سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 73681
سلامت نیوز : مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها و املاح، بخش عمده ای  از مواد مورد نیاز بدن را تشکیل می‌دهند. اما برای برخورداری از خواص این مواد و جذب بهتر آن توجه به زمان مصرف این خوراکی‌ها نیز مهم است. دکتر محمدرضاوفا، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با بیان اینکه بهترین زمان مصرف انواع میوه‌ها در بین وعده‌های اصلی غذایی است، می‌افزاید: از سوی دیگر می‌توانیم بگوییم بهترین میان وعده‌های خوراکی میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌جات تازه، در ساعات بین وعده‌های غذایی می‌توانند مصرف شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ وی می‌افزاید: اگر میوه‌ها قبل یا بعد از غذا و حتی همراه غذا هم مصرف شود، مشکلی را برای یک فرد سالم به وجود نمی‌آورد زیرا از نظر علم تغذیه زمان خاصی برای مصرف میوه تعیین نشده است؛ اما ایده‌آل‌ترین زمان مصرف این مواد بین وعده‌های غذایی است.بنابراین فقط افرادی که دچار بیماری‌های گوارشی مانند زخم معده و یا زخم اثنی‌عشر هستند، به دلیل آنکه باید رژیم خوراکی کم‌فیبر داشته باشند، مصرف میوه، سبزی و سایر خوراکی‌هایی که منبع اصلی فیبر غذایی است، برای آنها محدود می‌شود.

 مصرف سالاد روده‌ها را حرکت می‌دهد
خوردن سالاد همراه با وعده‌های غذایی نه‌تنها در تحریک اشتها مؤثر است، بلکه مصرف آن پیش از غذا موجب کنترل اشتها خواهد شد.وفا درخصوص اینکه سالاد بهتر است پیش از غذا و یا بعد از غذا مصرف شود، می‌گوید: کسانی که قصد کاهش وزن دارند، بهتر است سالاد را قبل از غذا مصرف کنند. زیرا سالاد، سبزی، میوه و صیفیجات در گروه خوراکی‌هایی قرار دارد که دانسیته یا نسبت جرم موادشان نسبت به حجم آنها کمتر است؛ بدین معنی که این مواد از حجم بالا ولی کالری کمتری برخوردارند و در نتیجه قسمت عمده‌ای از معده را اشغال کرده و احساس سیری ایجاد می‌کند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌افزاید: مصرف سالاد بعد از غذا نیز مفید است و اگر کسی بعد از غذا سالاد مصرف کند، به همان اندازه که سالاد را قبل از غذا مصرف کرده است، می‌تواند از ویتامین‌ها و مواد مغذی سالاد بهره‌مند شود مگر اینکه تداخل‌های خاصی بین برخی از مواد مغذی وجود داشته باشد. زیرا مصرف سبزی یا صیفی منجر به افزایش حرکات دودی دستگاه گوارش شده و این افزایش حرکات دستگاه گوارش منجر به کاهش زمان مناسب جذب بعضی از مواد مغذی کلیدی مانند آهن، کلسیم یا روی می‌شود.
بنابراین اگر فردی دچار کمبود کلسیم، آهن، روی و سایر عناصر کلیدی است، توصیه می‌شود هم زمان و همراه با مصرف مواد خوراکی که حاوی این مواد است، از خوردن انواع سالاد، سبزی‌ها و صیفی‌های حاوی فیبر خودداری کنند.

 میوه صبحانه نه زیاد شیرین نه زیاد ترش
بسیاری از افراد مانند دانش‌آموزان و شاغلان به دلیل محدودیت در زمان صرف صبحانه ترجیح می‌دهند از انواع میوه‌ها در طول مسیر خود به سمت مقصد استفاده کنند. اما اینکه کدام یک از میوه‌ها برای صرف صبحانه مناسب است، وفا اظهار می‌کند: هر چند که برای صرف صبحانه باید چهار گروه اصلی خوراکی مانند نان و غلات، گروه صیفی‌ها، سبزی‌ها و میوه‌ها و گروه پروتئین شامل انواع گوشت، شیر، پنیر، تخم‌مرغ و مغزدانه‌ها مصرف شود اما چنان چه فردی درصدد مصرف تنها میوه برای صبحانه باشد، باید سعی کند میوه‌هایی را مصرف کند که نه زیاد شیرین و نه زیاد ترش باشد و به ویژه مصرف میوه‌های شیرین مانند خرما، انگور، کشمش و توت که برخی‌ها عادت به مصرف آنها به‌صورت ناشتا دارند، بهتر است بعد از یک وعده غذایی مصرف شود.

 مصرف متعادل میوه‌های تازه
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی همچنین با تأکید بر اینکه اگر میوه‌ها در یک وعده غذایی به‌طور متعادل و طبیعی مصرف شود، مانند اینکه از یک میوه یک یا حداکثر دو عدد مصرف شود، به هیچ عنوان منجر به ایجاد بی‌تعادلی مواد مغذی نمی‌شود، می‌افزاید: مصرف مواد به صورت کنستانتره (فشرده و تغلیظ شده) می‌تواند مشکل ایجاد کند.
به عنوان مثال مصرف یک پرتقال تازه ممکن است چیزی حدود 50 تا 60 میلی‌گرم ویتامین C داشته باشد و یک لیوان آب پرتقال حدود 200 تا 300 میلی‌گرم حاوی این ویتامین باشد اما یک کپسول یک گرمی ویتامین سی حدود یکهزار میلی‌گرم ویتامین C دارد که حدود 10 برابر نیاز روزانه بدن از حدود 60 تا 90 میلی‌گرم است که این مصرف بیش از حد مواد می‌تواند برای بدن مضر باشد. البته به یاد داشته باشید که میزان اضافه ویتامین C از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود ولی بسیاری از مواد مغذی دیگر این ویژگی را ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha