با وجود تحریم‌های دارویی کشور اما محققان داخلی توانستند توانایی‌های علمی خود را به رخ بدخواهان ایران اسلامی بکشانند. اگر چه بازار دارویی کشور هنوز به دلیل مدیریت نامناسب نتوانسته ثبات لازم را بگیرد و گرانی‌ها و کمبودهای برخی انواع داروها بیماران را با مشكل مواجه کرده اما متخصصان داخلی با بومی‌سازی داروها در پی کاهش نیاز به بازار داروی خارج از کشور هستند و موفقیت‌های خوبی در سال‌های اخیر کسب کرده‌اند. روز گذشته نیز اخبار خوشی از این موفقیت‌ها مخابره شد.

سلامت نیوز : با وجود تحریم‌های دارویی کشور اما محققان داخلی توانستند توانایی‌های علمی خود را به رخ بدخواهان ایران اسلامی بکشانند. اگر چه بازار دارویی کشور هنوز به دلیل مدیریت نامناسب نتوانسته ثبات لازم را بگیرد و گرانی‌ها و کمبودهای برخی انواع داروها بیماران را با مشكل مواجه کرده اما متخصصان داخلی با بومی‌سازی داروها در پی کاهش نیاز به بازار داروی خارج از کشور هستند و موفقیت‌های خوبی در سال‌های اخیر کسب کرده‌اند. روز گذشته نیز اخبار خوشی از این موفقیت‌ها مخابره شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ محمدعلی صحرائیان، نایب‌رئیس انجمن ام‌اس از تولید داخلی داروی خوراکی برای درمان ام‌اس خبر داد و گفت: این تحقیقات در فاز انسانی است و امیدواریم مهرماه یکی از این داروهای خوراکی به بازار ‌آید.

همچنین رئیس انستیتو پاستور ایران از آغاز تولید واکسن آنفلوآنزا از خرداد خبر داد و گفت: تولید سرم و پادزهر نیش عقرب و مار به میزان نیاز کشور، تولید داروی گرانقیمت نوترکیب اینترفرون پگیلیتد برای بیماران هپاتیت و تولید واکسن ضد‌هاری انسانی برای نخستین‌بار در کشور انجام گرفت.

مصطفی قانعی گفت: تولید سرم‌های ضدعقرب و مارگزیدگی که سال گذشته کاهش یافته بود امسال دوباره افزایش می‌یابد. متاسفانه کمبود تولید این نوع واکسن‌ها بویژه در تابستان سال گذشته مشکل‌ساز شده بود اما خوشبختانه امسال توان تولید این واکسن‌ها را به میزان نیاز کشور و هر میزان که معاونت بهداشتی وزارت بهداشت اعلام کند، داریم.

وی درباره تولید واکسن آنفلوآنزا در کشور گفت: خوشبختانه خط تولید واکسن آنفلوآنزا در کشور تکمیل شده است و خرداد امسال به بهره‌برداری می‌رسد‌. منتظر دریافت سوش (نوع) ویروس آنفلوآنزای سال 2013 میلادی از سوی سازمان بهداشت جهانی هستیم تا تولید این واکسن را برای نخستین‌بار در کشور آغاز کنیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: خط تولید واکسن آنفلوآنزا در کشور توان تولید سالانه حدود 500 هزار دوز واکسن آنفلوآنزا را در بهترین شرایط دارد اما نیاز کشور را به طور کامل تأمین نمی‌کند زیرا سالانه به بیش از 2 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا نیاز داریم بنابراین واردات این واکسن از خارج کماکان ادامه خواهد یافت البته شکل واردات احتمالا تغییراتی خواهد داشت و ممکن است بسته‌بندی این محصول در داخل انجام شود.

قانعی گفت: با این حال پروژه تولید واکسن نوترکیب آنفلوآنزا که شیوه روز دنیا برای تولید این واکسن است هم شروع شده و امیدواریم با راه‌اندازی این پروژه بتوانیم به خودکفایی در تولید این واکسن در کشور برسیم و حتی در آینده صادرکننده شویم. رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: اقدام دیگر این موسسه افزایش تولید واکسن ‌هاری دامی است و امیدواریم بتوانیم بزودی میزان تولید در سال آینده را به 800 هزار دوز برسانیم تا بتوانیم نیاز کشور را به این واکسن به میزان قابل توجهی پوشش دهیم. وی ادامه داد: تولید واکسن ضد‌هاری انسانی نیز پروژه دیگر انستیتو پاستور است که در حجم کمی امسال تولید و برای دوره آزمایش بالینی وارد بازار می‌شود. چون این واکسن فقط در 4 یا 5 کشور دنیا تولید می‌شود و بیشتر کشورهای دنیا دانش تولید آن را ندارند.

 بعد از طی این دوره سال آینده می‌توانیم کل نیاز کشور را به این واکسن تامین کنیم. معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در حوزه تولید داروهای نوترکیب نیز امسال داروی گرانقیمت اینترفرون پگیلیتد از سوی انستیتو پاستور ایران وارد بازار می‌شود. وی تاکید کرد: با توجه به مشکلات ارزی پیش آمده تولید این داروها در کشور بسیار ارزشمند است و می‌تواند ضامن سلامت بیماران باشد زیرا دیگر بیماران با قیمت‌های قدیم نمی‌توانند این داروها را تهیه کنند.

موفقیت محققان ایرانی در پیوند دریچه آئورت قلب به گوسفند

اما خبر مهم دیگری که رئیس پژوهشکده طب تجربی دانشگاه تهران اعلام کرد افتتاح نخستین ICU حیوانات در ایران و پیوند موفقیت‌آمیز دریچه آئورت قلب به یک گوسفند و ادامه حیات این حیوان پس از 5 ‌ماه از زمان پیوند بود.

 محمدرضا مخبر دزفولی در حاشیه‌ بهره‌برداری از اتاق تمیز و بخش‌های جراحی و مراقبت‌های ویژه حیوانات پژوهشکده طب تجربی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از حدود یک سال پیش چندین طرح مهم تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف پزشکی و دامپزشکی در این مرکز آغاز شده است، گفت: یکی از این طرح‌ها آغاز انتقال دریچه آئورت قلب از حیوان به انسان است که هم‌اکنون کارهای مطالعات اولیه روی تعدادی از حیوانات آغاز شده و پیوند دریچه آئورت قلب به چند گوسفند انجام شده است.

وی افزود: در این طرح تحقیقاتی پیوند دریچه آئورت قلب به چندین گوسفند انجام شد و اثراتی که جریان خون در برخورد با دریچه پیوند شده ایجاد کرده است، پیگیری شد. در این راستا، یکی از این گوسفندها بیش از 5ماه پس از پیوند دریچه زنده مانده است. در حالی که در فعالیت‌های مطالعاتی تجربی دیگر کشورها، حیوانات پس از عمل جراحی پیوند دریچه به طور میانگین بیشتر از یک هفته تا یک‌ماه زنده نمانده‌اند اما این گوسفند با پیوند دریچه آئورت قلب همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد. مخبردزفولی با بیان اینکه یک طرح مطالعاتی دیگر درباره فرآورده‌های دارویی در پژوهشکده طب تجربی آغاز شده، تصریح کرد: این فرآورده مهم دارویی در نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرد طوری که اگر نوزادان با نقص این فرآورده‌ به دنیا بیایند ممکن است زنده نمانند.

این فرآورده که برای درمان سندرم زجر تنفسی استفاده می‌شود در کشورهای مختلف از حیوان تهیه می‌شود. به گفته وی، این طرح تحقیقاتی در حدود یک و نیم سال قبل در پژوهشکده طب تجربی دانشگاه تهران آغاز شده که امیدواریم پس از سال جاری نتایج آن در اختیار مجموعه پزشکی و علوم پزشکی قرار بگیرد. وی همچنین با اشاره به افتتاح اتاق تمیز (Clean Room) و بخش جراحی و نخستین بخش مراقبت‌های ویژه حیوانات(ICU) در پژوهشکده طب تجربی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران گفت: این مجموعه برای مطالعات طب تجربی در ارتباط با بیماری‌های مشترک انسان و حیوان فعالیت می‌کند.

وی افزود: با استفاده از امکانات این مجموعه می‌توان حیواناتی را انتخاب و راجع‌ به بیماری‌های مختلف که دارای ابهام هستند، فعالیت‌های تحقیقاتی روی آنها انجام داد تا در طب پزشکی و طب دامپزشکی مورد استفاده قرار بگیرند.

مخبردزفولی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم در طب حیوانی برای اینکه بتوان تحقیقات را به انسان نیز تعمیم داد نگهداری و مراقبت از حیوانی است که تحت اعمال جراحی مانند پیوند قرار گرفته و در شرایط ICU است. از این رو اولین ICU حیوانی در ایران در پژوهشکده طب تجربی دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است. برای این طرح که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری رسید بودجه‌ای بالغ بر 600 میلیون تومان اختصاص داده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha