این کار تنها وظیفه مادر است در حالی که وقتی فرزندان ببینند پدر هم همراهی می کند. خیلی راحت می توانند با موضوع کنار بیایند اگر مادر مراحل نخستین را برعهده می گیرد، در گام های بعدی پدر هم حضور داشته باشد، شنونده باشد و در بحث مشارکت کند و گاهی نیز خود پدر به تنهایی در بیرون و یا در داخل منزل با فرزندان صحبت کند و به صحبت هایی که داشته اند، اشاره کند و مباحث را مرور کند.

از بستگان، فیلم، کارتون و عکس کمک بگیرید

اصغری نکاح ضمن تاکید بر این که شرایط سنی کودک در شیوه گفت وگو بسیار مهم است، ادامه داد: استفاده از موقعیت های طبیعی خیلی به این جریان کمک می کند، برای مثال اگر بستگان و اطرافیان، نوزاد دارند و یا در ماه های آخر بارداری هستند می توان بچه را بیشتر به خانه آن ها برد تا حرف های لازم را بشنود. اطرافیان هم باید توجه کنند، صحبت های شان از هنجارها و فرهنگ  ما خارج نشود. گاهی نیز دیدن فیلم  مناسب است. ممکن است در فیلم هایی با فرهنگ خودمان نکاتی موثر مطرح شود که پذیرش موضوع را برای فرزندان راحت تر می کند.

در انتخاب فیلم باید دقت کرد؛ زیرا ممکن است امکانات یا سطوحی در فیلم یا کارتون مطرح شود که متناسب با شرایط نباشد و در این موقعیت کودک دچار تعارض شود، وجود برخی نکات در فیلم ها فرصتی فراهم می کند تا مادر با فرزندش صحبت کند و نظر او را بپرسد. اطلاعاتی که از شخص سوم یا فیلم یا موقعیت های دیگر گرفته می شود، می تواند خیلی مفید باشد. وی از فیلم یا عکس هایی که از دوران نوزادی فرزندان بزرگ تر در اختیار خانواده است به عنوان ابزار کمک کننده یاد کرد و افزود: عکس هایی که مادر زمان حضور در بیمارستان گرفته است و یا از نوزادی کودک و مراحل مختلف سنی او و شرایطی که داشته است، تهیه شده، می تواند کمک کننده باشد. در این زمان والدین به خصوص مادر می تواند توضیحات لازم را روی همان عکس به کودک بدهد و اشاره کند که همه نوزادانی که به دنیا می آیند، همین طور هستند و کم کم بزرگ می شوند. خود او هم این مراحل را طی کرده است و به زودی نوزاد جدیدی خواهد آمد که همین شرایط را خواهد داشت.

وقتی من و تو کودک بودیم...

روان شناس کودک تاکید کرد والدین هنگام نشان دادن عکس ها به ذکر خاطرات مثبت و مسائل خوشایند دوران نوزادی کودک بپردازند و یادآوری کنند که نوزاد جدید هم بزرگ می شود و این دوران به پایان می رسد. اگر کودک شما در دوره سنی ۵-۴ سال به سر می برد یا دوره پیش دبستانی را می گذراند به توصیه این عضو هیئت علمی دانشگاه برایش کتاب بخوانید کتاب، شعرهای مناسب که از نوزاد در آن سخن رفته مانند «کتاب نی‌نی گل» و کتاب هایی که متناسب با سن کودکان از تولد نوزاد سخن گفته هم می تواند مفید باشد. بیان خاطرات و قصه هایی از دوران نوزادی خود کودک یا مادر را هم فراموش نکنید. مشارکت پدر در این مراحل نیز توصیه می شود. در شماره های بعد به بیان ادامه توصیه های این متخصص در مراحل پس از تولد نوزاد و شیوه های رفتاری مناسب در آن خواهیم پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha